Åh fasen. Då testar jag det. Tack för rådet :-)

Går det att dra trallskruv med en Sd 5000? Står att den klarar dimensioner upp till 55 mm. Men det nämns bara gips i deras beskrivning.

Mikael_L
Anna1984 skrev:
Efter inrådan från medlemmar här har jag börjat att kolla på begagnade verktyg. Detta för att ha råd med lite bättre grejer.

Har hittat några som verkar intressanta, men vet inte riktigt vad ett bra begagnatpris är.

Saker som jag hittat och funderat på är

Hitachi DS14DSL
En bra skruvdragarmodell.
Men då man får en bra proffsskruvdragare för mellan 2-3 papp (och t.o.m under 2' om man kan kompromissa lite på någon punkt) så måste man fundera på vad det är värt att ge för en begagnad.
Då batterierna är slut på en skruvdragaren är dragaren också slut, iom att två nya batterier betingar nästan samma pengar som en ny maskin.
Och då batterierna är svåra att avgöra skicket på, vid ett köp, så skulle jag själv hoppa alla köp av skruvdragare som inte är "nära gratis".

Anna1984 skrev:
Går det att dra trallskruv med en Sd 5000? Står att den klarar dimensioner upp till 55 mm. Men det nämns bara gips i deras beskrivning.
Lite tveksamt, den är byggd för snabb skruvning i lätta mtrl.
Max RPM är 5000 och det verkar inte finnas nedväxling, så momentet är nog rätt svagt, 5-6nm kanske.
Det går säkert med rätt skruv och lite röta. Dock mår den nog inte så bra av att smygköra, så du ska nog känna dig för hur lätt det går.

peternicklas
Ta och titta på Ebay.com. Har själv köpt lite nakna maskiner samt lösa batteri från USA men även från UK. Finns en del renomerade företag som säljer där till bra priser. Gärna om du kan och vill ha förra årets modell. Köpte t.ex. en slagskruvdragare 18 V DeWalt för runt 1000:- lev och klart. Tänk även efter vad du vill ha för maskiner så du kan använda samma batteri till alla.

corre skrev:
Det går säkert med rätt skruv och lite röta.
Hoppas att det här är något dialektalt som jag inte förstår för jag kan inte förstå meningen med att skruva fast något ruttet... ;)

Haha :D
Skånsk slang för mycket tur ;)

badtastex skrev:
Hoppas att det här är något dialektalt som jag inte förstår för jag kan inte förstå meningen med att skruva fast något ruttet... ;)
Röta-flyt-tur
Skulle jag tolka det till :)

• Gilla
corre
  • Laddar…
Var kan man bo för att inte veta att röta betyder tur? På en öde isolerad ö i St Annas skärgård eller......?

Haha, nåt sånt. Eller så gillar jag bara att var viktigpettrig - en fin egenskap på diverse forum. ;)

Nimajneb skrev:
Var kan man bo för att inte veta att röta betyder tur? På en öde isolerad ö i St Annas skärgård eller......?
Där får du inte bygglov... :)

Anna1984 skrev:
Nej, den är inte bra till det, för högt varvtal. Använd en vanlig skruvdragare till trallen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.