Har idag fått igång min nya bergvärmepump. Den gamla från 2001 byttes ut och i samband med detta borrades ett till hål på på 130 meter. Det gamla är det okänt djup på men grannarna som borrade samtidigt har mellan 90 och 140 meter så troligtvis har jag mellan 220 och 270 meter. Vad som är bättre vet jag inte men en del säger att två hål är bättre då det varmaste hålet bidrar med mest värme och det kalla då får vila. Andra säger att ett hål är bättre.
Sen en fråga till. Jag har en IVT greenline 9 kW pump installerad nu. Symbolen för tillskott lyser hela tiden men visar denna symbol att tillsatsen är tillgänglig vid behov eller att den verkligen är i drift? Det står också ett precentvärde på just nu 75 procent i info fältet vid Tillskott. Vad innebär detta? IVT:s manual är totalt värdelös.

Köldbärare in visar -0,1 grader och köldbärare ut -2,2 grader. Är detta bra?

H
Inte riktig säker men i menyn har du den ,går att ställa när EL-tillskottet ska gå till , syns klart på mätaren när det går.
Hos dig så behövs det lite mer värme än söderut, så inget ovanligt att tillskottet går in.
Har du stort hus så kanske inte 9 Kw räcker då brainen går mot minus utan tillskott

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.