Bastu av källar-matförråd i 60-talshus

6k läst  50 svar

  1. M
    Medlem Nivå 4
    Köpte mig ett hus i somras, byggt -63. I källaren finns ett gammalt matförråd som jag (samt förrförra ägarna också) tänkte bygga om till en bastu. Det är ingjutet en golvbrunn och jag har en bekant som ska komma och spackla fall mot den.
    Fråga 1: Behövs tätskikt när det är i en betongkällare?
    Om inte tätskikt behövs, lägger man klinker direkt på flytspacklingen, med fix då förstås? Klinkrar man upp en kant mot väggen så att panel kommer över den eller?
    Fråga 2: En yttervägg och 3 innerväggar, det sitter en ventil på ytterväggen. Ska jag behålla den och sätta in en sån rund metallventil man kan skruva, genom ena innerväggen nära taket?? Läste att ventilationen kan bli fel om man har ventil mot fria luften..?!? Så kan man testa vad som fungerar bäst.. Tilluft tänkte jag kan komma under glasdörr, då aggregatet kommer hamna just till höger om dörren.. Eller måste jag ta upp en tilluftsventil under aggregatet?
    Vi börjar med golvet så fortsätter vi med väggar och tak sedan :)
    Bifoger lite bilder
     
    mgranbom gillar
  2. L
    Medlem · Nivå 17
    Golvet ligger nog till 100% direkt på backen om inte någon huggit upp och isolerat ,
    Då har du markfukt som kommer upp genom betongen , fast den kanske inte syns
    Flyt och skippa tätskiktet , klinkers , då ventilerar det mellan fogarna , annars stänger du in fukten under tätskiktet
    Inte fel att lägga en bord upp mot väggen med klinkers , det blir snygg avslutning på panelen
     
  3. A
    Medlem · Nivå 15
    Har gjort liknande i källare ocg inga tätskikt, enbart i duschdel men då mera anpassad för dusch. Behöver du verkligen flytspackla golvet, i en bastu räcker det med lite fall vid själva golvbrunnen och en manschett runt den så vattnet hamnar i brunnen.
     
  4. F
    Självbyggare Nivå 8
    Kolla mitt bastu bygge jag precis gjorde! Hade tätskikt på golv (enl bkrs rekommendation) dock lämnade vi ett hörn längst in under lavarna tomt för att få det att andas.
    Enligt mig overkill me tanke på vad som finns under men fortfarande vad bkr rekommenderade.
     
  5. F
    Självbyggare Nivå 8
    Aldrig frånluft i bastu. Täpp igen ventilen, (behåll den om du ska bygga dusch någongång för frånluft) glöm inte luftspalten menllan yttervägg och och reglar /isolering för ventilation. Ventilation i bastu skall in från under aggregat (och ev dörr bredvid) samt ut diagonalt till samma område.
    Undvik om du kan ha aggregat precis ovanför brunnen då det torkar ut vattenlåset och kan börja lukta
     
    seniorkonsult gillar
  6. D
    Medlem Nivå 5
    «Aldrig frånluft i bastu»? Detta måste du begrunda. Är 0 problem at ha ventilen där, specielt om man kan stänga den. Dusch i bastun? Annars skulle jag först välja aggregat och SEDAN följa instruktioner för ventilation för just det aggregatet. Tilluft under aggr. och ut diagonalt gäller inte för alla aggregat/lösningar. Om man t.ex har duschrum med mekanisk drag vid sidan av så blir spalten under dörren frånluft från bastu....
    Du menar att bastun ska byggas efter rum-i-rum princip? I ett rum där alla väggarna och tak är av betong och luftning av spalt mot angränsande rum blir svårt/omöjligt .
    Man kan självklart göra så, men då måste man Laga öppning til angränsande rum överst, oavsett riskerar man ganska dålig luftsirkulation i denna spalt=kondens och mögel. Skulle oavsett inte använt trä någonstans i konstruktionen i ett rum där det är risk för kapillär sug från grund + fuktbelastning från kondens.

    Jag skulle rekommenderat sauna-satu i väggar och tak enl. Monteringsanvisning, spikläkt 20mm och panel. Mycket enklare i et sådant rum. Mot yttervägg hadde jag lämnat nedesta 30cm utan skivor och lagt klinker direkt på betong.
    Att laga sockel av klinker är smart, att ha trä direkt mot golvet i bastu, där det kan vara en del vatten på golvet leder til ful panel nederst.
    Om du flytspacklar fall och inte vill använda membran så använd massa som tål vatten. Många flytmassor är gipsbaserade och MÅSTE ha membran över sig, om mann i tillägg har fukt från grund så blir detta ännu viktigare. Alltså: betongbaserad massa eller laga fall med frostsäker/lim för utebruk när du klinkar
    Mvh
    Sakke
     
  7. F
    Självbyggare Nivå 8
    IMG_20170429_185313.jpg
    Detta är en konstant diskussion, jag har byggt enligt självdragsprincip med inluft från samma utrymme som utluft för att få jämnare värme sen har jag inte ångspärr utan en luftspalt mellan isolering och panel.
    Har heller inte trä reglar utan enbart plåt. På innervägg har jag masonit. På yttervägg en sekundärregel som jag satt plåtreglarna på så jag får en luft spalt.

    Kaklet går upp i hörnen sen går panelen någon cm över detta.
    Finns olika varianter att bygga efter ska du se :) IMG_20170429_185313.jpg
     
  8. D
    Medlem Nivå 5
    Vet det
    Dock om du ser på bilderna till TS så ser du att alla fyra väggar och tak är av betong. Dvs att bygga med luftspalt utanför isolation är bortkastat då denna konstruktionen förutsätter lufting av denna spalt. Därav kommentaren. I denna fall vill alltså luftspalten bli en innstängt luftrum som inte är bra.

    Självdrag är också utmärkt, och energimässig bäst om luft tas och går til samma rum innomhus. Men det är noll problem att ha en stängbar ventil i yttervägg i tillägg. Olika aggregat har också olika egenskaper och placering av tilluft under aggregat är inte alltid möjlig/bäst(t.ex golvmonterade och/eller kapslade aggregat.)
    Mvh
    Sakke
     
  9. sir_erken
    Medlem Nivå 7
    Uteslutet att sätta kakel på väggarna också och bara ha trä på lavarna?
     
  10. D
    Medlem Nivå 5
    Nei, det går väl bra-men du måste räkna med ganska lång uppvärmningstid. Betongvägg suger til sig energi och blir ganske varmt att ta på.
    Mvh
    Sakke
     
  11. A
    Medlem · Nivå 15
    Kakel bli varmt jämfört med trä att tänka på om skulle sätta det på väggarna.
     
  12. S
    Medlem Nivå 1
    Min 52-åriga erfarenhet av bastu i betongkällare säger att man faktiskt inte behöver komplicera till det speciellt mycket. Ventilation ska definitivt finnas men först och främst i syftet att kunna vädra ut fukten EFTER ett bad. Har du en normal bastudörr som inte sluter tätt runt om så har du tillräckligt med bra luft för att kunna bada 2-3 personer samtidigt. Betänk att det sker en viss luftomväxling varje gång dörren öppnas.
    Att isolera utrymmet är bra ur uppvärmningssynpunkt, i synnerhet mot yttervägg. Mycket skönt med golvvärme men inte nödvändigt om man i stället har en trall. Naturligtvis ska det finnas en golvbrunn i eller utanför ifall det fungerar med fall och att man inte har någon tröskel. Man ska kunna raka med en golvraka. Slutligen, bra med luftspalt mot yttervägg. Mitt personliga komforttips är att göra bastulaven tillräckligt djup för att kunna sitta med uppdragna fötter! Ca 85 cm. Den bör också vara så högt upp det går i förhållande till taket.
    Lycka till!
     
  13. D
    Medlem Nivå 5
    Mycket enig i det du skriver SoleboErik. Lite uenig i ventilation då. I elektiska bastun där naturlig luftskifte är relativt lavt, så tycker jag frånluftsventil är relativt viktig för att se til att luften sirkulerar. Har varit i manga ubehagliga bastun pga dålig luft. Inget specielt för just bastu med betongväggar.
    Angående luftspalt så menar jag att denna inte har någon funktion om spalten inte vädras. Det blir den inte i TS:s bastu i och med att det är täta betongväggar och tak hela vägen runt. Då är det bättre att bygga med kompakt väggstruktur med sauna-satu.
    Mvh
    Sakke
     
  14. G
    Medlem Nivå 3
    Om man kör med sauna satu, hur gör man mot yttervägg? Spalt eller ej?
     
  15. D
    Medlem Nivå 5
    Ingen spalt, pluggas/skruvas direkt til vägg. Sedan det inte är ngn organisk material i detta så är det ett tryggt sätt att bygga(förutsatt att väggen är väldränerad på utsidan)
    Mvh
    Sakke
     

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: