Spanar på en begagnad baxi solo innova 30 kw och behöver råd: pannan är från 96. i dagligt bruk sen dess, eldad mot tvenne 750 liters ackar. Ny keramik.
Hur lång livslängd kan den tänkas ha kvar?
Vad bör jag kolla när jag inspekterar den?

Kör inte Andreas Hansson en sån?

Tack S! Kollade runt lite i hr Hanssons mfl fotspår och sammanfattar: kolla packningarna dvs spana efter tecken på läck på pannkroppen under täckplåtarna.
Livslängd på fläkt, stängningsanordningar mm? Nån som kan kommentera?

Jag vet inte men tror att får du den till ett hyffsat pris så bara slå till. Det finns som sagt reservdelar och det är ett mycket känt märke. Är pannan upprostad då är det inget att ha men jag vet inte hur man kollar detta, förra ägaren kanske har pyttsat in en massa nytt vatten och då blir det rost.
Vad ska han ha för paketet?

Även om inte manluckan läcker så bör du efterdra den. Lika bra att klä av plåten inför transport och montering då ser du om det läckt nånting.

Har den gått med syrerikt vatten så är det gravrost vid nedre anslutningen, skrapa lite på motsående plåt och lys in med en ficklampa.

Lucktätningarna kan läcka, enkelt att byta.

Ja, nu står den uppallad i väntan på installation! Ingen dålig pjäs att kånka på, jag fick hjälp av grannen att lasta av med lastmaskin.
Rost vid manluckorna: Muttrarna satt fast rejält men lossnade med 5-56 å några svordomar. Rosten visade sig se värre ut än den var och berodde på att packningarna hade åldrats, spruckit och läckt. Själva luckan och sätet på pannkroppen är helt ok. Svart och fint inuti och inget skumt där.
Nya packningar således: finns det något som håller i längden? Nåt silikonartat kanske står pall för värme och ålder?
En misstanke är att läckepisoderna (som förre ägaren enl uppgift aldrig märkte) förekom när trycket steg i det slutna tryckexpansionssystemet; dvs när det brann rejält och vattnet ångade bort...
Vilket övertygar mig om jag ska ha ÖPPEN expansion även fortsatt!
Esom nuvarande är för litet och det är svårt att hitta nåt expansionskärl som passar bygget överväger jag att beställa. Skissat på en deluxemodell m oljeavkiljning. Kommentera gärna! ..ööö...försöker infoga bild men d går inge vidare kolla här istället:
http://www.byggahus.se/attachments/...e-expansionskerl200l_oljeavskiljare-kopia.jpg

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.