Bävrar har fällt eller skadat ett stort antal stora fina ekar (ca 15 st ) på min sons sommarstugetomt. Vilken myndighet ansvara för detta? Kan han få ersättning?
En ek som är kraftigt gnagd av bävrar nära marken med träspån runt stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träd med tydliga gnagskador av bävrar vid basen omgiven av löv och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 12 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hittar ingen info om det:
[länk]
Tackar!
 
  • Gilla
chrisse
  • Laddar…
Det funkar att sätta kycklingnät runt stammarna.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
S Serpum skrev:
Bävrar har fällt eller skadat ett stort antal stora fina ekar (ca 15 st ) på min sons sommarstugetomt. Vilken myndighet ansvara för detta?
Tror inte att bävern är myndighetsanställd utan frilansar säkert! :D

Skämt åsido, har ni kollat med försäkringsbolaget om det kan finnas något de kan hjälpa till med? Vill ni försöka få till en skyddsjakt är det väl hos länsstyrelsen man ska ansöka. Så här skriver Naturvårdsverket.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/jakt-och-vilt/skyddsjakt/

Skärmdump av information om skyddsjakt från Naturvårdsverkets webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jäkligt tråkigt hur som helst! :cry:
 
  • Haha
  • Gilla
Serpum och 1 till
  • Laddar…
Det är allmän jakt på bäver så det behövs ingen skyddsjakt. Det innebär också att det säkert inte finns några bidrag att få för skador, lika lite som det finns för tex vildsvin. Jakttiden är nu och fram till maj.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det funkar att sätta kycklingnät runt stammarna.
Är gjort!
 
  • Gilla
My Saxin och 2 till
  • Laddar…
Om man inser att man inte får hjälp av stat och kommun med bäverproblemet får man fundera på vad man kan göra själv och med eventuella grannars hjälp.
Man får inte varken elda upp boet eller slå ner ett grovt järnrör i det för att få kylan att gå ner ordentligt, men det lär fungera.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
Elektra och 11 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
slå ner ett grovt järnrör i det för att få kylan att gå ner ordentligt
Vet du hur grovt röret man inte får slå ner bör vara? :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
shtob och 10 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Det är allmän jakt på bäver. Jakttiden är nu och fram till maj.
Låter som en lämplig lösning med andra ord!

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Morgan Hjelm
  • Laddar…
Alfredo:
Nä inte vet jag att ett (1) burtonrör med säkerhet räcker..

En bit järnvägsräls vore troligtvis optimalt, men det är inte alla förunnat att kunna bära ut en sådan.
Du kanske kan fråga om du får bärhjälp från lst?
 
  • Gilla
Gamlagrannen och 1 till
  • Laddar…
T
Ganska fascinerande ändå vilka starka käkar dom har som kan skala ner en ek på detta sättet.
 
  • Gilla
Serpum och 3 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Ganska fascinerande ändå vilka starka käkar dom har som kan skala ner en ek på detta sättet.
Japp, om dom ändå åt upp trädet.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Det är gjort! 100 träd
 
F fribygg skrev:
Om man inser att man inte får hjälp av stat och kommun med bäverproblemet får man fundera på vad man kan göra själv och med eventuella grannars hjälp.
Man får inte varken elda upp boet eller slå ner ett grovt järnrör i det för att få kylan att gå ner ordentligt, men det lär fungera.
Lycka till att hitta boet om det är en ensam hane som är ute och letar revir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.