Ok ska testa blåsa rent med tryckluft sen när ja kommer hem. Är ett luftintag på 150x150 i väggen men de är igen satt. Kanske de dragit för kallt på vintern där åt förra ägaren. Ska ska ta o öppna det åxå och stänga dörren. Ska även ringa till sotaren. Han har inte varit på 5 mån nu. Han brukar ju dyka upp 3 gånger per år.

Mvh Anders

Kajor som byggt bo i skorstenen kanske?

150x150 låter väldigt lite för en sån panna med omvändförbränning..Har du något fönster till pannrumme? Du kan även ba stopp i skorstenen, ty det hade jag... Det är bra att ha en egen sotviska att kunna släppa ner i skorstenen ibland.. Köp nu inget julacrap, dom är urdåliga, köp en med ett bra ris från sotarverktyg.se för en femhundring istället, köp och inte en för hård, det står där vilken du ska ha beroende på storlek på din kanal.

Har nu blåst ur hålen med tryckluft. Ökade båda spjällen till max åxå. Tycker de blev bättre när ja eldade idag. För pröva lika i morgon åxå.
Nej har inget fönster i pannrumet men mätte luftintaget och de var lite större än ja sa, är 200x200.
Men är lite osäker om laddomaten funkar som den ska. Vet inte om den stänger returen från tanken efter avslutad eldning. Nu 2-3 tim sen pannan stoppat så ligger tempen på 60 på returen. Ofta när tankarna sjunkit till 40 så är pannans temp fortfarande i 60.

Mvh Anders

Skönt att höra! Fick du nån blålåga då?

• Gilla
jmyren
  • Laddar…
Är omöjligt o se genom glaset är helt svart. Kanske går o ta ur o skrapa rent? Men ryker in gör pannan fortfarande men sotaren kommer under veckan. Men hur mycket bör de skilja på mätarna på laddomaten?

Mvh Anders

På min laddomat visade alla nästan samma, hela gjutjärnsklumpen blev så varm. Gör rent glaset, du behöver se lågorna hur det brinner för att man ska kunna avgöra om det är vettigt eller ej. Skulle tro att det är stopp någonstans eftersom det ryker in, kolla så du verkligen har sotat ALLA kanaler i pannan.. I min skorsten var det fullt med tjära när jag flyttade in, fick ur ca 50liter tjära på ett par veckors tid när jag hade flyttat in, fick även helt stopp i skorsten. Elda inget mera förrens det är kollat varför det ryker in.

Nu har sotaren varit o de såg bra ut i pipan. Men pannan läcker vatten och har gjort de ett tag och sotaren trodde de kunde vara därför de rök in så ifall. Får nog bli en ny panna ändå. Lite trist om den skulle spräcka helt när de är riktigt kallt ute. Är nog bättre o göra de nu. Står väll mellan en vedex 3300 och ctc v35.

Mvh Anders

ar läckaget i pannan eller på utsidan om utsidan kolla plåten som är till kyllingan efterdra bultarna där.

De syns bara på utsidan. På vänster sida i botten ser man de är blött. Men läcker inte när pannan är varm.

kolla under plåten på avansidan bakom stigarledningen där är ett bultförband efterdra dessa är en 4-5mm gummipackning har fått göra det 2 gånger på min borde inte på verka inrökning när det är uttsidan

Helt klart verkar det som du har ett utvändigt läckage, troligen någon packning någonstans. Det r viktigt att du lokaliserar och tätar det omgående så slipper du att den rostar sönder totalt som det gör om det får fortsätta läcka. Ha alltid elpatron på 50-60 graders grundtemp i pannan, det mår pannan bäst av i längden med!

hur har det gått ?

Har inte kollat läckan utan bestämt att de blir o byta ut pannan. Ska kolla läckan sen när den blivit urmonterad och se om de går o laga. Har inte tid nu o svetsa o fixa är mitt i renovering övrigt i huset. Så tänkte lika bra o få bytt pannan så de inte rasar helt nät de blir riktigt kallt.

Mvh Anders

du behöver inte svetsa är det som jag tror så behöver du bara dra åt 8 st bultar då dom sträkt sig efter alla tempväxlingar dom siter på toppen av pannan där vv alt kylslingan är under den lösa plåten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.