Tanken är på 2,5kbm tillverkad av Huskvarna tanksvets efter ritning då fick jag rörstosarna så att rördragningen blev minimal. Panna och rör från Rinkaby gängade blå stålrör 11/4 och svarta kopplingar egen installation enligt baxis anvisning .Billigt material och mer arbetstid passar bra vid gör det självjobb.
Pannrum och garage är fristående med kulvert in till huset 11/2 127kvm byggt 1952 minimal isolering, trebilsgarage 80kvm endast grundvärme 2-3 plus.
Vid yttertemp 4-5minus och inte allt för blåsigt räcker två fulla inlägg två dygn.
Pannrum och garage är fristående med kulvert in till huset 11/2 127kvm byggt 1952 minimal isolering, trebilsgarage 80kvm endast grundvärme 2-3 plus.
Vid yttertemp 4-5minus och inte allt för blåsigt räcker två fulla inlägg två dygn.
Hur mycket ved går det på ett år?Mats Lj skrev:Tanken är på 2,5kbm tillverkad av Huskvarna tanksvets efter ritning då fick jag rörstosarna så att rördragningen blev minimal. Panna och rör från Rinkaby gängade blå stålrör 11/4 och svarta kopplingar egen installation enligt baxis anvisning .Billigt material och mer arbetstid passar bra vid gör det självjobb.
Jag har tillverkat 25 st lådor a1kbm som vi staplar veden i direkt efter vedmaskinen lådorna står ute till aug/sep då jag lyfter in och staplar dom med gafflarna på traktorn hämtar sedan och ställer in en låda i taget i pannrummet.
Årsbehov strax under 25kbm staplad ved.
Årsbehov strax under 25kbm staplad ved.
Jag värmer ett 100 år gammalt hus på 400 m3. När det är 20 minus så eldar jag ett - två ilägg om dagen. Annars varannan eller var tredje dag. Beror på utetempen. Huset drar ca 75 000 kW/h per år i ren uppvärming.koffer skrev:
Stirra dig inte blind på pannans effekt.koffer skrev:
En bra tumregel är att anpassa tankarna efter vedmagasinets volym med förljande formel: vedmagasin*18*2 = acktank.
Då kan tankarna "svälja" energin i två vedinlagg oavsett vilken effekt pannan har.
Redigerat:
Alltså är 4000liter lagom.Gabbe1 skrev:
185liter vedmagasin*18=3330
Menas det att på ett ilägg kan värma upp 3330liter i teorin???
Koffer: Från c:a 4000liter är bra kan man säga, ju mer du har utöver det ger dig mera frihet att elda när du vill och slipper elda för att du måste.. Jag valde en 4000liter för att jag helt enkelt inte fick in nå mer..
Köp den största ackumulatorvolymen som ryms och du har råd med. Man kan aldrig få för stor volym på en ackumulator.