Jag gör om i köket och har en gammal rostfri diskbänk från 70-talet som är 2 meter lång och 61 cm bred. Jag funderar på om jag ska behålla den eller köpa en ny? Jag vet inte hur kvalitén med en sån står sig med dagens rostfria diskbänkar? Om jag ska köpa en ny så så hittar jag rostfria diskbänkar på 2 meter i prisklassen 5000-6000 kr och mer än så vill jag inte lägga på diskbänken.
Jag funderar på denna
https://www.inredningsvaruhuset.se/...versibel-h20c-635-82020125-7391515434460.html
Någon som har erfarenhet av Ifö Contura rostfria diskbänkar?
Fördelen med att köpa en ny är att den är 63,5 cm bred och bredden passar då mina laminatbänkskivor från Ikea som har samma bredd. Den gamla diskbänken är bara 61 cm bred så då får jag bygga ut den några centimeter alternativt kapa en bit av laminatbänkskivan.

Kvalitén på en ny i den prisklassen går inte att jämföra, de nya har tunn sladdrig plåt. Jag tom måttbeställde en för över 10k, sladdrig tunn plåt.

• Gilla
Screew och 4 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Kvalitén på en ny i den prisklassen går inte att jämföra, de nya har tunn sladdrig plåt. Jag tom måttbeställde en för över 10k, sladdrig tunn plåt.
Det är kanske som du säger. Min gamla känns dock lite "sladdrig" och speciellt där köksblandaren sitter. Tror jag kan få den stabilare om jag byter träramen under diskbänken.
Största fördelen med en ny är annars att bredden på 63,5 cm passar med laminatbänkskivorna från Ikea.

Detta med bredden har jag funderat på i dagarna. Vad för skåp skall du använda och hur passar de ihop med den smalare bänken du redan har? Att längdkapa laminatskivor kan inte vara någon alltför svår uppgift. Jag vet inte riktigt vad man vinner på 2,5 cm bredare skivor funktionsmässigt. Om den gamla bänken passar ihop med stommarna och är i gott skick skulle inte jag byta den bara för djupets skull.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag hade behållit den befintliga diskbänken, helt klart! Den kvaliteten lär du inte hitta hos en nytillverkad diskbänk.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Detta med bredden har jag funderat på i dagarna. Vad för skåp skall du använda och hur passar de ihop med den smalare bänken du redan har? Att längdkapa laminatskivor kan inte vara någon alltför svår uppgift. Jag vet inte riktigt vad man vinner på 2,5 cm bredare skivor funktionsmässigt. Om den gamla bänken passar ihop med stommarna och är i gott skick skulle inte jag byta den bara för djupets skull.
Mitt kök är format som ett "L". Ena sidan passar perfekt med en laminatbänkskiva 63,5 cm bred. Den andra sidan av köket så blir det en rostfri diskbänk på 2 meter som limmas (silikon?) mot laminatskivan och sen sista biten en laminatskiva igen på ca 65-70 cm. Det är den sista biten 65-70 cm laminatskiva jag i så fall får såga av några cm på.

BirgitS
Du kan ju låta variera "tjockleken" på väggen t.ex. låta kaklet gå ner bakom den rostfria diskbänken men ligga ovanpå laminatskivan för att trolla bort typ 1 cm av skillnaden i djupet på bänkskivorna. Den sista cm tror jag inte man tänker så mycket på eftersom det i alla fall blir så olika framkanter på skivorna.

Det kan däremot se konstigt ut om inte skivorna går ut över lådfronterna utan man i stället ser ovansidan av fronterna, förutom att risken för vattenskador på fronterna ökar.

Ett enkelt sätt att få den gamla diskbänksplåten att passa på djupet är att använda bänkskivan även som stänkskydd på väggen och låta den gå ned bakom diskbänksplåten.
Dubbel eller trippelgips på väggen bakom diskbänken är oxå ett alternativ som bör vara billigare och lättare att kombinera om man önskar en vanlig kaklad yta.

Kaklet bör vara ovan- och utanför diskbänken (inte gå ner bakom) för att minska risken att vatten läcker ner bakom skåpen. Om den gamla diskbänken blir för kort kan du antingen byta ut den eller bygga ut hela väggen med t.ex. gipsskivor innan kakling.

B byabin skrev:
Kaklet bör vara ovan- och utanför diskbänken (inte gå ner bakom) för att minska risken att vatten läcker ner bakom skåpen. Om den gamla diskbänken blir för kort kan du antingen byta ut den eller bygga ut hela väggen med t.ex. gipsskivor innan kakling.
Numera bygger man gärna köket som ett våtrum för att minska vattenskaderisken så att ha fristående köksö eller helkaklat bakom diskbänken är knappast något problem.
Det handlar normalt sett om att en begagnad diskbänk är för grund, väggen kan med lätthet byggas på om man vill återanvända en gammal plåt.
Om plåten som du skriver är för kort är det väl lämpligare att välja en diskbänk i rätt längd?

F fribygg skrev:
Numera bygger man gärna köket som ett våtrum för att minska vattenskaderisken så att ha fristående köksö eller helkaklat bakom diskbänken är knappast något problem.
Det handlar normalt sett om att en begagnad diskbänk är för grund, väggen kan med lätthet byggas på om man vill återanvända en gammal plåt.
Om plåten som du skriver är för kort är det väl lämpligare att välja en diskbänk i rätt längd?
Med en diskbänk från 70-talet är det såklart troligt att köket är byggt med våtrumsstandard som du säger. Visst kan man bygga så att vatten riskerar ledas ner bakom skåpen, men generellt vill man bygga så att vatten syns även när det hamnar fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.