Är ingen expert på värmepumpar men en service innefattar väl sällan byte av vitala delar såsom expansionsventiler torkfilter själva kompressorn är väl heller inget som servas? Vet ej hur fort själva utedelen slits på dessa modeller men man kan väl förmoda att den iaf nått halva sin livslängd.
Tycker nog att priset ärligt i överkant kanske, kolla oxå efter lite erfarenheter på denna modell på ex värmepumpsforum.
Tycker nog att priset ärligt i överkant kanske, kolla oxå efter lite erfarenheter på denna modell på ex värmepumpsforum.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Möjligtvis att den är värd 15000:- ink installation och ev material. Har sett dem för 3-4000:- på blocket.Joohans skrev:
Har själv en Optima 500 med 290AW och jag får känslan av att det är en ganska... tidig produkt. Känns lite klen i konstruktionen och så - men våran fyller 10år nu så visst kan dem tuffa på bra.
Men då har vi även bytt en växelventil, ett styrkort och 4 temp-givare.
Om du köper den så ska du kräva att alla temp-givare (NTC-givarna) byts ut mot nya. Originalet är den sämsta skit man har skådat och kommer garanterat gå sönder under pumpens livstid om dem inte redan gjort det. IVT har fått mycket skit för dem tills dem bytte tillverkare.
Nya kostar nästan 350:- styck från t ex jsenergi.se och det sitter 8-10st på pumpen.
Dem ska ha provtryckt expansionskärlets luftblåsa och den ska ha senaste mjukvaran.
Sen tar jag för givet att den service du talar om innebär att dem går igenom växelventiler, cirkpumpar och provtrycker köldmediet.
Det är väl det viktigaste som jag kommer på nu på rak arm.
Sorry om jag låter negativ men det är inte den bästa pumpen som gjorts
Ja har inte sett någon komplett anläggning på blocket för 3-4000 ja har sett en 290 elpanna samt en 290 aw bara innerdel båda försvann rätt fort å priset för dom va 4000 för 290 aw samt 4900 för 290. Självklart ska ja försöka få ner priset på den. Samt att ja antar att servicen dom snacka om innebär provtryckning oxå å inte bara på fyllning.tack för tipset om givarna ska försöka få dom å byta de. Alla tips är värdefulla ja ska dit nästa vecka å diskutera me dom
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
NTC ska det varamagnetens skrev:
Men här har elfa lagt ner sin butik i Göteborg så man kunde bara beställa i 100-pack.
Hittade dem på EBay istället för 30:- ink frakt.
Har bytt två och det funkar fint. Men skulle jag köpa en så hade jag velat ha nya
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
OK - ja jag kanske minns fel i så fall då, men du betalar ju inga 15000:- för den där iaf. Sen är jag med på att det är lite dyrare från firma.Joohans skrev:Ja har inte sett någon komplett anläggning på blocket för 3-4000 ja har sett en 290 elpanna samt en 290 aw bara innerdel båda försvann rätt fort å priset för dom va 4000 för 290 aw samt 4900 för 290. Självklart ska ja försöka få ner priset på den. Samt att ja antar att servicen dom snacka om innebär provtryckning oxå å inte bara på fyllning.tack för tipset om givarna ska försöka få dom å byta de. Alla tips är värdefulla ja ska dit nästa vecka å diskutera me dom
Hur är dom förövrigt å ställa in värmen å så är dom krångliga hur funkar semester funktionen läste nått att de fanns på dom sänks temperaturen inne då? Undrar lite för ja åker bort rätt mycket. På min panna i dag har ja shuntautomatik har en liten ratt vrider ner till 10 grader å vrider upp när man kommer hem ganska smidigt. Men finns nått sånt på 290 aw?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag tycker den är lätthanterad på det viset. Man får köra en vinter eller så innan man ställt in värmekurvan korrekt men det får man göra oavsett pump.Joohans skrev:Hur är dom förövrigt å ställa in värmen å så är dom krångliga hur funkar semester funktionen läste nått att de fanns på dom sänks temperaturen inne då? Undrar lite för ja åker bort rätt mycket. På min panna i dag har ja shuntautomatik har en liten ratt vrider ner till 10 grader å vrider upp när man kommer hem ganska smidigt. Men finns nått sånt på 290 aw?
Har bara använt semesterfunktionen en sommar och det funkade bra. Tror man ställde in datum bara och sedan var det klart.
Den avaktiveras automatiskt vid ett inställt temperaturfall på utomhustempen, tror det är 10C och utetemp är under 18C.
Sen har den ju tidsstyrning också så du kan få den att sänka värmen och varmvattnet mellan specifika timmar på dygnet. Är ju ett bra alternativ om man åker på semester vintertid.
Ok för ja vill ju ha de ganska smidigt speciellt när ja åker bort onödigt å ha typ 20 grader om ändå inte e hemma.Marcussjogren skrev:Jag tycker den är lätthanterad på det viset. Man får köra en vinter eller så innan man ställt in värmekurvan korrekt men det får man göra oavsett pump.
Har bara använt semesterfunktionen en sommar och det funkade bra. Tror man ställde in datum bara och sedan var det klart.
Den avaktiveras automatiskt vid ett inställt temperaturfall på utomhustempen, tror det är 10C och utetemp är under 18C.
Sen har den ju tidsstyrning också så du kan få den att sänka värmen och varmvattnet mellan specifika timmar på dygnet. Är ju ett bra alternativ om man åker på semester vintertid.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Du kan ju även skaffa en rumsgivare och bara ställa ner tempen också om du vill. Jag tycker även rumsgivaren gör ett ganska bra jobb för att hålla värmekurvan på rätt nivå hela tiden. vilket jag tycker är svårt att pricka med en värmekurvan.
Alla termostater ska ju vara fullt öppna för att få bästa drift.
Alla termostater ska ju vara fullt öppna för att få bästa drift.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det är ju en bättre deal om det är nya enheter som monteras, mycket bättre med drift till -20 dessutom.Joohans skrev:
Jag hade hellre tagit den dealen om ute- och innerdelen ser fräscha ut. Rör, kopplingar, växelventiler.
Växelventilerna sitter längst ner på innerdelen, två vita klumpar monterade på rören. Sitter en plastgrej på dessa för att styra manuellt. Dessa ska gå relativt lätt och fjädra tillbaka när man dragit i dem.
Få garanti på funktion vid köp.
Som du skrev tidigare Marcussjogren om priserna på dom måste ja säga att dom fanns visst för runt 5000 kompletta såg en igår på blocket men den såldes rätt fort lite surt att ja inte såg den lite tidigare
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja dem försvinner ju fort, men var helt säker på att jag hade sett dem riktigt billigt, är ju ytterst få som vågar köpa en beg pump över huvud taget. Inte för att det skulle vara farligt, men det är lite nytt för folk.Joohans skrev:
Andra och tredjehandspriset blir därmed ganska lidande.
Dock väldigt bra vid förhandlingar om en beg pump med ny kompressor och kondensor