Hej.
Badrum är ju ett speciellt område för oss byggnadsvårdare, de flesta verkar lösa det genom modernt badrum i tillbyggnad. Konceptet badrum fanns ju knappast när våra äldre hus byggdes, så det finns inget att gå tillbaka på.
I senaste Gård & Torp skrivs det om en utställning på Södermanlands Museum, Hållbart Hemma, beskrivs hur man kan fuktsäkra badrum med gammeldags metoder och material. Jag har inte varit där, men det låter ju intressant. Lera verkar vara "The Shit", som man säger. Ibland bokstavligen. :-)

Men, borde man inte kunna fuktspärra med beck? Det är ju onekligen vattentätt så det räcker. Och, har jag för mig, om man värmer beck och tillsätter linolja så kan man få becken mer lättflytande och hanterbar (ren beck spricker lätt, t.ex. vid sättningar). Skulle det funka? Är det någon som hört talas om detta eller kanske testat?

Detta är en hypotetisk fråga, varken jag eller "en kompis", som det brukar heta, kommer testa i närtid.

Beck och tjära?
Tjära luktar och är knappast att rekommendera inomhus. Gissar att detsamma gäller för beck.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.