1 635 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Bästföredatum färsk kött och fisk.
Jag köper oftast fryst kött o fisk, men genom åren har jag också köpt färsk. Min rätt blyga erfarenhet kan ändå fastställa att kött o fisk alltid blir dåligt innan sista bästföredatum. Det behöver inte lukta starkt bäbisbajs men det har unkna toner.
Jag lagar mat så fort jag kan med inhandlat kött och väntar inte till sista dagarna.
I fredags 26e handlade jag färsk lax på Willys, en stor bit på 1,8kg, i sluten förpackning - Falkenberg(?) fabrikat. Det var "kort datum" produkt med reducerat pris. Laxarna låg i en öppen kylbox, vilket troligen inte håller den rekommenderade tempen max +4 grader. Bästföredatum 27e. (Enligt Falkenberg håller denna lax i 12 dagar om den är kyld)
Jag chansade. Fisken var lite för slemmig och luktade inte helt friskt. Kände dock viss osäkerhet. Svårt med fisk. Skivade upp den och in i frysen. Lördagen, senare på kvällen den 27e tog jag fram en bit o tinade upp den försiktigt i mikron. Tog ut den, och det luktade satan. Söndag åkte jag till Willys med fisk o kvitto. Grabbarna där grinade lite eftersom de säger att jag måste komma in innan bästföredatum - vilket jag till en viss del förstår - men jag fick i alla fall slantarna tillbaka.
Era erfarenheter med Bästföredatum?
Jag lagar mat så fort jag kan med inhandlat kött och väntar inte till sista dagarna.
I fredags 26e handlade jag färsk lax på Willys, en stor bit på 1,8kg, i sluten förpackning - Falkenberg(?) fabrikat. Det var "kort datum" produkt med reducerat pris. Laxarna låg i en öppen kylbox, vilket troligen inte håller den rekommenderade tempen max +4 grader. Bästföredatum 27e. (Enligt Falkenberg håller denna lax i 12 dagar om den är kyld)
Jag chansade. Fisken var lite för slemmig och luktade inte helt friskt. Kände dock viss osäkerhet. Svårt med fisk. Skivade upp den och in i frysen. Lördagen, senare på kvällen den 27e tog jag fram en bit o tinade upp den försiktigt i mikron. Tog ut den, och det luktade satan. Söndag åkte jag till Willys med fisk o kvitto. Grabbarna där grinade lite eftersom de säger att jag måste komma in innan bästföredatum - vilket jag till en viss del förstår - men jag fick i alla fall slantarna tillbaka.
Era erfarenheter med Bästföredatum?
En parantes till min tråd. Tinas ska inte göras långsamt i kyl, utan ska göras i påse, liggandes i kallt vatten. Men säkert helt fel, så mikrar jag, har gått bra i alla år 🙈.G Genomklok skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fisk är väl en sak men aldrig att normalt kött blir dåligt på det viset. Det kan ju ligga kylt hur länge som helst efter bäst före och det blir bara bättre och bättre typ.
Sen får man komma ihåg att vacuumpackat ger en vis lukt det också, färsk kyckling och även lax kan få en unken lukt men sköljer man av och låter det ligga framme så avtar det. I praktiken betyder det såklart att processen att åldras har gått framåt men i verkligheten så är det fullt okej för det.
Folk rent generellt är väldigt nojjiga i sånt här. Att det är inte är luktfritt eller luktar "pinfärskt" betyder ju inte att det är dåligt eller inte bör ätas.
Och som redan nämnts, man bör inte tina fisk i micro........det gör saken inte direkt bättre om man inte sköljt och vädrat lite innan.
Sen får man komma ihåg att vacuumpackat ger en vis lukt det också, färsk kyckling och även lax kan få en unken lukt men sköljer man av och låter det ligga framme så avtar det. I praktiken betyder det såklart att processen att åldras har gått framåt men i verkligheten så är det fullt okej för det.
Folk rent generellt är väldigt nojjiga i sånt här. Att det är inte är luktfritt eller luktar "pinfärskt" betyder ju inte att det är dåligt eller inte bör ätas.
Och som redan nämnts, man bör inte tina fisk i micro........det gör saken inte direkt bättre om man inte sköljt och vädrat lite innan.
Klicka här för att svara