1 240 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Bedömning av fuktnivå i grund
Vi bor sedan ett år i ett hus från 1913. Anticimex gjorde en liten besiktning innan vi flyttade in, och rekommenderade att vi skulle lägga plast på marken i krypgrunden. Jag har varit nere och kollat i grunden, och tycker att det ser rätt så OK ut, men jag skulle gärna ta del av era synpunkter.
Knappt halva blindbotten är nyligen utbytt (för minst 2.5 år sedan) , medan jag förmodar att resten är original. Den nya delen ser precis hur fräsch som helst ut. På den gamla däremot så finns det lite vit påväxt. Är det något att oroa sig över? Det lukar inte något konstigt i grunden där vi har varit, och det känns inte anmärkningsvärt fuktigt. Däremot ligger det (som syns på bilderna) en hel del småskräp där: sågspån, sönderrivna tidningar, små brädbitar och annat.
Vad skulle ni göra med en grund som ser ut så här? Jag tänker mig att risken med att lägga plast på marken är att det blir väldigt fuktigt under plasten, och därmed mögel där, och risk att det även sprids uppåt om det finns någon springa i plasten. Inte minst eftersom det verkar nästan omöjligt att få bort allt organiskt material från marken.
Gamla delen:

Nya delen:

Knappt halva blindbotten är nyligen utbytt (för minst 2.5 år sedan) , medan jag förmodar att resten är original. Den nya delen ser precis hur fräsch som helst ut. På den gamla däremot så finns det lite vit påväxt. Är det något att oroa sig över? Det lukar inte något konstigt i grunden där vi har varit, och det känns inte anmärkningsvärt fuktigt. Däremot ligger det (som syns på bilderna) en hel del småskräp där: sågspån, sönderrivna tidningar, små brädbitar och annat.
Vad skulle ni göra med en grund som ser ut så här? Jag tänker mig att risken med att lägga plast på marken är att det blir väldigt fuktigt under plasten, och därmed mögel där, och risk att det även sprids uppåt om det finns någon springa i plasten. Inte minst eftersom det verkar nästan omöjligt att få bort allt organiskt material från marken.
Gamla delen:

Nya delen:

Vet inte om det är möjligt för dig, men vi skippade våran krypgrund som var mkt kraftigt angripen av fukt och mögel...vi fyllde igen krygrunden och gjöt en betongplatta istället..ska kanske tillägga att vi blåste ut hela huset (inga mellanväggar var bärande)fyllde upp med tvättat grus,30 cm cellplast,golvvärmeslang,armering..och sen gjöt en 10 cm tjock betongplatta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur högt ligger fuktnivån i era krypgrunder efter den blöta sommaren och hösten?
Grund & Markarbeten -
Okulär bedömning på grund i hus vi funderar på att köpa
Grund & Markarbeten -
Acceptabel fuktnivå i torpargrund?
Köpa & Sälja hus -
Gränsvärden för luftfuktnivå i krypgrund?
Ventilation -
Bedömning av torpargrund
Grund & Markarbeten