Håller på att bli tokig! Har en Husqvarna 430 X. Laddstationen blinkar blått. Kontrollerat att det inte är fel på stationen. Har signal i både vä och hö slinga, detta trots att det vid kontroll lyser blått på hö slinga (kopplade den till guiden för kontroll). Efter test av Grimsholms billiga cable tracker (vilket skit!) köpte jag den dyra (2000 kr). På ett långt avsnitt har jag så stark signal att jag kan hålla trackern 60-70 cm ovanför den nedgrävda slingan. Efter ca 35-40 meter försvagas signalen så mycket att jag måste lägga trackern på gräset.
Min fråga är: bör jag byta ut alla 5 år gamla slingkablar och kan jag lägga dom ytligt?

C
B Bjerkmannen skrev:
Min fråga är: bör jag byta ut alla 5 år gamla slingkablar och kan jag lägga dom ytligt?
Man byter inte ut alla slingkablar för att det blivit ett avbrott, nej. Du pejlar in exakt var avbrottet är (lättare sagt än gjort) och skarvar in en bit ny kabel med lite marginal.

Tack för svar. Men jag hittar inget avbrott. Det är signal på kabeln hela vägen, ändå lyser lampan blått.

Du behöver ohmmäta slingresistansen med en enkel multimeter (200 kr). Sannolikt har du en kabelskada/dålig skarv som ger förhöjd slingresistans (>20 ohm).
Detta ger blåblink men signalen kan detekteras på diverse testgrejor. Klipparen kommer dock inte att köra pga för svag signal.

Byta kabel är onödigt, men kan i slutändan vara det man behöver göra om inte skadan kan hittas.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C
B Bjerkmannen skrev:
Tack för svar. Men jag hittar inget avbrott. Det är signal på kabeln hela vägen, ändå lyser lampan blått.
Tyvärr hoppar signalen från sökaren alltsom oftast över avbrottet så att man fortfarande får signal hela vägen. Lättare sagt än gjort, som sagt, men knepet är att jobba med sökaren för att lokalisera punkten där du får en bestående försvagning av signalen. Även den dyra sökaren lämnar en hel del att önska vad beträffar precisionen med andra ord.

Svårt eftersom signalstyrkan varierar hela tiden längs med slingan, men jag brukar kika på siffran som visar signalstyrkan och notera högsta värdet längs en sträcka på, låt oss säga typ 10 m. Om du t.ex. får 400 som mest i början på sträckan och det sedan går ner för att sedan återgå till 400 en bit längre bort vet du att avbrottet inte finns på den sträckan. Om du sedan längre bort får 300 som mest var du än mäter så kan du röra dig tillbaka och hitta första stället där du är tillbaka på 400. Sen får man röra sig fram och tillbaka i det området för att försöka hitta punkten där du har ett bestående och abrupt "knä" på signalstyrkan.

Man skall inte heller underskatta värdet av vad man kan observera i krokarna. Har man grävt någonstans? Finns det i rot som sticker upp någonstans, osv.

Vet du om du har skarvar på kabeln? Om ja så börja med kolla dessa.
Du ska åtminstone ha ett skarvdon där guiden går ihop med beg.kabeln. Leta fram denna och kolla status.
Med åren så kan kablarna bli sträckta=glapp/dålig kontakt i skarvdonets slitskontakter.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.