Håller på att färdigställa bastun i nybyggt hus
2 av väggarna är mot yttervägg. Så det är 170isolering ångspärr sen 45isolering antar att dubbla plast inte ska användas i detta fallet?
Även mot taket finns ångspärr hur gör man där?
1 av innerväggarna är 70mm isolering och avgränsas mot ett rum ska folien användas enbart mot denna vägg

Hur gjorde du i detta fall?

någon som har svar på denna fråga? Inte kommit vidare ännu
Går det låta plasten och 45mm isoleringen vara kvar sen luftspalt 28x70 och bastupanel på detta?

Jag har själv försökt följa råden i Svenskt trä så gott det går: https://www.byggbeskrivningar.se/invandigt/bastu/

Har ingen ångspärr i taket, och har låtit bli det, men ångspärr i yttervägg. Som jag förstår det ska det vara max ett lager ångspärr, annars kan du råka stänga inne fukt mellan spärrarna.

Det är väldigt svårt att få ihop allt som har att göra med bastu inomhus/som rum i rum - nästan så jag borde skippat inne i huset och bara satt upp en vedeldad på gården.

Ja måste ju finnas massa som bygger bastu mot yttervägg i huset hur har ni andra gjort?

Jag resonerade så att den ev lilla fukten som kan komma in kryper ut via innerväggarna.
Jag har 45mm isolerat installationsskikt innanför plasten, ser det som ”rum i rum” och på det bastufolie som går över golvets tätskikt (ifall nån kondens skulle rinna längs med den). På bastufolien läkt och därefter bastupanel.

Nästan alla jag pratat med om det har gjort likadant.
Bastun hinner dessutom alltid torka med eftervärmen, så fukt är sällan ett problem i en bastu.

Men håller med om att det inte är lätt att läsa sig till hur man bör göra då meningarna går isär.
Jag går på finnarnas variant, tycker man ska kunna lita på de när det kommer till bastu 😊

• Gilla
el_palpo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.