17 413 läst ·
62 svar
17k läst
62 svar
Bastu av källar-matförråd i 60-talshus
Då är frågan när uppfördes det och om det finns fuktproblem? Om väggen bedöms att ha fuktbelastning så vill jag minnas att SPU rekommenderar då att man lämnar nedersta delen (30-40cm) utan sauna satu och lägga en ventilerad kanal där. Alltså som jag förstår det så är det en metallkanal som är lika tjock som skivorna och öppen mot väggen. Jag har löst detta genom att putsa väggen ut i nivå med isolationsskivorna de nedersta 35cm, denna delen lägger jag klinker.
Mvh
Sakke
Mvh
Sakke
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
G gaston12 skrev:Om man kör med sauna satu, hur gör man mot yttervägg? Spalt eller j?[/QUO.TE]
En ständigt återkommande frågeställning.
Alltid ventilerad spalt mot yttervägg. Om ventilation, ventilera tii-/och frånluft till samma utrymme, helst till duschutrymmet där frånluften finns. Tylö har utmärkt bästa bygginstruktionen enl mig.
Tycker de flesta tipsen ovan är overkurs
Man kan alltså sätta sauna satu direkt mot lättbetonvägg? Fäster du sen läkten genom isoleringen in i väggen då?
Fungerar skivorna på samma vis som om man skulle satt folie på vanlig isolering, alltså blir det helt tätt mot fukt ut i konstruktionen?
Fungerar skivorna på samma vis som om man skulle satt folie på vanlig isolering, alltså blir det helt tätt mot fukt ut i konstruktionen?
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Isolering behövs egenligen inte i en bastu som används 1-2 timmar. Den kan vara bra för snabbare uppvärmning. Om du endast har en enkel spånskiva el motsv så kan du knappt mäta en temperaturhöjning på utsidan efter 1/2 timme.G Gooner skrev:
Ja, läkten pluggas genom skivorna (t.expressplugg) inn i väggen. Ja på sätt och vis, skillnaden är att skivan tar inte upp fukt(vilket vanlig isolation gör) , det ska tejpas med alutejp i skivsköterna så den blir damptätG Gooner skrev:
Mvh
Sakke
Kan hända, problemet är bara att om man ska bygga bastu i källare med betongväggar så vil i allafall inte jag ha organisk och fuktabsorberande material i konstruktionen. Alternativet då är att läkta direkt på betong (med plastdistanser) och ha panel direkt på läktena. Om man vil ha traditionell isolation så måste man bygga med rum-i-rum metoden så att alt är luftat. Då börjar det att bli lite krångligtS seniorkonsult skrev:
Mvh
Sakke
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Ja naturligtvis, annars är det väl ingen lufrning utan bara luftspalt.
Har funderat lite mer kring detta nu och kommit fram till följande (inte helt 100% ännu):
Klinker på golv och en rad sockel, utan tätskikt.. Däremot kring brunnen, behövs nån form av tätning/manschett där?? Tyckte muraren sa att försäkringbolag brukar vilja ha det i stort sett alla lägen?? Har mailat mitt f-bolag idag så får se vad de säger, ids och kan inte på jobbet sitta i timslånga telefonköer...
Sauna Satu verkar vara nåt att kolla in, kanske kan använda det på ytterväggen och en innervägg? Det bygger väl minimalt om den ligger mot betongen sen ca 2cm stående plåtregel och liggande panelen på den. Luftspalt alltså mellan sauna-satu och panel eller har jag fått det om bakfoten?
Ytterväggen är dränerad (i början av 90talet) och verkar vara rätt torr.
Jag funderar på att ha kakel på en hel (inner)-vägg och liggande panel på övriga, där lavarna blir (som ett L) för att få så mycket yta som möjligt, rummet är bara ca 1,9x1,9m. Bara att prima och sen fixa å kakel på det eller? Är det ens en bra ide??
Nån form av skiffervägg bakom aggregatet, behövs det reglas ut något? Behövs nån form av värmeplåt till höger om aggregatet?
Klinker på golv och en rad sockel, utan tätskikt.. Däremot kring brunnen, behövs nån form av tätning/manschett där?? Tyckte muraren sa att försäkringbolag brukar vilja ha det i stort sett alla lägen?? Har mailat mitt f-bolag idag så får se vad de säger, ids och kan inte på jobbet sitta i timslånga telefonköer...
Sauna Satu verkar vara nåt att kolla in, kanske kan använda det på ytterväggen och en innervägg? Det bygger väl minimalt om den ligger mot betongen sen ca 2cm stående plåtregel och liggande panelen på den. Luftspalt alltså mellan sauna-satu och panel eller har jag fått det om bakfoten?
Ytterväggen är dränerad (i början av 90talet) och verkar vara rätt torr.
Jag funderar på att ha kakel på en hel (inner)-vägg och liggande panel på övriga, där lavarna blir (som ett L) för att få så mycket yta som möjligt, rummet är bara ca 1,9x1,9m. Bara att prima och sen fixa å kakel på det eller? Är det ens en bra ide??
Nån form av skiffervägg bakom aggregatet, behövs det reglas ut något? Behövs nån form av värmeplåt till höger om aggregatet?
Du behøver inte stålregel innanför sauna-satu. Vanlig läkt ca20mm går fint. Det är mot betong du inte vill ha organisk material. Tak och de väggarna som du inte kaklar med S-s. Man lägger de helt ned mot golv, det området som ska klinkas(sockel) tar man bort alu-belägg och lägger klinker. Ev membran på golv dras upp på denna fält
Se på youtube, anvisnigar finns där
Mvh
Sakke
Se på youtube, anvisnigar finns där
Mvh
Sakke
Redigerat: