Vad jag förstår så kan ingen förbjuda mig att installera och använda en ved/pelletspanna i villa i tätbebyggt område.
Däremot kan grannar gå via domstol och få begränsningar i eldandet, tex. får endast elda under vissa tider alt vindförhållanden.

Är det någon som har dessa begränsningar?

med en modern panna med ack så har du starka motiv
om någon trilskas
men, visst, du bör höra dig för hos kommunen, inte hos grannarna
lägg på 1 m på pipan så förflyttas/resuceras gnällpunkten

Enligt en kontakt hos kommunen sade han att han kan inte förbjuda mig, men han avråder mig att elda i tätbebyggt område eftersom det alltid är någon som gnäller.
Jag har tänkt att elda mot en så pass stor ack.tank att jag kan styra eldningen till nattetid (24.00-05.00). Genom detta hoppas jag att ingen märker vad jag har för uppvärmning. ;)

Majgårdarna
Är den miljö godkänd så är det väl inga större problem.

Klagar någon granne så är det du som måste bevisa att en störning inte uppstår vid eldning.

Som jag förstår kan man ha hur många miljögodkännanden som helst.... Om grannen upplever eldningen som en olägenhet så slår domstolen mig med full kraft....
Konstigt land vi bor i.... ena handen ger oss bidrag för att gå över till bioenergi, den andra amputerar densamma..... ;)
Undrar hur Peter Eriksson (anm. MP) upplever detta? Skall nog skicka ett mejl till honom.... ;D

Andreas_Hansson skrev:
Nja som sagt är den miljögodkänd så klarar du dig nog..
Det är ju det som är kravet.
;D miljögodkänd betyder att pannan kan prestera låga utsläpp men det är ingen garanti att den inte kan överskrida tillåtna mängder av det som luktar illa ;). Finns det alergiker i grannskapet så hjälper det kanske inte ens med det lagligt tillåtna utsläpsvärdenivå ?
gaia

annars går det ju alltid att göra såhär
angan_centralen%5B1%5D.jpg

På föregående sida under "started by" så står det att jag är "ex member".....
Är man utesluten eller.....?

toysoldier skrev:
På föregående sida under "started by" så står det att jag är "ex member".....
Är man utesluten eller.....?
Det kan ha hänt nått skumt när forumet har uppgraderats eller nått. Skicka ett mail eller PM till Marlene så får du nog ett tydligt besked.

Mvh,
MathiasS

ppalm skrev:
annars går det ju alltid att göra såhär
[bild]
Men för att då bygglov för en sån där så måste först grannarna ge sitt medgivande... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.