14 276 läst ·
36 svar
14k läst
36 svar
Batterier och stödtjänster - DEN stora tråden?
Hur mycket högre har dom ?B burger skrev:
Offerten jag fått är
Emaldo 72k
Och ett annat jag inte vet märke på från en bekant :
20 kWh batteri
Växelriktare
Elektriker
Batteribas
Batteridator
Alla kablar och skit.
Ca: 69.500:-
Emaldo har stödtjänster men det har inte den andra, är stödtjänster värt det?
Jag ser inte så mycket diskussion kring detta men dom utlovar ca 500-1200kr i månaden o ersättning, då är det en no brainer att köpa in!? Fattar inte riktigt.
Läs lite noggrannare. Jag är rätt säker på att de inte lovar något. De presenterar historiska siffror som alla vet att man inte kommer upp i framöver.
Aa nämen precis så. Har du batterier eller någon insikt förutom att det inte regelrätt lovar?D Daniel 109 skrev:
Våra solceller visade sig vara ett bra köp och vi har typ 1 år kvar tills +-0 men nu funderar jag på batteri då .
Emaldo går upp från ca 3 kwh till 5 kwh.Sittställning skrev:
Hur mycket högre har dom ?
Offerten jag fått är
Emaldo 72k
Och ett annat jag inte vet märke på från en bekant :
20 kWh batteri
Växelriktare
Elektriker
Batteribas
Batteridator
Alla kablar och skit.
Ca: 69.500:-
Emaldo har stödtjänster men det har inte den andra, är stödtjänster värt det?
Jag ser inte så mycket diskussion kring detta men dom utlovar ca 500-1200kr i månaden o ersättning, då är det en no brainer att köpa in!? Fattar inte riktigt.
Det lät mycket. Varför så hög effekt?
Hur stort är batteriet?
Hur stort är batteriet?
Jag har nyligen köpt Emaldo Power Core (i princip samma som Power Store) med tre batterier á 5 kWh, alltså totalt 15 kWh. Jag fick betala 59.900 kr när ett företag i Stockholmsområdet hade erbjudande nu under slutet av året.
Den har bara varit igång i en vecka nu och stödtjänsterna har inte kommit igång då jag väntar på att den registreringen ska aktiveras.
Hittills har Emaldos AI-funktion varit igång så att batteriet ska laddas och urladdas baserat på elpriset. Jag måste säga att jag är ganska besviken på den funktionen än så länge då jag hade kunnat göra det mycket smartare själv. Den har inte laddat batteriet under billigaste timmen och inte heller laddat ur under dyraste.
Jag tror fortfarande att deras "AI" kommer bli smartare men överväger nu att tillfälligt skippa denna funktion och köra på egen schemaläggning istället. Jag kan uppdatera vidare när stödtjänsterna är igång och jag har mer kött på benen.
Den har bara varit igång i en vecka nu och stödtjänsterna har inte kommit igång då jag väntar på att den registreringen ska aktiveras.
Hittills har Emaldos AI-funktion varit igång så att batteriet ska laddas och urladdas baserat på elpriset. Jag måste säga att jag är ganska besviken på den funktionen än så länge då jag hade kunnat göra det mycket smartare själv. Den har inte laddat batteriet under billigaste timmen och inte heller laddat ur under dyraste.
Jag tror fortfarande att deras "AI" kommer bli smartare men överväger nu att tillfälligt skippa denna funktion och köra på egen schemaläggning istället. Jag kan uppdatera vidare när stödtjänsterna är igång och jag har mer kött på benen.
Känns ju dock som att den inte behöver lära sig dyra och billiga timmar. Men det ska väl också baseras på användningen så det kanske är det som den behöver lära sigC Calsal skrev:Jag har nyligen köpt Emaldo Power Core (i princip samma som Power Store) med tre batterier á 5 kWh, alltså totalt 15 kWh. Jag fick betala 59.900 kr när ett företag i Stockholmsområdet hade erbjudande nu under slutet av året.
Du menar att den redan borde förstå att den ska ladda upp på billigaste timmarna och ladda ur på dyraste? Det håller jag verkligen med om. Min förhoppning är väl att Emaldo gör hela mjukvaran ("AI") bättre med tiden snarare än att den ska lära sig precis min elförbrukning.Sittställning skrev:
Jag har varit i kontakt med en säljare som försöker sälja in Emaldo. Han säger:
Läste även detta https://mailchi.mp/8b9cad8c4d50/vik...gare-i-emaldo-grid-rewards-32973?e=d16e3e61ae men har även här svårt att förstå innebörden. I första stycket tycker jag det låter som att det bara handlar om en begränsning i deras app för Svenska kunder, och att man måste gå via hemsidan istället, men läser man vidare låter det snarare som att de förväntar sig ytterligare fördröjning av lanseringen av Grid Rewards. Någon som vet?
Jag har lite svårt att avgöra vad detta egentligen betyder och om det finns någon substans i det han skriver, eller om det bara är säljsnack. Någon som är insatt och som kan hjälpa mig att tolka detta? Är det troligt att Emaldo kommer vara vara mer robust mot utspädning än Checkwatt? Går det att göra någon rimlig prognos över hur mycket man kan förväntas tjäna på deras Grid Rewards när det kommer igång? (Säljarens prognos tar jag med en stor nypa salt.)Emaldo Pulse är optimerad för balanstjänster. Emaldo har egna balanstjänster gentemot Svenska Kraftnät och ingår i kategori A och Emaldo är Aggregator och balansansvariga. Kategori A innebär att Emaldo är med bland de mest prioriterade att buda på stöd till Svenska kraftnät.
Emaldo har ingen avtalad pott med Svenska Kraftnät, vilket gör att man inte riskerar utspädning
(lägre ersättning), när fler kunder ansluter. Checkwatt som inte är balansansvariga har låtit så många som möjligt vara med i deras grid och på så sätt spätt ut vinsten för kunden och enbart de som köpte för några år sedan fick bra avkastning då.
Läste även detta https://mailchi.mp/8b9cad8c4d50/vik...gare-i-emaldo-grid-rewards-32973?e=d16e3e61ae men har även här svårt att förstå innebörden. I första stycket tycker jag det låter som att det bara handlar om en begränsning i deras app för Svenska kunder, och att man måste gå via hemsidan istället, men läser man vidare låter det snarare som att de förväntar sig ytterligare fördröjning av lanseringen av Grid Rewards. Någon som vet?
Den stora anledningen till att ersättningarna gått ner är för att priset för stödtjänster har gått ner. Det kommer att fortsätta att gå ner i takt med att det byggs fler batterilager.
Om man vill ha batterier av någon annan anledning kan det kanske ge några koronor extra, men det kommer knappast att löna sig att skaffa batterier för att sälja stödtjänster.
Om man vill ha batterier av någon annan anledning kan det kanske ge några koronor extra, men det kommer knappast att löna sig att skaffa batterier för att sälja stödtjänster.