Hej,

jag planerar ett större renoveringsprojekt och funderar på att starta ett eget företag bara för att få köpa på Ahlsells. Tyvärr har dom inga prislistor utan verkar förhandla med varje kund separat. Ni som har egen firma, är Ahlsells ett bra alternativ?
Jag vill inte ha Byggmax-priser utan rätt kvalitet till rätt pris.
Tack för info!!

Vad ska du köpa på Ahlsell? De säljer inte byggmaterial som virke etc. Jag fick cirka 20-35% rabatt på den allmänna prislistan när jag registrerade konto där, betalar något mer än i någon privataffär. Fördelen är att man hittar det mesta och kan få hjälp.

Ahlsell har prislistor och utifrån hur bra man är på att "förhandla" får man rabbat på deras grundpriser. Det fungerar lika med dom flesta grossisterna.

Jag tänkte inte på virke utan på VVS och el-materiel. EKK-kabel kan jag hitta överallt men t ex normcentraler oc h bestyckning finns tyfligen bara skräp i bygghusen. Jag vill inte ha skeva dvärgar och vågiga plastcentraler.

För min del som elektriker så har jag sämst rabatter på Ahlsell och dom har högst GMP också så....jag handlar någon enstaka produkt där. Men det är som sagt olika beroende på hur mkt man handlar för osv, man kan ju få bättre rabatter men jag tror inte Ahlsell slår de andra el-grossisterna på fingrarna iaf.

Det är inte många elektriker som handlar material på Ahlsell vad jag vet. Sedan är det svårt att handla till rabatter utan någon som helst tidigare köphistorik. Som sagt du lär få mellan 25-30% på deras listpriser, och på rak hand blir det kanske 10-15% dyrare än tex K-rauta. Dock får du tillgång till det mesta.

Jag har aldrig varit på Ahlsell ens. Finns här i stan i alla fall.

//Patrik

glufsglufs skrev:
för min del som elektriker så har jag sämst rabatter på ahlsell och dom har högst gmp också så....jag handlar någon enstaka produkt där. Men det är som sagt olika beroende på hur mkt man handlar för osv, man kan ju få bättre rabatter men jag tror inte ahlsell slår de andra el-grossisterna på fingrarna iaf.
gmp?:s

Patrik_Hed skrev:
Jag har aldrig varit på Ahlsell ens. Finns här i stan i alla fall.

//Patrik
Vart handlar eran firma?

LAINE skrev:
Vart handlar eran firma?
Solar (firman ligger i samma hus så det är ett naturligt förstaval) och Selga, de enda grossisterma jag varit på. Men jag vet att firman brukar köpa lysrörsarmaturer i från Elektroskandia ibland.

//Patrik

P
Men hur ska du kunna starta en firma och hålla skattemyndigheterna glada?

LAINE skrev:
gmp?:s
Grossistens listpris innan rabattbrev

Dvärgar som sitter snett på DIN-skena och en vågig kapsling går att åstadkomma även med materiel från Ahlsell. Det handlar mer om "känsla" och noggranhet vid montaget.

Vad jag vet så kräver bl.a. Solar att du har elbehörighet för att få öppna ett konto och börja handla elprylar.

Det skall väl vara GNP (GrundNettoPrislista) ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.