Byggahus.se

Batteridriven borrhammare Makita BHR241 eller alternativ med sladd?

1. G
    Medlem Nivå 1
    Jag har nästan bestämt mig för att köpa en 18v Makita slagborr och behöver en borrhammare för de något större jobben. Exempel på det kan vara att borra upp för el- och antennkablar genom betongväggar i källare.

Jag har tidigare hört att batteridrivna Slagborrar inte är något att ha. Men nu har jag hittat Makita 18v litium borrhammare BHR241 med SDS. Kostnaden för denna (BHR241Z utan batteri och laddare) är ca 1 900 till 2 000 om jag köper den tillsammans med min slagborr.

Här är specarna för maskinen:
    Chuck (SDS)
    Capacity Steel 13mm
    Wood 26mm
    Concrete 20mm
    No Load RPM 0 - 1100
    Blows/Min.(BPM) 0 - 4000
    Impact Energy (Joules) 1.9
    Net Weight 3.5 Kg

Det finns en maskin i Sverige som verkar ha samma specar som heter BHR240. Jag vet inte vad det är för skillnad på dessa maskiner.

Är denna maskin något att ha för lite mindre jobb eller är det bättre att köpa en med elsladd?

2. B
    Medlem Nivå 6
    Problemet med batterimaskiner är att de väger en del. 1,9 joule och 3,5 kg... Vanligtis brukar det vara jämn mellan dem för att vara en bra balanserad maskin. En nätdriven med 1,9 joule skulle alltså väga cirkus 1,8-2,1 kg. Visserligen är tyngder bra att ha när det gäller borrhammare, men en 1,9 joule maskin är inte tänkt att användas till grövre arbeten än pluggborrning och enstaka håltagning för diverse el-rör/kabel. Och då hade jag hellre velat ha en lättare maskin, men det är bara jag...

3. S
    Medlem Nivå 5
    Nej inte bara du för jag instämmer helt.

4. G
    Medlem · Nivå 7
    Det finns en maskin för samma batterier som heter 202 också, lite mindre och lättare men i stort sett identiska specar.

5. B
    Medlem Nivå 6
    Förresten... BHR202 känns smidigare, bättre tyngdpunkt. Värt att kolla upp...

Redigerat 4 jan 2009 16:23
  6. F
    Medlem Nivå 5
    Skall du bara använda den hemma privat så känns det väldigt onödigt. Då skulle jag satsa på en smidig och bra sladdlös skruvdragare (inte slagborr, gör bara maskinen tyngre) och sen en sladd-slagborr och en sladd-borrhammare.

Skall du använda dom i arbetet eller har onödigt mycket pengar kommer saken i annat ljus...

Jag har BHR240 och använder den i jobbet, skulle jag köpa en nu, skulle jag titta på 202:an, verkar lite mindre. Men den fanns inte när jag köpte min.

7. G
    Medlem Nivå 1
    Låt mig förs bara säga att jag endast kommer att använda slagborren privat hemma.

Jag har tittat på Makita BHP452RFWX 18v som har slagborrsfunktion och bara väger 1,8 kg.

Det underliga är eftersom den batteridrivna BHR240 är såpass billig så vet jag inte vad för apparat jag skall köpa som är bra och billigare. Möjligtvis Makita HR2460 som kostar ca 1800 kr.

Nu är jag inte frälst på just Makita men jag vill ha maskiner som är driftsäkra och fungerar bra. Om det finns några andra tips tar jag tacksamt emot dessa.

Om de är billigare är det ett stort plus eftersom jag som nybliven husägare har en hel del utgifter.

Jag håller med om att BHR202 verkar vara bättre men den verkar kosta ca 500 kr extra.

8. N
    Medlem · Nivå 7
    Vad är det som du skall borra i?

Jag vet inte hur bra Makitas slagborrar är, men allt annat har inte gått att jämföra med en riktig borrhammare. Jag hade köpt den som var lite dyrare (jag skall faktiskt köpa en inom kort).

9. M
    Medlem Nivå 5
    Har sneglat på Makita prylar på Ps-tools.com och ja man blir lite prylsjuk måste jag erkänna.
    Makita HR2470 en sladdmaskin 2.7J för ~121 pund + frakt bör bli mindre än 1452kr + frakt. Den kostar kring 2600-2700 i Sverige har jag för mig.

/Mattias

Redigerat 4 jan 2009 22:30
  10. G
    Medlem Nivå 1
    Jag skall borra i betong och blåbetong. Men eftersom jag inte vet vilka behov jag får framåt så vill jag gärna att maskinen skall ha möjlighet till ett brett arbetsområde så som bilning, borrning och ev även skruvdragning.

11. F
    Medlem Nivå 5
    Ok. BHP452 verkar ju vara smidig om den bara väger 1,8 kg. Lika mkt som bdf-versionen av 452 väger med 3.0Ah batteriet i så fall. Min borrhammare 240 är bra för att vara batteridriven, men man tycker ju att det borde finnas någon mer prisvärd om man tar en sladdmaskin, visserligen betalar du bara för maskinen och inte batteri och laddare, men ändå. 240 och 202 är nog inte så mkt att hänga i julkranen om du skall bila, även om det "går"...

12. F
    Medlem Nivå 5
    Den dyrare av vilka? Som jag förstod skall han köpa en skruvdragare (med slagfunktion) och en borrhammare (240 eller 202) där 240 och 202 är likvärdiga så när som på form/design.

13. G
    Medlem Nivå 1
    Jag tror att jag har bestämt mig för att gå vidare med en Makita BR202 i kombination med en BHP452.

Jag är medveten om att båda dessa apparater är kompromisser och att man kunde få mer med en borrhammare med sladd. Men eftersom jag kan få dom tillsammans för ca 4000 kr så har jag svårt att motstå :)

Jag hoppas att jag kommer att klara mig i de flesta situationer med denna uppsättning.

14. F
    Medlem Nivå 5
    Du kommer nog klara det mesta så när som på större bilningsarbeten, men de få gångerna kan du ändå hyra lämplig maskin (eller låna). Men en annan sak som slog mig var följande:

Som privatperson borrar du nog inte särskilt många hål med borrhammaren per år. En bra sladd-maskin kan du säkert därmed ha glädje av i minst 20 år, kanske ännu längre. Däremot kommer nog inte batterierna till din batterimaskin hålla i 20 år, och då är ju maskinen värdelös när batterierna är slut. Visst går det att köpa nya, men de är inte gratis och går kanske inte att köpa den modellen om 20 år.

Det var bara en tanke, som jag själv nog skulle ha tänkt på om JAG var i din situation. Men å andra sidan har man ju själv haft en förmåga att köpa saker man egentligen inte behöver bara för att man är prylskadad :D