H Hallerudsbo skrev:
De har inte haft en pool med värme eller spa bad som inte finns nu?
Därför det är lägre?
Villan har pool, kan de ha räknat bort den? Är det troligt? På säljarna låter det dock som att det är helt otänkbart att de har haft höga kostnader, de känner inte igen sig. Vem har fel? Har vattenfall räknat fel? (inte troligt). Siffrorna talar ju sitt språk..

Men förbrukningen brukar ju framgå av elräkningarna (nätfakturan), där brukar väl hela förbrukningen 12 månader bakåt anges?

Vad är det Vattenfall har räknat ut? Faktisk förbrukning, eller har de räknat efter någon modell hur stor förbrukning det borde vara?

H Hallerudsbo skrev:
Poolen kan ha räknats bort då det inte är normal drift på ett hus.

fråga mäklaren och se vad den säger.
Möjligt, men är det "rätt" att göra så, eller vilseledande?

De har ju också angett en driftkostnad per år som följaktligen inte stämmer, den ska väl representera "deras" faktiska driftkostnad och inte några borträkningar. Eller?

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men förbrukningen brukar ju framgå av elräkningarna (nätfakturan), där brukar väl hela förbrukningen 12 månader bakåt anges?

Vad är det Vattenfall har räknat ut? Faktisk förbrukning, eller har de räknat efter någon modell hur stor förbrukning det borde vara?
Vattenfall lämnar inte ut de fakturorna till mig.

Men vi räknade så gott vi kunde komma baserat på deras faktiska kwh förbrukning (vilket de kunde berätta för mig= nätavgift+överföring+skatt+förbrukning.

• Gilla
Björne T
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Jag tror inte jag vill vägra tillträde eller nåt sånt, utan som mest begära prisavdrag. Har en sån begäran konsekvenser?
Du kan ju alltid begära det. Men säger säljaren nej, så får du välja om du vill bryta kontraktet (med risk för miljonskadestånd), eller fullfölja och sedan överväga att stämma säljaren i efterhand.

H hempularen skrev:
Du kan ju alltid begära det. Men säger säljaren nej, så får du välja om du vill bryta kontraktet (med risk för miljonskadestånd), eller fullfölja och sedan överväga att stämma säljaren i efterhand.
Jag vill bara sträcka mig till att begära prisavdrag eftersom jag inte kan helt säkerställa felet än, men en sån begäran triggar då inte några påföljder från säljare? Kommer det inte vara dålig stämning när vi ses på tillträdet?

Sam1981 Sam1981 skrev:
Vattenfall lämnar inte ut de fakturorna till mig.

Men vi räknade så gott vi kunde komma baserat på deras faktiska kwh förbrukning (vilket de kunde berätta för mig= nätavgift+överföring+skatt+förbrukning.
Jag tolkar att du alltså har en faktisk förbrukning för en månad (eller ännu kortare tid?) och så har man räknat efter någon modell från det värdet? Det kan bli hur stort fel som helst i en sådan beräkning. Det skall du nog inte ta upp som ett fel, så länge det inte skiljer mer än typ 200%.

Om de inte angivit något specifikt om hur driftskostnaden är beräknad, så kan det mycket väl vara ex. poolen. De värden som ex. tas upp i en energidekalration gäller bara huvudbyggnaden, man räknar bort förbrukning i gäststuga, fristående garage osv. Jag antar, men vet inte att man även räknar bort en pool i deklarationen. Jag har ex. sett ett hus där energideklarationen påstod att förbrukningen var 8000 kWh/år, säljaren redovisar en verklig förbrukning på drygt 30 000 kWh.

H hempularen skrev:
Jag tolkar att du alltså har en faktisk förbrukning för en månad (eller ännu kortare tid?) och så har man räknat efter någon modell från det värdet? Det kan bli hur stort fel som helst i en sådan beräkning. Det skall du nog inte ta upp som ett fel, så länge det inte skiljer mer än typ 200%.

Om de inte angivit något specifikt om hur driftskostnaden är beräknad, så kan det mycket väl vara ex. poolen. De värden som ex. tas upp i en energidekalration gäller bara huvudbyggnaden, man räknar bort förbrukning i gäststuga, fristående garage osv. Jag antar, men vet inte att man även räknar bort en pool i deklarationen. Jag har ex. sett ett hus där energideklarationen påstod att förbrukningen var 8000 kWh/år, säljaren redovisar en verklig förbrukning på drygt 30 000 kWh.
Hmm, tack. Då är det kanske bara huvudbyggnaden.

Vattenfall gav mig villans faktiska årsförbrukning, som skiljer sig 7000kwh är det angivna. Plus nätavgift etc, det blir ju aldrig den energikostnad de angav på 25000 sek per år.

• Gilla
Skankyhank
  • Laddar…
Energideklarationen ska bara spegla uppvärmningen av fastigheten inte omkringbyggnader, pool mm

• Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sam1981 Sam1981 skrev:
Hmm, tack. Då är det kanske bara huvudbyggnaden.

Vattenfall gav mig villans faktiska årsförbrukning, som skiljer sig 7000kwh är det angivna. Plus nätavgift etc, det blir ju aldrig den energikostnad de angav på 25000 sek per år.
Nej nu måste jag rätta dig. Vattenfall gav dig siffran vad de levererat till hela fastigheten under en period och inte enbart till villan (bostadsbyggnaden).

• Gilla
Lövborgen och 4 till
  • Laddar…
När jag räknar på det blir det en skillnad på ca 6kkr. 15kkr låter väldigt högt räknat.

D Daniel 109 skrev:
När jag räknar på det blir det en skillnad på ca 6kkr. 15kkr låter väldigt högt räknat.
Daniel, såhär räknade vattenfall

28000 kwh

6050 sek/år fast kostnad
12300 sek/år förbrukning

12000/år sek skatt

800 sek per månad elöverföring

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej nu måste jag rätta dig. Vattenfall gav dig siffran vad de levererat till hela fastigheten under en period och inte enbart till villan (bostadsbyggnaden).
Ja, och det är det som jag hävdar är vilseledande från säljaren eftersom de i objektbeskrivning ska väl ange driftkostnader och energiförbrukning för hushållet (inkl pool)

den fasta kostnaden har du ju även med en lägre förbrukning, så den kan du inte ta med som merkostnad.

useless useless skrev:
den fasta kostnaden har du ju även med en lägre förbrukning, så den kan du inte ta med som merkostnad.
Nej men som totalkostnad (de har angett elförbrukning 25000 sek/år). De måste ha syftat på kostnaden exl skatt och nätavgift.

Är det så man gör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.