23 170 läst ·
34 svar
23k läst
34 svar
Bästa utegrillen?
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Jag vet inte vad du refererar till för tester men jag känner direkt om det är kolgrillat eller inte, klart att röken från kolen adderar smak.Felde skrev:
Blindtester jag läst. Där denna artikeln går in på det:Gnagare i Bajenhöjden skrev:
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/kol-eller-gasol-smaken-ar-lika/
där man blandannat skriver om:
Det är nämligen inte kolen i sig som ger grillsmaken, utan röken från fettet som droppar ned och bränns, och det fungerar på samma sätt med en gasolgrill.
följt av kommentaren:
Det är alltid lika roligt med kolgrillsälskarna som i förväg säger att det blir mycket godare med kolgrillat, och sedan kan de inte avgöra vilket kött som är grillat på vilket sät
Eller denna kommentaren hämtat från http://www.viivilla.se/tradgard/grill/gasol-eller-kol-vem-vinner-grillduellen/
Ulrik Lindelöv är kock, med mästerskapsmedaljer från både VM och EM i grillning. Han använder både kol och gas.
– Jag har alltid hävdat att det inte är skillnad på smakupplevelsen. Jag vet att man inte känner skillnad.
Men det står dig fri att uppleva att du känner skillnad :- ). Men att hävda att så är fallet är missledande.
Har också läst olika tester att man inte skulle känna skillnad på kol och gasol och kan inte hålla med.
Själv grillar jag mycket och både på gasol och kol. Tycker det är mer grillsmak på kol, men det är kanske en inbildning då
Har man tid så hade jag valt kol alla dagar i veckan. Tycker kolgrill är enklare att hålla ren och gallret behöver inget jätte rengöring, bara lägga på när man tänt så bränner elden bort det gamla.
Gasolgrillen tycker jag kräver mer rengöring och att hela griller blir mer smutsig, men visst skönt att snabbare kunna läga mat efter jobbet, men tiden jag tycker man tjänar på att starta upp grillen förlorar man på rengörningen.
Men köp presentkort så får han välja grill själv, det är nog det bästa.
Själv grillar jag mycket och både på gasol och kol. Tycker det är mer grillsmak på kol, men det är kanske en inbildning då
Har man tid så hade jag valt kol alla dagar i veckan. Tycker kolgrill är enklare att hålla ren och gallret behöver inget jätte rengöring, bara lägga på när man tänt så bränner elden bort det gamla.
Gasolgrillen tycker jag kräver mer rengöring och att hela griller blir mer smutsig, men visst skönt att snabbare kunna läga mat efter jobbet, men tiden jag tycker man tjänar på att starta upp grillen förlorar man på rengörningen.
Men köp presentkort så får han välja grill själv, det är nog det bästa.
dthmpa - håller med, jag upplever det med så, men tror dock att det beror på att jag "vet" att jag grillat på kol. Jag har svårt att argumentera emot blindtester och VM medaljörer i grillning när det kommer till den frågan ;-)
Kolen är väldigt stökig att hålla reda på tycker jag, blir mycket märken och lätt att skita ner. Gasol är inte alls lika problematiskt på det sättet. Men jag är ovan kolanvändare än så länge så beror nog på det.
Sen är det absolut en annan rengöring med gasol.
Kör man en skorstenständare till kolgrillen så vinner man också lite tid vid uppstart.
presentkort är nog bäst, om du inte kan lirka ut vad han vill ha.
Sblixten - my god vilken häftig kolgrill!
Kolen är väldigt stökig att hålla reda på tycker jag, blir mycket märken och lätt att skita ner. Gasol är inte alls lika problematiskt på det sättet. Men jag är ovan kolanvändare än så länge så beror nog på det.
Sen är det absolut en annan rengöring med gasol.
Kör man en skorstenständare till kolgrillen så vinner man också lite tid vid uppstart.
presentkort är nog bäst, om du inte kan lirka ut vad han vill ha.
Sblixten - my god vilken häftig kolgrill!
Vi har en liten kolgrill men det är som Felde säger det blir bara massa smuts. Och då kommer hundarna och äta det upp..
Presentkort är det västa jag kan ge han. Han hatar att folk köper saker til han så måste göra detta i smyg. Annars skulle han säga nej direkt! Han kommer dock se att en stor sum fattas på kontot hans..
Känner inte några större skillnad på gas och kol så kommer nästan helt hundra bli en weber gasol grill. Så länge hans bror godkänner det först såklart. Och den har en rotarise som jag och hans familj vill ha
Presentkort är det västa jag kan ge han. Han hatar att folk köper saker til han så måste göra detta i smyg. Annars skulle han säga nej direkt! Han kommer dock se att en stor sum fattas på kontot hans..
Känner inte några större skillnad på gas och kol så kommer nästan helt hundra bli en weber gasol grill. Så länge hans bror godkänner det först såklart. Och den har en rotarise som jag och hans familj vill ha
Min uppfattning är att man grillar oftare med gasol då det krävs mindre förberedning samt mindre städning efteråt. Det är dock mycket trevligare att grilla på kol och smaken blir bättre om man grillar stycken lite längre tid. Ska man som du säger grilla på vintern också är ju gasol helt klart att föredra med ev. regn och blåst som kan ställa till det med kol som dessutom har en tendens att bli fuktig på vintern o.s.v.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Stora skillnaden är inte mellan kol och gasol utan mellan skitgrillar och kvalitetsgrillar. En Weber Gasol spöar Biltema/Jula/Ö&B kolgrillar alla dagar i veckan. Det är som sagt viktigt att gallren som fettet droppar på är rätt utformade så att man får maximalt med rök, kol eller gasol är en bisak. Säger jag som bara har en Weber 57 kolgrill. Värt att tänka på är att i minusgrader är det ett hel---e att få fart i en kolgrill medan gasol pinnar på som vanligt.
Startsträckan är minimal med gasol, vilket gör att mycket som skulle kunna stekas inne istället grillas ute under sommarhalvåret.
Har en Weber klotgrill som använts sporadiskt sedan Genesisen flyttade in.
Har en Weber klotgrill som använts sporadiskt sedan Genesisen flyttade in.
Jag har denna http://www.broilkingbbq.com/EU/Nordic/Sweden/grills/crown-series/crown-440.html står ute året om under ett Broilking-skydd inget biltema skräp. Är som ny haft den i tre år, får mer för pengarna än mot en weber 
Körde en pulled pork på 12 timmar för några dagar sen, på min weber 57a, och det var inga problem fast det var minus grader, tände med eltändaren då skorstenen ligger kvar i husvagnen.
Inga konstigheter att grilla året om
Inga konstigheter att grilla året om