Första steget är att planera, men det svåra är att sedan komma ihåg även det tråkiga. Och genomföra projekten. Ett bra nyårslöfte för en bättre ekonomi är att redan trettonhelgen välja delmål 2014 och sedan lägga in påminnelse i en gemensam elektronisk kalender.

Du kan läsa artikeln här: Bättre ekonomi med smart familjekalender

E
Skrivet av: Johan

Om man inte klarar av att vara konsekvent med att hålla i pengarna spelar det nog ingen roll om man byter elabb. får högre lön osv. Tilllslut kommer även det ifatt en, det köper bara mer tid.
Som sagt, har man inte ekonomi att köpa en sprillans ny bil, kanske man ska skippa det. Sunt förnuft för många blir en lånad dröm för andra.

E
Skrivet av: Mats Sundelin

Dela upp fasta kostnader tycker jag är ett jättebra sätt. Om du nu betalar försäkringen varje halvår och inte kan betala per månad så dela upp kostnaden och flytta över till ett periodiseringskonto. Likadant med servicekostnader för bilen. Gör en uppskattning och sätt undan regelbundet så har du en sparad slant när du måste ha den.
Jag har flera konton på min bank och har gort ett excelark där jag delar på de här större summorna och sedan flyttar jag en normalsumma (totalen) till detta konto varje månad. Autogiro och efakturor dras från periodiseringskontot. Ibland kan jag behöva skjuta till lite i början men det reglerar sig så småningom. Jag har en checkkredit där också så jag kan dra över om jag ligger en aning back. Till och med elen (till villan) delar jag upp så jag har en buffert på vintern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.