8 317 läst ·
79 svar
8k läst
79 svar
Bastu + uttag i samma 20mm rör
Så långt är det rätt mot brytarna det jag menar är att du ska ha fast fas till reläkontakten före trafon. Alltså bort med strecket mellan spolen och kontakten och ner till L direkt från kontakten istället.Höghus skrev:
Ojdå!GK100 skrev:
Den lär jag få skämmas för ett tag...
Det är väl egentligen OT, jag har ju fått ett enkelt svar på den ursprungliga frågeställningen och det var ett rungande nej
Men Mod har varit vidsynt.
En sista ritning sen ska jag sluta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick reläerna nu, små söta saker, ryms ledigt i en apparat/kopplingsdosa.GK100 skrev:
Leverantören har dock avvikande uppfattning i sin inkopplingsanvisning och vill att spolen ligger fast till fas enligt bifogad bild.
Spelar det någon roll?
/Höghus
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Nej det vore orimligt. Mycket märkligt att tillverkaren ritat schemat så.
Inte alls orimligt Bo
Vi vet inte hur den är uppbyggd och vilka komponenter den innehåller. Tillverkaren har nog koll på detta.
Bifogar ett schema för en trappautomat från Eltako.
Den skarpsynte ser där att det spelar ingen roll om tryckknapp kopplas mot Nolla eller fas.
Tänk på de prylarna som svarta magiska lådor, man behöver inte förstå till hundra procent vad de innehåller och hur de är uppbyggda, det viktiga är att man vet hur de ska kopplas.
Och det sker oftast bäst med manualen i handen och inga egna hittepå lösningar
Vi vet inte hur den är uppbyggd och vilka komponenter den innehåller. Tillverkaren har nog koll på detta.
Bifogar ett schema för en trappautomat från Eltako.
Den skarpsynte ser där att det spelar ingen roll om tryckknapp kopplas mot Nolla eller fas.
Tänk på de prylarna som svarta magiska lådor, man behöver inte förstå till hundra procent vad de innehåller och hur de är uppbyggda, det viktiga är att man vet hur de ska kopplas.
Och det sker oftast bäst med manualen i handen och inga egna hittepå lösningar
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Jag ser inga likheter med den puck TS har. Eltako'n stöder en gammal variant på trappautomat med belysning i knapparna, s.k. tretrådssystem. Och den matas med L + N och innehåller elektronik, inga oklarheter där.
A1 - A2 i TS fall indikerar att det handlar manövern till en spole.
A1 - A2 i TS fall indikerar att det handlar manövern till en spole.
Spelar ingen roll om du har knappen innan A1 eller efter A2 I vilket fall som helst flyter en ström genom spolen när kretsen sluts
Så funktionsmässigt är det samma sak.
Är du säker på att det här reläet inte innehåller någon elektronik?
Så funktionsmässigt är det samma sak.
Är du säker på att det här reläet inte innehåller någon elektronik?
Jo, att det kommer att fungera i båda fallen är vi nog överens om.U Uffe A skrev:
Frågan gäller väl mer om man skall följa tillverkarens anvisningar eller praxis.
I min första ritning hade jag, som tillverkaren även tillråder, fas till spole och brytare som satt innan last och neutral.
Att döma av vad man kan se av innanmätet av relät, storleken på det och priset innehåller det inte elektronik.
/Höghus
I det här fallet tror jag att tillverkaren kopplat A1 till L för att det minimerar ledningsdragningen. Vill man i stället ha fast N på reläspolens ena anslutning så måste ytterligare en ledare dras fram till relät.
Jo, det tror jag med, och det var också tanken med mitt ursprungliga schema.B b_hasse skrev:
/Höghus
Koppla som vi kom fram till tidigare och Bo skrev nu ovan dvs dina brytare kopplar fas och A2 lägger du nollan mot. Det är inte normalt med manövrerimg på spolsidan mot nolla enda undantag är gamla trappautomater som historiskt sparkopplats så och där nutida ersättare ska vara kompatibla.Höghus skrev:
I detta fallet kan och ska du helt bortse från instruktionen den är felaktig för ditt impulsrelä. På goda grunder är det i många sammanhang enligt norm otillåtet att manövrera på den sidan spolen. Att du tänker själv och gör mer rätt/korrekt är bra det kan i princip alltid upphäva felaktiga tillverkarens anvisningar. Inte sällan är de mumbojumbo när de direkt pekar fel, ibland översättningsfel etc ibland ren enfald.
Håller inte riktigt med dig där!GK100 skrev:
Koppla som vi kom fram till tidigare och Bo skrev nu ovan dvs dina brytare kopplar fas och A2 lägger du nollan mot. Det är inte normalt med manövrerimg på spolsidan mot nolla enda undantag är gamla trappautomater som historiskt sparkopplats så och där nutida ersättare ska vara kompatibla.
I detta fallet kan och ska du helt bortse från instruktionen den är felaktig för ditt impulsrelä. På goda grunder är det i många sammanhang enligt norm otillåtet att manövrera på den sidan spolen. Att du tänker själv och gör mer rätt/korrekt är bra det kan i princip alltid upphäva felaktiga tillverkarens anvisningar. Inte sällan är de mumbojumbo när de direkt pekar fel, ibland översättningsfel etc ibland ren enfald.
Har svårt att tänka mig att ett utritat inkopplingsschema skulle kunna bli fel pga översättnings missar, i styrkretsar kopplar man normalt knapp mot fas innan reläet/kontaktorn men ser inga problem att man kopplar knapp mot nolla efter A2 Man ska vara öppen för olika alternativ och kunna se problem men i det här fallet har jag inte upptäckt något.
Kanske du har och då får du gärna berätta vad det är som är faran med tillverkarens anvisningar
Kanske läge att skriva till tillverkaren och påtala olämpligheten i deras kopplingsschema
Och tala om att det normala är att man bryter fasen och bara i undantagsfall har man brytning i nollan i en fast installation. Man tror ju att spänningen är borta om man bryter kretsen och bla kan felsökning bli lite knepig om man tror att en "apparat" ska vara spänningslös men har full spänning utan att fungera.
Då blir det lite för mycket "bilel" i anläggningen
Då blir det lite för mycket "bilel" i anläggningen
Ja det vore nog ett litet heltidsarbete att påpeka olika mindre eller större oklarheter eller fel som finns i diverse tillverkares anvisningar. Tyvärr har de ganska snabbt degenererat på senare tid och uppfyller ofta bara någon sorts formalia inte olikt EKP i elinstallationsfallet. Dessutom ofta med en massa oväsentligheter upprapade av samma formskäl.U Uffe A skrev:Håller inte riktigt med dig där!
Har svårt att tänka mig att ett utritat inkopplingsschema skulle kunna bli fel pga översättnings missar, i styrkretsar kopplar man normalt knapp mot fas innan reläet/kontaktorn men ser inga problem att man kopplar knapp mot nolla efter A2 Man ska vara öppen för olika alternativ och kunna se problem men i det här fallet har jag inte upptäckt något.
Kanske du har och då får du gärna berätta vad det är som är faran med tillverkarens anvisningar
Kanske läge att skriva till tillverkaren och påtala olämpligheten i deras kopplingsschema![]()
Du som elutbildare kanske kan göra en insats och införa Uffes princip dvs lär eleverna att om man inte direkt uppfattar anvisningen som rimlig och i linje med egen förståelse anta att den är av någon anledning galen och fundera en runda till. Skämt åsido är det som jag uppfattar det i många sammanhang en oerhört tafflig hantering likt "följ tillverkarens anvisning", "framgår inte av handlingar => skit i att göra rätt eller påpeka (ger ÅTA)", som både kan ge ev farliga konsekvenser eller dra ner helheten på "systemnivå" till icke professionellt förhållningsätt.
Här på BH kan jag se det som viktigt att tex en TS som här med många frågor och ovanliga försök till lösningar får korrekta råd som ligger i linje med all normal elteknik av det här slaget. Dvs man kopplar både normala brytare mot lampor osv eller som här en manöver av relä via fasen och A2 till nollan. Finns inget att vinna här på att gå mot något som i andra trådar ses som självklart och där det brukar påpekas att brytare inte ska ligga på nollsidan.
För de som de senaste minst 80 åren intresserat sig lite för normbildningen inom industriell elteknik finns ingen tvekan kring i hur många fall just denna koppling explicit nämns som otillåten i manöverkretsar. Allt från gamla hissnormer till NAMUR, DIN mm tar upp det på många skilda sätt och det typiska är att jordfel inte får kunna ge felmanöver. Så att plocka lite från de mer solitt underbyggda under enormt lång tid självklara sätten skadar inte när man kopplar ett i sig lite udda belysningsfall. Gör så rätt som möjligt även om det i ett givet fall ev inte blir farligt är bra man behöver bara en regel, sätt att motivera, resonera då.