5 875 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Bättre ventilation i självdragshus?
Hej.
Jag behöver hjälp med hur jag skall förbättra ventilationen i mitt hus.
Jag bor i ett hus från 72 med självdrag. Huset är i ett plan med källare och öppen trappa ner till densamma (gillestuga)
I källarplanet har frånluft från matkällare, tvättstuga duschrum garderob samt tilluft i alla dessa samt gillestuga och stort förådsrum.
I bostadsplanet har jag frånluft i liten WC och ett "Stort" badrum. I bostadsplanet finns inga tilluftsventiler. Jag har även separat imkanal från köksfläkt ut.
Alla ventpipor verkar gå ihop till en och samma för självdrag genom takventil.
Nu till mina frågor. Hur vet jag om denna ventilation är tillräcklig? Eftersom jag inte har tilluft i sovrum samt vardagsrum, hur kan jag vara säker på att luften över huvud taget byts där? Och om så inte är fallet. Hur gör jag för att få bättre ventilation?
Jag förstår givetvis att det måste till tilluft i v-ruma samt s-rummen. Men hur styr jag så att luften dras därifrån? Kan jag montera en frånluftsfläkt i kanalen på taket? hur vet jag hur stor denna skall vara etc etc?
Jag har ingen jättestor kunskap och erfarenhet av ventilation och jag vet inte riktigt hur man räknar på det.
Vilka är era bästa tips? Spåna gärna fritt så kanske jag lär mig på kuppen =)
Tacksam för all hjälp.
Mvh
T
Jag behöver hjälp med hur jag skall förbättra ventilationen i mitt hus.
Jag bor i ett hus från 72 med självdrag. Huset är i ett plan med källare och öppen trappa ner till densamma (gillestuga)
I källarplanet har frånluft från matkällare, tvättstuga duschrum garderob samt tilluft i alla dessa samt gillestuga och stort förådsrum.
I bostadsplanet har jag frånluft i liten WC och ett "Stort" badrum. I bostadsplanet finns inga tilluftsventiler. Jag har även separat imkanal från köksfläkt ut.
Alla ventpipor verkar gå ihop till en och samma för självdrag genom takventil.
Nu till mina frågor. Hur vet jag om denna ventilation är tillräcklig? Eftersom jag inte har tilluft i sovrum samt vardagsrum, hur kan jag vara säker på att luften över huvud taget byts där? Och om så inte är fallet. Hur gör jag för att få bättre ventilation?
Jag förstår givetvis att det måste till tilluft i v-ruma samt s-rummen. Men hur styr jag så att luften dras därifrån? Kan jag montera en frånluftsfläkt i kanalen på taket? hur vet jag hur stor denna skall vara etc etc?
Jag har ingen jättestor kunskap och erfarenhet av ventilation och jag vet inte riktigt hur man räknar på det.
Vilka är era bästa tips? Spåna gärna fritt så kanske jag lär mig på kuppen =)
Tacksam för all hjälp.
Mvh
T
Upplever du att det är dålig luft, kondens på fönstren? Tycker du att det fungerar så finns det ingen anledning att byta om inte för ekonomin att få ner värmeförbrukningen att byta till ett VVX-aggregate dock en rejäl inensteringskostnad eller att sätta en frånluftfläkt och tilluftventiler, men då kan du få kallras från ventilerna som kan upplevas obehagligt.
Nej inte direkt dålig luft förutom på morgonen i sovrummet. Där känns det att det inte varit luftombyte. Sen vill jag ju agera i ett preventivt syfte. Inge roligt att konstatera att en undermålig ventilation ligger bakom eventuella framtida hälsoproblem. IOM att det är ett så känt faktum att dålig vent har så stor inverkan på vår hälsa.
Samtidigt känner jag mig för okunnig för att ringa en ventfirma för konsultation eftersom jag är så pass okunnig på området. Jag har ingen lust att styra in projektet i den riktning där denna firma tjänar mest pengar. Jag vill ha enkla tips på hur jag förbättrar allmänläget på ett billigt sätt. På forum brukar det dessutom finnas folk som har eller har haft liknande frågeställningar och kan hjälpa en novis.
En fuktskada uppenbarar sig ju sällan innan det börjar, om man har tur, att lukta mögel men i värsta fall genom astma och andra hälsoproblem. På samma sätt tänker jag med ventilationen.
Kallrasskydd finns ju annars i tilluftsventiler idag.
Mvh
Samtidigt känner jag mig för okunnig för att ringa en ventfirma för konsultation eftersom jag är så pass okunnig på området. Jag har ingen lust att styra in projektet i den riktning där denna firma tjänar mest pengar. Jag vill ha enkla tips på hur jag förbättrar allmänläget på ett billigt sätt. På forum brukar det dessutom finnas folk som har eller har haft liknande frågeställningar och kan hjälpa en novis.
En fuktskada uppenbarar sig ju sällan innan det börjar, om man har tur, att lukta mögel men i värsta fall genom astma och andra hälsoproblem. På samma sätt tänker jag med ventilationen.
Kallrasskydd finns ju annars i tilluftsventiler idag.
Mvh
IMHO så skulle jag ha lågvarvsfläkt i badrummet (+ ev wc) konstant på under sommarhalvåret. På vintern funkar självdrag, det är på sommaren det står stilla. Men visst bör det vara ventiler i sovrummen, kanske enklast med spaltventilen i fönstren, om de inte läcker "lagom" redan?
Produkter som diskuteras: "spaltventilen"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer
Ok. Men riskerar man inte att trycka luften ner i de andra kanalerna om man trycker luften i en sammankopplad pipa? Tänker på exempelvis hyreshus med självdrag kan man inte ansluta köksfläkt mot vent.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden