Jag skall borra en massa i samband med renoveringen och vill ha en sladdlös. Det är mest småhål men jag vill ha en riktig med sds fäste.

Vad finns det för alternativ?

Vad ska du borra i och hur djupt?
Budget?
Hur mycket är en Massa? 10, 100 eller 1000 hål?
Vilka håldiametrar?

Kör själv med 12v av Panasonicen.. Drar utan problem ett 22mm hål igenom en 30 cm betongbalk..

Hej,

det är främst 8mm, ca 50mm djupa. Ca 200st (sätta fast fasad), men sedan övrigt för att sätta upp grejor inomhus, köksindredning, tavlor mm.

/N

Du skriver slagborr, men vill ha SDS fäste. SDS fäste finns ju bara på riktig borrhammare. Är det ens betong du ska borra i? Den är för våldsam om du bara ska borra i vanlig tegelvägg/lättbetong.

Det är tegel jag skall borra i. Men jag har inte lust att stå och jobba ihjäl med en för lite maskin.

Jag har dessutom en hel hög med SDS borr, jag har en sladdvariant redan.

/N

niblom skrev:
Det är tegel jag skall borra i. Men jag har inte lust att stå och jobba ihjäl med en för lite maskin.

Jag har dessutom en hel hög med SDS borr, jag har en sladdvariant redan.

/N
Det låter som att ungefär vilken som helst skulle funka, eller också går du på lågbudgetalternativet och köper en 25m skarvsladd :-)

Jo, egentligen är det vansinne att köpa en dyrare, tyngre sladdlös när man har en sladddriven. Å andra sidan så är det så enkelt att bara ta maskinen och borra det man skall göra, utan att stöka med sladdar, uttag.

En sak är när man är färdig och det inte är något i vägen, men nu är det stegar, skräp och annat, och då är det inte lika lätt...

/N

Köra borrhammare i tegel är som att spika i glas, inge bra, det blir lätt kross. I tegel är slagborr bäst eller vanlig borrmaskin med slagborrbits.

geschwint skrev:
Köra borrhammare i tegel är som att spika i glas, inge bra, det blir lätt kross. I tegel är slagborr bäst eller vanlig borrmaskin med slagborrbits.
Det håller jag inte alls med om. Har aldrig haft något problem med att köra med "hiltin" i tegel.

Smile.75 skrev:
Det håller jag inte alls med om. Har aldrig haft något problem med att köra med "hiltin" i tegel.
Håller med om att inte hålla med :) Jag kör Bosch 2-18 borrhammare, även de där billiga Julavarianterna av borrhammare typ Meec, i lertegel (20-talshus) utan några som helst problem...

/A

Redigerat:
Jag är i en liknande situation som du niblom. Jag har just köpt hus och letar själv efter en batteridriven slagborr för att kunna borra i lättbetong och även kunna använda apparaten som skruvdragare.

Jag vill helst att det skall vara litiumbatteri.

De modeller jag funderat på är:
DeWalt
DC925KB 18v men lite tung 2.8 kg
DC935KB 14v 2.5 kg

Bosch GSB 14 4 VE-2

Jag skall även köpa en borrhammare för tyngre arbeten.

Jag trodde att man kan få en bra maskin för under 3000 kr men jag har inte hittat det ännu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.