Hej

Jag börjar att resonera runt skruvdragare, men det gäller faktiskt alla batteriverktyg.

Balans och vikt går väl rätt lätt att bedöma skillnaden på två skruvdragare.

Maxmoment, det går ju faktiskt också, ta en grov skruv och se vilken dragare som klarar av att skruva in den längst i en planka. Men här går det bara att jämföra två dragare mot varandra, eftersom plankor inte går att få med spårbar kalibrering.

Faktiskt går det också att mäta batterilivslängd, se vilken skruvdragare som klarar att skruva flest skruvar i en planka med ett fulladdat batteri.

Jag vet att det är skillnad i verkningsgrad på batterimotorerna.

Ingen som har en bromsbänk med styrbart moment?

Om vi mäter skruvdragare och andra verktyg på det här sättet kommer vi också kunna jämföra Biltema och andra kvalitetsleverantörer mot våra favoriter.

Det vore väldigt intressant att se hur olika fabrikat/modeller på skruvdragare presterar i verkligheten, de uppgivna momentangivelserna litar jag på ungefär lika mycket som bilar & motorcyklars effektspecifikation (laboratorieförhållanden & nedförsbacke mao).

De flesta tester av skruvdragare brukar ju just använda dessa metoder, att dra i riktigt rejäla skruv i hårt trä, samt jämföra antal skruv/laddning.

Men det är inte bara momentet som är intressant, så länge dragaren orkar dra i de skruv man använder, så räcker det. Vad som också är intressant är hur fort det går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.