8 848 läst · 11 svar
9k läst
11 svar
Båtfolk? Motsvarighet till Ryds 550 DC?
Letar om det finns någon motsvarighet till denna modell på båt.
Utombordare, liten lätt att ta upp på trailer, Kapell för regn och blåst och när det är nere ska båten bara ha en framruta. Ska gå att marcha minst 30-40knop med fyra st fullvuxna tjockisar i båten

Utombordare, liten lätt att ta upp på trailer, Kapell för regn och blåst och när det är nere ska båten bara ha en framruta. Ska gå att marcha minst 30-40knop med fyra st fullvuxna tjockisar i båten

Redigerat:
Jaja men marcha 30knop med 4pers i båten borde den väl klara?MathiasS skrev:
Är inte så insatt i båtvärlden det enda jag konstaterat är att båtar verkar gå extremt sakta och dra mycket soppa. Jag vill ta mig fram på några timmar inte några veckor.
Saknar vindruta, en soffa i bak samt ett kapell att dra över när det börjar spöregna annars verkar det okej.

Redigerat:
Vi har en sådan Ryds 550 fast med HT överbyggnaden. Den går strax under 30 knop med en 75 hästars fyrtaktare på och två vuxna i. Är men fler går farten ner lite, men inte mycket. Kanske ett par tre knop. Det är mest accelerationen som minskar. Det går dessutom att styra toppfarten lite med olika propeller, inga billiga tester dock... Vi har en extra som ger lite högre fart jämfört med originalpropellern.
Det går emmellertid bara att köra på maxfart om det är relativt liten sjö i en så här liten båt. 17 till 18 knop är mer realistiskt för bekvämlighet. För maxfart krävs i princip plattvatten.
Vi hade vår båt på ostkusten tidigare, där var den okej. Nu är den på västkusten och här är den egentligen för liten och har för platt botten för den sjö som är här.
Det finns oändligt med båtvarianter, så nog hittar du en som passar. Jag tror dock att du får gå upp något i storlek om den skall fixa att marcha i 30 och ni skall orka med det i någon längre sträcka.
Lycka till med letandet!
/Tobias
Det går emmellertid bara att köra på maxfart om det är relativt liten sjö i en så här liten båt. 17 till 18 knop är mer realistiskt för bekvämlighet. För maxfart krävs i princip plattvatten.
Vi hade vår båt på ostkusten tidigare, där var den okej. Nu är den på västkusten och här är den egentligen för liten och har för platt botten för den sjö som är här.
Det finns oändligt med båtvarianter, så nog hittar du en som passar. Jag tror dock att du får gå upp något i storlek om den skall fixa att marcha i 30 och ni skall orka med det i någon längre sträcka.
Lycka till med letandet!
/Tobias
Nej den klarar inte att köra 30 knop i marschfart. Den kanske har en toppfart på 30 knop och en marschfart på 20-23knop.
Skiboaten fixar säkert dina önskemål om fart men går ju inte att köra där andra båtar kör pga vågor. Tror du borde ta dig ut på sjön innan du skaffar båt så du förstår vad det handlar om.....
Som antytts ovan så är vanligtvis en båt som har en marschfart kring 35knop eller mer avsevärt större och mycket motorstark. Det finns ju en tokstolle som kör dryga 80knop med sin 17fots Fjordling, men det är han ju rätt ensam om att klara..... http://www.youtube.com/watch?v=RH7lu6I8eBY&feature=related
Några alternativ till baljan du hittat:
Ryds 568dc, Ryds 18dc, yamarin 59dc
Tror dock du vill ha något större om farten är viktig.
Skiboaten fixar säkert dina önskemål om fart men går ju inte att köra där andra båtar kör pga vågor. Tror du borde ta dig ut på sjön innan du skaffar båt så du förstår vad det handlar om.....
Som antytts ovan så är vanligtvis en båt som har en marschfart kring 35knop eller mer avsevärt större och mycket motorstark. Det finns ju en tokstolle som kör dryga 80knop med sin 17fots Fjordling, men det är han ju rätt ensam om att klara..... http://www.youtube.com/watch?v=RH7lu6I8eBY&feature=related
Några alternativ till baljan du hittat:
Ryds 568dc, Ryds 18dc, yamarin 59dc
Tror dock du vill ha något större om farten är viktig.
Som det framgår ovan borde du ge dig ut på sjön och känna dig fram.
Marscha 30-40 knop innebär toppfart på 50-60knop och det är fort!
7 meters båt kräver nog närmare 300hk om det ska gå. det är rejäl skillnad på marscha 20 och 30knop.
Dessutom kräver det enormt mer kunskap att navigera ju fortare det går.
Marscha 30-40 knop innebär toppfart på 50-60knop och det är fort!
7 meters båt kräver nog närmare 300hk om det ska gå. det är rejäl skillnad på marscha 20 och 30knop.
Dessutom kräver det enormt mer kunskap att navigera ju fortare det går.
Klart jag ska ut på sjön och prova därför behöver jag en båt 
Men tack för tipsen ska börja med något litet och se om sjölivet är för mig. Alltid tyckt att det går för sakta och har för lite körglädje för att jag ska tycka det är kul men måste prova i alla fall.
Men tack för tipsen ska börja med något litet och se om sjölivet är för mig. Alltid tyckt att det går för sakta och har för lite körglädje för att jag ska tycka det är kul men måste prova i alla fall.
Bella 570 DC är enda jag kommer på på rak arm: http://www.bellaboats.fi/service.cntum?pageId=133168
En fråga.
Detta med marchfart vad innebär det? Verkar något luddigt.
Är det den fart då motorn inte håller på att ta död på sig själv och det inte är virvel i tanken?
Eller är du den fart varje båtägare själv höftar till med där det att lagom att ligga och köra helt enkelt?
Detta med marchfart vad innebär det? Verkar något luddigt.
Är det den fart då motorn inte håller på att ta död på sig själv och det inte är virvel i tanken?
Eller är du den fart varje båtägare själv höftar till med där det att lagom att ligga och köra helt enkelt?
Vill du undvika virveln i tanken finns ett par vägar att gå.
1: skaffa en motorbåt som går runt 6 knop.
2: skaffa en båt som drivs av fast bränsle.
3: skaffa en segelbåt.
4: stanna på land.
1 liter per mil är ingen överdrivet hög förbrukning på en motorbåt. Sjömil alltså, ungefär 1,8 km.
Jag tror att marschfart är den fart som ägaren tycker är bekväm att hålla med hänsyn till komfort och ljudnivå. Bränsleekonomin har man lagt åt sidan om man skaffar motorbåt.
Erik
1: skaffa en motorbåt som går runt 6 knop.
2: skaffa en båt som drivs av fast bränsle.
3: skaffa en segelbåt.
4: stanna på land.
1 liter per mil är ingen överdrivet hög förbrukning på en motorbåt. Sjömil alltså, ungefär 1,8 km.
Jag tror att marschfart är den fart som ägaren tycker är bekväm att hålla med hänsyn till komfort och ljudnivå. Bränsleekonomin har man lagt åt sidan om man skaffar motorbåt.
Erik
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Motsvarighet till Bildelsbasen för röjsågar?
Trädgårdsmaskiner -
Finska motsvarigheten till Hemnet.se
Övrigt Off Topic -
Motsvarighet till "Pink grip" lim i våra svenska affärer?
Byggmaterial & Byggteknik -
Finns motsvarighet till Villaägarna för BR?
Bostadsrätt -
Finns det ngn svensk motsvarighet till denna sida?
Byggmaterial & Byggteknik