Bävrar har fällt eller skadat ett stort antal stora fina ekar (ca 15 st ) på min sons sommarstugetomt. Vilken myndighet ansvara för detta? Kan han få ersättning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar ingen info om det:
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/djur/jakt-och-vilt/baver.html
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/djur/jakt-och-vilt/baver.html
Det funkar att sätta kycklingnät runt stammarna.
Tror inte att bävern är myndighetsanställd utan frilansar säkert!S Serpum skrev:
Skämt åsido, har ni kollat med försäkringsbolaget om det kan finnas något de kan hjälpa till med? Vill ni försöka få till en skyddsjakt är det väl hos länsstyrelsen man ska ansöka. Så här skriver Naturvårdsverket.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/jakt-och-vilt/skyddsjakt/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jäkligt tråkigt hur som helst!
Det är allmän jakt på bäver så det behövs ingen skyddsjakt. Det innebär också att det säkert inte finns några bidrag att få för skador, lika lite som det finns för tex vildsvin. Jakttiden är nu och fram till maj.
Om man inser att man inte får hjälp av stat och kommun med bäverproblemet får man fundera på vad man kan göra själv och med eventuella grannars hjälp.
Man får inte varken elda upp boet eller slå ner ett grovt järnrör i det för att få kylan att gå ner ordentligt, men det lär fungera.
Man får inte varken elda upp boet eller slå ner ett grovt järnrör i det för att få kylan att gå ner ordentligt, men det lär fungera.
Alfredo:
Nä inte vet jag att ett (1) burtonrör med säkerhet räcker..
En bit järnvägsräls vore troligtvis optimalt, men det är inte alla förunnat att kunna bära ut en sådan.
Du kanske kan fråga om du får bärhjälp från lst?
Nä inte vet jag att ett (1) burtonrör med säkerhet räcker..
En bit järnvägsräls vore troligtvis optimalt, men det är inte alla förunnat att kunna bära ut en sådan.
Du kanske kan fråga om du får bärhjälp från lst?
Lycka till att hitta boet om det är en ensam hane som är ute och letar revir.F fribygg skrev: