1 392 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Baxi innova 50, laddomat strular
Hej, jag har ett problem som jag inte begriper mig på. Om jag eldar med hög effekt, överhettas pannan och fläkten stannar, när fläkten stannar så känns det som laddomaten går på halvfart. (termovar egentligen) Pannan stiger upp mot 100 grader och går sedan sakta ner till ca 85 där fläkten startar. Men medans pannan är överhettad och fläkten still så håller sig termostaten som visar returtemp till pannan på drygt 50grader. När fläkten startar så kryper den på typ 1 minut upp till ca 70 grader. Alltså känns det som laddomaten inte jobbar för fullt när fläkten stannar. Men jag mätte och har 230v både när fläkten går och när den stannar så pumpen borde gå för fullt.. Får jag riktigt strömavbrott under eldning börjar pannan koka direkt, så viss cirkulation ger laddomatrn under överhettningsfasen.
Enda jag kan tänka är att det finns någon typ ventil i pannan som stänger vid överhettning, men rätt övertygad något sådant inte finns..
Någon som har teorier, köpt ny laddomat men börjar oroa mig för att felet inte ligger där så innan jag byter tänkte jag se om de kan vara något annat.. Fegeldar jag funkar det, och tidigare funkade det alltid, eldade nästan hela förra vintern med felet genom att göra halva brasor åt gången.
Enda jag kan tänka är att det finns någon typ ventil i pannan som stänger vid överhettning, men rätt övertygad något sådant inte finns..
Någon som har teorier, köpt ny laddomat men börjar oroa mig för att felet inte ligger där så innan jag byter tänkte jag se om de kan vara något annat.. Fegeldar jag funkar det, och tidigare funkade det alltid, eldade nästan hela förra vintern med felet genom att göra halva brasor åt gången.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
nån trasig termostat i laddomaten?
Laddomaten är nog inte helt 100, tycker den går sämre än förut. Men oavsett så borde den cirkulera lika bra när pannan är överhettad eller under vanlig drift eftersom jag mäter 230v på inkommande kabel till laddomaten i bägge fallen. När panntemperaturen sjunkit och fläkten startar är det ju tydligt att pumpen går för fullt igen eftersom då ökar returtempen till pannan från ca 50 till 70 grader.S Stefan1972 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden