Hej.
jag beställde nya fönster i våras för att få leverans till augusti.
När fönsterna kom så upptäckte jag att vissa var repiga o tätningar ej var ordentligt intryckta.
Jag ringde tillverkaren och deras skadereglerare skulle komma inom en vecka, så han tyckte att jag skulle vänta
med montaget. Vilket jag inte kunde o sen var det bara aluprofilerna som skulle fixas o tätningar.
så jag fick montera efter mkt om o men.
Deras vecka var lååång för dom dök inte upp förrens
mitten på november! Och har nu varit här 3 ggr o skulle fixa profilerna men samtliga ggr har dom nya profilerna varit skadade :-( så nu till frågan, har man rätt till nån ersättning? För samtliga ggr har man ju fått ta ledigt för
dom varit tvungen att komma in!
Så i 5 månader har man väntat o det är ej färdigt än :-(

C
Det är fullt rimligt att kräva ersättning för extrakostnader som felen har åsamkat dig. Iallafall i den mån de har varit oundvikliga.
Men risken är förstås stor att leverantören inte erkänner kravet, så samtidigt måste den första frågan bli, har du hållit inne någon betalning? Utan en hållhake på leverantören är det naturligtvis betydligt svårare att driva igenom ett ersättningskrav.

Jag har inte betalt en krona än.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Enligt konsumentköplagen (32 §) har köparen vid säljarens dröjsmål och vid fel i varan rätt till ersättning för utgifter och inkomstförlust. Köparen har även rätt till ersättning för prisskillnad (exempelvis om säljaren aldrig lyckas rätta till problemet).

Vad gäller inkomstförlusterna är du som skadelidande skyldig att i skälig utsträckning försöka begränsa din förlust, d.v.s. utföra åtgärderna utanför arbetstid. Om du kräver ersättning för löneavdrag är det viktigt att du kan visa att sådan har skett (exempelvis genom en lönespec). Om du varit tvungen att ta ut semester p.g.a. detta kan du få ersättning för det istället.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.