A Agorazo skrev:
Ja det har jag sätt nu när du säger det. Vilken bra idé! Då slipper jag ju välja bort något:rofl:
Har själv makita men behöver nån billig batteri tigersåg till trädgården, kanske vore lämpligt med Ryobi dit?
Även en hyfsad grästrimmer, makita eller Ryobi där?

Redigerat:
zarkov zarkov skrev:
Måste du ha två olika batterier? Om du väljer en DDF484RTJ med två 5 Ah-batterier och laddare så kostar det paketet knappa 3000 kr. En tigersåg kostar 1500-2000 kr beroende på modell och om du inte måste ha värstingen så kommer du undan med cirka 4500 kr. Då hade jag valt Makita alla dagar i veckan.
Helt rätt resonemang, mycket mer prisvärt. Anledningen till ett mindre batteri är att jag uppskattar låg vikt och ett 5 Ah känns onödigt stort för det mesta. Däremot till en tigersåg och andra mer energikrävande maskiner är det helt rätt. Så utifrån det valde jag ett 2Ah och ett 5Ah.

A Agorazo skrev:
Ja det har jag sätt nu när du säger det. Vilken bra idé! Då slipper jag ju välja bort något:rofl:
Fick för mig att det var Makita på skruvdragarna du hade av nån anledning...
Kanske finns "ditt märke till Ryobi om du har bra batterier till dom

Varför överväger man ens Ryobi? framförallt framför Makita?

Ryobi, AEG, Black n Decker, SKIL, grön bosch etc. det är en kategori

Makita, Dewalt, Milwaukee, Blå bosch etc. är en nivå upp

Viktor.J Viktor.J skrev:

Ävervägningen är väl rent ekonomisk.
Om fabrikat A föväntas hålla för 100h slit och B för 800h är ju B klart mycket bättre än A men om den kostar dubbelt så mycket och du bara behöver den 40h totalt i livet så var det ju dåligt. Sedan finns det ju andra aspekter än rent binärt funkar/funkar inte men det är väl det primära tänker jag.

• Gilla
Toye_ och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:

Som TypRätt skriver så handlar det om att väga kostnaden mot användandet. Tror det är få som tror att en Ryobi är likvärdig kvalitetsmässigt mot en Makita.

nino nino skrev:
Har själv makita men behöver nån billig batteri tigersåg till trädgården, kanske vore lämpligt med Ryobi dit?
Även en hyfsad grästrimmer, makita eller Ryobi där?
Just tigersåg är det jag letar efter då min med gav upp häromveckan. Ryobis billigaste variant (
RRS1801M) har jag läst flera kommentarer om att den brunnit. Går man sedan upp ett snäpp (Ryobi
R18RS-0) så ligger den prismässigt inte långt från Makitas billigaste modell och då köper jag nog hellre Makita....

• Gilla
nino
  • Laddar…
A Agorazo skrev:
Just tigersåg är det jag letar efter då min med gav upp häromveckan. Ryobis billigaste variant (
RRS1801M) har jag läst flera kommentarer om att den brunnit. Går man sedan upp ett snäpp (Ryobi
R18RS-0) så ligger den prismässigt inte långt från Makitas billigaste modell och då köper jag nog hellre Makita....
Absolut, halva priset ska det nog vara innan jag överväger Ryobi för makita

Jag gjorde det stora misstaget att köpa ett Ryobi verktygspaket när vi signade för huset. Detta är nu successivt utbytt mot Makita. Skippa ryobi på de verktyg du kommer använda mycket, lägg hellre till lite pengar och köp riktiga maskiner. Typ Makita. DeWalt funkar ju också, men jag har fastnat för Makita 18v.

• Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Jg har gjort samma resa med aeg (ägd av samma). De har pajat och successivt bytts ut mot makita.

Jag använder skruvdragaren mest av alla verktyg och har därför valt den som ligger bäst i handen. Makitas grepp passar mina händer. Har sedan fyllt på med grejer jag behövt i matita 18v serien men har även lidl 18v för saker jag inte behöver :) Jag tycker absolut du ska satsa på Makita till verktyg du kommer använda en del.

Är egentligen emot att ha dubbla batterisystem men när parkside kostar hundralappar är det svårt att motstå. Har en kompressor, lampa, fultigersåg och slipmaskin till att runda av brädor. Med två hus är det inte dumt att ha reservverktyg som funkar hjälpligt när de riktiga är på fel ställe

• Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Det blir Makita! Budat hem en tigersåg på tradera.

Har en liten 12-volt parksidedragare som jag gärna vill ersätta med ngt bättre. Ska jag satsa på ngn mindre skruvdragare från makita eller en slagskruvdragare.
Gillar den låga vikten och storleken på parkside

K
A Agorazo skrev:
Det blir Makita! Budat hem en tigersåg på tradera.

Har en liten 12-volt parksidedragare som jag gärna vill ersätta med ngt bättre. Ska jag satsa på ngn mindre skruvdragare från makita eller en slagskruvdragare.
Gillar den låga vikten och storleken på parkside
Makita DDF484 är oslagbar, hur bra som helst och väldigt smidig. Finns dessutom i ett combo-kit med en smidig slagskruvdragare DTD153, laddare oph batterier. Combo-kittet heter DLX2189TJ

Fördelen med Rajobi är väl främst utbudet av trädgårdsredskap.

rena verktyg är väl det en no-brainer att i de fall det är liknande pris går man på Makita?

Kan ha fel men batterierna tycker jag oftast är dyrare till Ryobi än Makita. Så det man spar in på maskin kanske man förlorar på batterier :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.