Byggahus.se

Begagnad Passat GTE

1. W
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Nu har Passat GTE kommit ut på begagnatmarknaden årsmodell -16 och -17, och jag är lite nyfiken på den. Någon som köpt den begagnad? Dom ligger prismässigt på 260-280 tkr. Är det ett bra köp?
    Jag har ganska korta pendlingsavstånd till arbete på vardagar, sen kan de bli en och annan långresa 1-2 gånger per månad.
    All input är värdefull!

2. R
    Medlem Nivå 6
    Har kört en -17 uttagen spe -16 i lite över 3 år, jättenöjd. Hämtar faktiskt ut en ny om 2 veckor.

Kör oftast mindre än 30 km per dag, då klara man sig med elen, trots att det är lite 100+. Under 3 år har jag klarat mig mars-juni på en tank. Verkar vara så att under den perioden blir det inga långresor, max 160 km, knappt någon släp/båtkärra. Sommaren blir det kanske 1 tank per månad.

Om det är ett bra köp avgör du själv, min bil kostade 448 000, den säljs nästa vecka får se vad priset blir, hoppas på 240kkr. Säljs till bilfirma via leasingbolaget, men är även beredd på att det kan bli 50% av nypriset. Min har gått 4500 mil.

Du kommer få massa erfarenheter om räckvidd, att köra hybrid är som att spela TV-spel, alla medel är tillåtna för att komma så långt som möjligt. Jag har som max tagit mig 52 km på el, sommar, 50-70 km/h rörde inte bromsen, AC avstängt inga lampor....

Vintern är sämst, värme kostar el, batteriet gillar inte kyla, räkna med 25-30 km nu på hösten och neråt 20 km på vintern. Något som är positivt är ju att den iaf ger lite värme på batteri jämfört med Kia, Mitsubishi, Volvo.

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    • Laddar…
  4. F
    Medlem Nivå 10
    Väldigt svårt att avgöra om det är ett bra köp som begagnad. Det är en bra bil, ingen tvekan om det. Osäkerheten ligger i hur lång livslängd batteriet har. Batteriet i laddhybrider lever ett hårt liv eftersom man alltid laddar fullt, och ofta laddar ur helt. Och ofta en hel laddcykel varje dag. Om det är möjligt skulle jag försöka få en verkstad att köra någon slags batteridiagnostik innan köp.

Om batteriet börjar bli kasst är GTE bara en vanlig Passat med liten bensinmotor.

Jag har kört två år nu och får nog ut 25-30 km per laddning i snitt över året. Som mest har jag kört 53 km en sommardag med 22 grader, avstängd ac och kuperad 70-80-90 landsväg. Körde inte speciellt försiktigt så med bara platt 70-väg och utan inbromsningar hade det nog gått att sträcka till 60 km. Men det är som sagt långt ifrån vad man får i normalfallet.

5. R
    Medlem Nivå 1
    Spontant när man läser detta så låter det som att ditt begagnatköp åtminstone blir långt mer ekonomiskt än ett nybilsköp. Finns lixom inte en chans att köra in värdeminskningen. Min Audi kombi -2015 snittar ungefär 0,55 både sommar som vinter med ac och stolsvärme m.m igång, vilket ger på ett räknat bränslepris på 16kr litern ca 38000 kr över 4500mil. Det är värdeminskningen bara av att lämna butiken med bilen typ.

Så glöm inte att räkna även din värdeminskning, vilket iofs blir mycket lägre, men sök runt lite på olika forum i världen efter vad som börjar strula på dessa efter några år och ta med det som en risk i kalkylen.

Vad får man för en 6-7 år gammal GTE med kanske dåligt batteri?

6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Nu ska ju TS köpa en begagnad bil så värdeminskningen är ju redan tagen av nån annan till stor del.
    Ingen skatt och väldigt lite bensinräkning ger en totalkostnad på under 1000:-/mån för mig inkl försäkring och elräkning för driften.
    Sen är det intressant att alla är säkra på att batteriet tar skada av körningen? Min frus bil har gått 11k nu och batteriet ger mer än när den va ny i princip, fått som mest 52km på mätaren nu.
    Det styrs ju av laddningen så man laddar aldrig ur eller liknande då det alltid finns kvar ca 20% av elen.
    Det är 8 år/16k mil garanti på batteriet.

• Laddar…
  7. F
    Medlem Nivå 10
    Alla Li-jonbatterier slits mer ju djupare laddcyklerna är. Sen är det bara en fråga om hur mycket mer. Batterierna i en laddhybrid körs med djupare laddcykler än en ren elbil.

8. S
    Medlem Nivå 9
    En GTE har väldigt goda inbyggda marginaler. Använder bara ca 2/3 av kapaciteten. Så batteriet lär hålla längre än resten av bilen.

• Laddar…
  9. F
    Medlem Nivå 10
    Batteriet i gen. 1 är på 9.9 kWh och det använder 8.7 kWh, dvs 88% av kapaciteten. Garantin innebär att kapaciteten inte får ha sjunkit mer än 30% på 8 år/16 000 mil. Eftersom batteriet är temperaturreglerat är det förmodligen ingen större fara de första tio åren i alla fall, men alla Li-jonbatterier kalenderåldras oavsett hur de används så troligen börjar den praktiska livslängden ta slut någonstans vid 15 år eller så. Men då är det väl normalt dags att skrota hela bilen.

Det finns en och annan som fått sitt batteri utbytt på garantin och skrivit om det på olika forum, men det är ju svårt att veta hur vanligt det är.

10. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Det är ju bara jämföra med hur många motorer som byts i vanliga bilar, tex Volvos VEA rasar ju i parti men ingen tar upp det när man ska köpa sån men batterier vet alla att dom ska gå sönder?

11. P
    Medlem · Nivå 6
    Alla har erfarenhet av uppladdningsbara batterier och vet att det är något som sällan håller en produkts livslängd. Lite oroligt att köpa en 4år gammal bil och tänka på att förr eller senare behövs en reservdel som är värd mer än bilens värde. Men visst det kanske är ok till bilen är 10år och sen är bilens restvärde =0 men vem vet? Ett begagnat batteri för en passat verkar kosta 56000:- på bildelsbasen.

Antar att eftersom hybridiseringen är kopplad till bilens miljöcertning kommer det inte gå att strunta i ett defekt batteri och hantera bilen som en ”vanlig” passat utan den kommer lysa rött och inte passera en besiktning.

Följer olika volvoforum (Spa-plattformen) och något problem med rasande vea har jag inte sett där alls. Havererande tändstift 2016 i usa är allt. Har sett något om dom gamla bilarna med tidiga vea V70 etc om balansaxlar men det verkar inte leda till ras och det verkar vara löst i produktion, men visst surt att köpa en sån, tydligen dyrt att laga. Vet dock inte om det är i paritet med ett gammalt batteri för 56000:- + installation.

12. S
    Medlem Nivå 9
    Tror du blandar ihop Golf GTE (8,7 nominellt med Passat GTE 9,9 nominellt). Man använder bara ca 2/3 just för att det cyklas så ofta på båda bilarna. I de flesta rena elbilar använder man ca 85-90% av (Tesla är undantaget)

Börjar finnas mycket statistik (Nissan, Tesla mfl) nu att de elbilar som funnits ett tag som visar att batterier håller rimlig kapacitet som överstiger bilens livslängd. Samt att man dessutom därefter kan använda de i mindre platskritiska applikationer i ett så kallat 2:nd life.

Man ska inte göra för mycket kopplingar mellan elbilar/PHEV (GTE) batterier och då uppladdningsbara batterier används i tex mobiltelefoner, verktyg osv. Elbilar har avsevärt mycket mer styrning av laddning/urladdning/temperaturreglering osv vilket gör att batterierna kommer hålla avsevärt bättre i elbilar.

Väldigt ovanligt att själva battericellerna fallerar. När det är något som gått sönder i ett batteri-pack är det i så fall kretskort, anslutningskontakter, tätningar och andra mekaniska saker.

• Laddar…
  13. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Jag har modellår -18 som är uttagen slutet -17.

Förmånsbil i tjänsten så väldigt fördelaktigt.

Passat är en stor bil som inte är SUV, vet inte om det finns fler begagnade hybrider i samma segment att jämföra med?

Vad kostar en motsvarande Passat utan hybriddrift med el?

Fördelen med begränsad eldrift är att man tenderar att bli lite girig, man vill maxa sträckan per laddning. Både bra för plånbok och miljö.

Redigerat 24 nov 2019 14:50
    • Laddar…
  14. R
    Medlem · Nivå 17
    På en Passat skulle jag inte vara orolig över batteriet. Det kommer definitivt att överleva skrotet de fäst på packet.

Min erfarenhet från en Passat 2010 var att rostar det inte bort så är mycket utslitet efter typ 15 000mil. Speciellt hjulupphängning , bromsar och kamrem är förbrukningsvaror.

15. Miles
    Medlem Nivå 7
    Köp! Har kört en beg '17 nu i 2 mån och är grymt nöjd. Har 2 mil till stan och kör ca 6 mil varje vända men med gratis laddning när man handlar så kommer jag nääästan hem på el ändå nu i nov (OM jag förvärmer bilen med p-värmaren och kör utan värme o fläkt). Rekommenderar sen starkt att du köper en med p-värmare .. jag förlorar nästan 1 mil om bilen inte är uppvärmd före. Sen är det väldigt bra att ha WeConnect uppkopplat så du kan styra laddningen i appen, from '18 även p-värmaren.