21 576 läst ·
44 svar
22k läst
44 svar
Bedömning av slutresultat
Ja, antingen är det makadam från en guldgruva eller så blev det en nolla för mycket
.
Men fakturan ska ju under inga omständigheter betalas, då finns inga påtryckningsmedel alls.
Benders agerande är ju anmärkningsvärt, det kostar dem skit och ingenting att ge bort några stenar extra så de får en nöjd kund. Freddex har ju liknande erfarenheter så det är ju tyvärr ingen engångsföreteelse heller. Vi hade 7 pallar för två år sedan och på de kunde jag inte se någon skillnad alls. Nu är ju 7 pallar en piss i Mississippi i deras produktion, men ändå.
Hjulspår på 15 mm på den korta tiden är på tok för mycket, så det låter som underarbetet inte är gjort rätt heller. Sammataget blir man ju lite fundersam på denna firma så det är nog värt att kolla upp vilken tjocklek på sten som använts. För garageuppfarter brukar man använda 50mm tjock sten om det ska hålla i längden, sättningarna beror dock inte på tjockleken på stenen utan underarbetet.
EDIT: Bra, en obetald faktura på 40k är ju ett utmärkt påtryckningsmedel. Reklamera jobbet och prata BARA med plattläggaren förutsatt att det är han som också köpt in och levererat plattorna. Så får han ta striden med Benders.
Men fakturan ska ju under inga omständigheter betalas, då finns inga påtryckningsmedel alls.
Benders agerande är ju anmärkningsvärt, det kostar dem skit och ingenting att ge bort några stenar extra så de får en nöjd kund. Freddex har ju liknande erfarenheter så det är ju tyvärr ingen engångsföreteelse heller. Vi hade 7 pallar för två år sedan och på de kunde jag inte se någon skillnad alls. Nu är ju 7 pallar en piss i Mississippi i deras produktion, men ändå.
Hjulspår på 15 mm på den korta tiden är på tok för mycket, så det låter som underarbetet inte är gjort rätt heller. Sammataget blir man ju lite fundersam på denna firma så det är nog värt att kolla upp vilken tjocklek på sten som använts. För garageuppfarter brukar man använda 50mm tjock sten om det ska hålla i längden, sättningarna beror dock inte på tjockleken på stenen utan underarbetet.
EDIT: Bra, en obetald faktura på 40k är ju ett utmärkt påtryckningsmedel. Reklamera jobbet och prata BARA med plattläggaren förutsatt att det är han som också köpt in och levererat plattorna. Så får han ta striden med Benders.
Redigerat:
Ja, allt har gått via entreprenad från samma kille.
Stenarna verkar ha formfaktor 210x140x40
Stenarna verkar ha formfaktor 210x140x40
mexitegel skrev:Ja, antingen är det makadam från en guldgruva eller så blev det en nolla för mycket.
Jo.
Nu vet jag inte exakt vilken sten det är så det behöver kollas upp noggrannare, men tittar man på Benders Labyrint 210X140 som jag misstänker att det är, så är 40mm stenen klassad för gång och cykeltrafik. INTE biltrafik. Det är alltså fel sten som lagts. https://www.benders.se/sortiment/mark/marksten/labyrint-antik/
50mm stenen är godkänd för personbil.
Nu vet jag inte exakt vilken sten det är så det behöver kollas upp noggrannare, men tittar man på Benders Labyrint 210X140 som jag misstänker att det är, så är 40mm stenen klassad för gång och cykeltrafik. INTE biltrafik. Det är alltså fel sten som lagts. https://www.benders.se/sortiment/mark/marksten/labyrint-antik/
50mm stenen är godkänd för personbil.
När vårat företag tagit in firmor för att lägga större jobb med plattor så tar dom alltid från flera pallar för att undvika sådana här problem.snickar skrev:Svårt fall det där. Tyvärr tycker jag överlag kvaliten har blivit sämre med åren på alla sorts plattor. Senast fick vi plattor som var ovala, understa lagret var krossade.
Tycker faktiskt benders ligger i botten i kvaliten. Stenarna som ser svarta ut hade jag krävt att få bytt. De som har mer av kalkutfällningar hade jag låtit ligga, det försvinner med lite tid.
Det där med att blanda från olika pall är bara skitsnack, det är inte rimiligt att man ska ha massa halvöppna pall och hålla på.
Ska man köpa 2pallar då om man bara behöver 1st?
som jag ser det fins bara ett allternativ gör om och gör rätt dom har köpt ett resstpartien från en återfärsäljare som är plockad från en massa olika pallar som har blivit utsorterade under en längre tid vem har gjort arbetet och vem har köpt stenen och varifrå
Skulle ju om det inte går att reklamera att testa att etsa några stenar med syra, typ spraya på och skrubba och om färgen blir jämnare och ev det mörka försvinner.
MVH/
MVH/
Solklar reklamation. Vi bråkade med stenläggare och stenbolaget efter fellagda betongplattor till dess att stenläggaren gjorde om jobbet och stenbolaget gav oss ett gäng nya plattor (motivering: stenläggaren sa att det gick bra att lägga plattorna utan mellanrum/fog trots att vi frågade explicit, och stenbolaget hade ingen läggningsanvisning för de plattorna)
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Antagligen finns pallblandningsinstruktionen där för att det är ett utbrett fenomen, inte bara något som gäller för just det här specifika partiet. Liknande instruktioner finns ju även för läggning av takpannor, just för att man ska få ett mer oregelbundet nyansavvikelsemönster.Nogran skrev:
En annan parallell som man kan dra är ju att man rekommenderas att kolla att man får samma batchnummer på sina klinkers/kakelplattor. Det är alltså omöjligt för tillverkarna att få en så jämn produktionskvalitet att det inte förekommer nyanser.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Min spontana första tanke när jag såg bilderna var vilken av uppsättningarna av marksten man faktiskt har köpt (eller avtalat med entreprenören om att använda).
Benders har ju på flera stenmodeller färgerna "grå", "grafit" och "gråmix".
På bilderna ser det ut som en blandning av både "grå" och "grafit", vilket skulle kunna vara "gråmix" - men är det vad man har beställt?
Benders har ju på flera stenmodeller färgerna "grå", "grafit" och "gråmix".
På bilderna ser det ut som en blandning av både "grå" och "grafit", vilket skulle kunna vara "gråmix" - men är det vad man har beställt?