Köpte ett hus för ett tag sen och tänkte testa bastun för första gången igår.
Ställde upp termostaten till 70grader och den hoppa igång utan problem.
Sen när bastun blivit runt 70grader stängde den av sig, sen när den skulle hoppa igång och värma igen så löser den ut jordfelsbrytaren i proppskåpet.
Sen när jag vrider ner termostaten till mindre än vad värmen är inne i bastun så kan jag vrida på jordfelsbrytaren utan att den löser ut, sen när jag vrider på termostaten så aggregatet ska börja värma igen så löser den ut jordfelsbrytaren.
Kan inte något om el och ännu mindre om bastu installationer. Vet inte vart jag ska börja felsöka?
Ställde upp termostaten till 70grader och den hoppa igång utan problem.
Sen när bastun blivit runt 70grader stängde den av sig, sen när den skulle hoppa igång och värma igen så löser den ut jordfelsbrytaren i proppskåpet.
Sen när jag vrider ner termostaten till mindre än vad värmen är inne i bastun så kan jag vrida på jordfelsbrytaren utan att den löser ut, sen när jag vrider på termostaten så aggregatet ska börja värma igen så löser den ut jordfelsbrytaren.
Kan inte något om el och ännu mindre om bastu installationer. Vet inte vart jag ska börja felsöka?
Troligtvis inte fel på elementen, har varit ute för detta problem själv. Om inte bastuaggregatet har använts på en längre tid så bildas det fukt i värmeelementen. Då löser jordfelsbrytaren ut.
För att få bort problemet så behöver du köra aggregatet på ett ställe utan jordfelsbrytare så att fukten torkar ut!!
För att få bort problemet så behöver du köra aggregatet på ett ställe utan jordfelsbrytare så att fukten torkar ut!!
Håller just på att bygga bastu med ett Harvia aggregat och det ska enligt instruktionsboken inte vara kopplat efter jordfelsbrytare.
Är jordfelsbrytaren installerad efter bastun?
Är jordfelsbrytaren installerad efter bastun?
Demmpa:
Ja det åkte på en skvätt vatten när vi höll på och värmde upp den.
Det är en tylö typ 8.
el-guran:
Hur gör jag kör att köra den utan jordfelsbrytaren? Måste jag flytta aggregatet nån annanstans?
Borde inte fukten försvunnit när vi startade och körde igång agget första gången? Det blev ju ändå runt 60grader där inne och det var varmt där inne länge efter det?
Vi har bott här i ca 2år och vi har inte använt den under tiden, dom som bodde här innan var ett äldre par som använde bastun som förråd.
Vi har inte använt den tidigare för att den inte fungerade, orkade inte bry mig om det just då sen hittade vi på att 3 sladdar var urkopplade bakom termostatpanelen, så vi kopplade in dom och testade och då fungerade den. Nu ett par veckor senare tömde vi bastun och skulle provbasta.
Johan Olsson:
Jag vet inte när brytaren är installerad, huset är från 1955 men vet ej när bastun sattes in om det var samtidigt eller inte.
Bifogar några bilder på bastun.
Ja det åkte på en skvätt vatten när vi höll på och värmde upp den.
Det är en tylö typ 8.
el-guran:
Hur gör jag kör att köra den utan jordfelsbrytaren? Måste jag flytta aggregatet nån annanstans?
Borde inte fukten försvunnit när vi startade och körde igång agget första gången? Det blev ju ändå runt 60grader där inne och det var varmt där inne länge efter det?
Vi har bott här i ca 2år och vi har inte använt den under tiden, dom som bodde här innan var ett äldre par som använde bastun som förråd.
Vi har inte använt den tidigare för att den inte fungerade, orkade inte bry mig om det just då sen hittade vi på att 3 sladdar var urkopplade bakom termostatpanelen, så vi kopplade in dom och testade och då fungerade den. Nu ett par veckor senare tömde vi bastun och skulle provbasta.
Johan Olsson:
Jag vet inte när brytaren är installerad, huset är från 1955 men vet ej när bastun sattes in om det var samtidigt eller inte.
Bifogar några bilder på bastun.
Redigerat:
Prova enbart köra bastun och slå från säkringen på övriga apparater med höga läckströmmar och se om det fungerar bättre, kör ett tag kanske fukten torkar ut. Alternativt om du kan låna en läckströmstång av någon. Eller ta dit elektriker och byt ut din gamla JFB mot 2-3 nya som är typ A. Problemet kan kvarstå men man slipper få avbrott på hela huset vilket även gäller kommande problem.
Fina bilder på reglaget, antar det inte är godkänt idag med liknande.
Fina bilder på reglaget, antar det inte är godkänt idag med liknande.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag är inte helt hemma på reglerna runt bastu, men jag tror inte det är godkänt idag att ha en bastu utan jordfelsbrytare. Ex. så måste alla ledningar även inne i väggen vara skyddade med jfb om ledningen passerar ett våtrum. Det gäller alltså tom. om ledningen inte går till något i rummet.Johan Olsson skrev:
Nu har jag inte full koll på om man får montera fast inkopplad utrustning utanför JFB, man kan om inte annat montera en 300mA JFB tex ute i mätarskåpet som täcker hela fastigheten. 300mA är för egendomsskydd.
Bastu och jordfelsbrytare har vi avhandlat ett par gånger och det är inget direkt krav pga fast anslutning men helt klart at rekommendera.
Jag har samma typ av aggregat och termostat och de är sedan 70-talet, 40 år. Finns det läckströmmar i det så dit med ett nytt, byter man en slinga så pajjar nästa, sedan termostaten osv...kan tipsa om Harvia, k-rauta har bra priser på dessa och det är bra aggregat, finska.
Jag har samma typ av aggregat och termostat och de är sedan 70-talet, 40 år. Finns det läckströmmar i det så dit med ett nytt, byter man en slinga så pajjar nästa, sedan termostaten osv...kan tipsa om Harvia, k-rauta har bra priser på dessa och det är bra aggregat, finska.
Klart man kan och det hjälper men detta fall om något måste väl anses vara personskydd man eftertraktar, bastun är ju normalt övervakad då den är igång annars om man inte fått i sig ett par bärs för mycket och somnat.Demmpa skrev:
Går ju även att undanta JFB men det är ju en sämre lösning. Jag hade iaf satsat på att bli av med problemet och satt in nya JFB för att få en bättre anläggning på sikt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Bastuaggregatet är undantaget från kravet på JFB, medan all annan elinstallation i bastu ska skyddas av en 30 mA JFB. Men lyssna på Slugge - det finns inga relevanta skäl till att inte sätta en personskydds-JFB även på aggregatet.
Jag rekomenderar att byta aggregatet om ni ska börja använda bastun.
Körde själv med ett gammalt aggregat ett tag från 70-talet sen skaffade ja ett harvia cilindro 9kw och bastubadadet har aldrig varit bättre
Tänker ni inte använda bastu så släng ut det och skit i att skaffa ett nytt och gör rummet till förråd igen.
Körde själv med ett gammalt aggregat ett tag från 70-talet sen skaffade ja ett harvia cilindro 9kw och bastubadadet har aldrig varit bättre
Tänker ni inte använda bastu så släng ut det och skit i att skaffa ett nytt och gör rummet till förråd igen.




