3 793 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Bästa sticksåg idag till hemmapulare för ca 2000?
Ska ge mig på och sätta lite träpanel i en trapp och inser att det kommer bli massor av sågande av alla dessa brädor som kan passas in. Sitter plastmatta ca 1-1,1 meter upp på väggen som jag tänkte ersätta med panel.
En bra sticksåg känns som ett bra val men det är en djungel där ute. Under 2000 vore trevligt.
Vet att jag vill ha en budgetproffs maskin för min B&D jag köpte för halva reapriset på Jula är bedrövlig. Låter, vibrerar och är allmänt osmidig.
Vilken maskin rekommenderar ni för en hemma pulare som vill ha en bra maskin för vettiga pengar. Vill ha en limpa och inte portfölj så att säga.
Kände på Bosch GST90 och den verkar ok men 2 saker talar emot den, går inte att vinkla i 45° och den kommer i hantverkarväska. Sett för 1300 på nätet så bra pris.
Dewalt DW343 kändes bra. Går att vinkla men osäker på väskan den kommer med. Finns för 1500 på nätet.
Makita 4351FCTK ingav förtroende! Skön med gummigrepp. 1750 på nätet med en bra låda, ser ut som L-boxx eller Metabox och vad jag vill ha. Tror jag har läst på forumet att många gillar denna maskinen.
Så är Makitan den bästa maskinen för under 2000 kr???
Iof kostar den 2350 på Otimera men går att hitta billigare på nätkampanjer.
Alla känns ungefär lika tunga men greppet skiljer. Övriga funktioner som pendelsteg och tjocklek den kan såga har jag inte jämfört ännu.
Sen har jag sett både Festool PS300 och Bosch GST400CE L-boxx för runt 2500 på nätet. Men frågan är om inte det är overkill för en hemma pulare som ska sätta panel, kapa brädor och annat. Är dessa maskiner så vansinnigt mycket bättre än Makita?
Vad man vill ha och vad man behöver går inte alltid hand i hand, speciellt inte med en budget
Hur är Metabos sticksågar för runt 2000? Efter att ha köpt lackfräsen i höstas så är jag imponerad av märket och budget/Bauhausstämpeln är borttvättad för min del iaf.
Använder alla sticksågar samma infästning på blad?
Eller måste man ha Festool till Festool och Makita till Makita? Påverkar ju lite hur lätt man kan få tag på extra blad.
Tack på förhand.
En bra sticksåg känns som ett bra val men det är en djungel där ute. Under 2000 vore trevligt.
Vet att jag vill ha en budgetproffs maskin för min B&D jag köpte för halva reapriset på Jula är bedrövlig. Låter, vibrerar och är allmänt osmidig.
Vilken maskin rekommenderar ni för en hemma pulare som vill ha en bra maskin för vettiga pengar. Vill ha en limpa och inte portfölj så att säga.
Kände på Bosch GST90 och den verkar ok men 2 saker talar emot den, går inte att vinkla i 45° och den kommer i hantverkarväska. Sett för 1300 på nätet så bra pris.
Dewalt DW343 kändes bra. Går att vinkla men osäker på väskan den kommer med. Finns för 1500 på nätet.
Makita 4351FCTK ingav förtroende! Skön med gummigrepp. 1750 på nätet med en bra låda, ser ut som L-boxx eller Metabox och vad jag vill ha. Tror jag har läst på forumet att många gillar denna maskinen.
Så är Makitan den bästa maskinen för under 2000 kr???
Iof kostar den 2350 på Otimera men går att hitta billigare på nätkampanjer.
Alla känns ungefär lika tunga men greppet skiljer. Övriga funktioner som pendelsteg och tjocklek den kan såga har jag inte jämfört ännu.
Sen har jag sett både Festool PS300 och Bosch GST400CE L-boxx för runt 2500 på nätet. Men frågan är om inte det är overkill för en hemma pulare som ska sätta panel, kapa brädor och annat. Är dessa maskiner så vansinnigt mycket bättre än Makita?
Vad man vill ha och vad man behöver går inte alltid hand i hand, speciellt inte med en budget
Hur är Metabos sticksågar för runt 2000? Efter att ha köpt lackfräsen i höstas så är jag imponerad av märket och budget/Bauhausstämpeln är borttvättad för min del iaf.
Använder alla sticksågar samma infästning på blad?
Eller måste man ha Festool till Festool och Makita till Makita? Påverkar ju lite hur lätt man kan få tag på extra blad.
Tack på förhand.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
För att komplicera ytterligare lite: Jag är nöjd med min AEG ST 800 X.
http://www.verktygsboden.se/sticksagar/sticksag-st-800-xe
Bladen är nog rätt standardiserade, åtminstone använder AEG:n standarfäste
http://www.verktygsboden.se/sticksagar/sticksag-st-800-xe
Bladen är nog rätt standardiserade, åtminstone använder AEG:n standarfäste
Redigerat:
Förstår inte riktigt om du vill ha med väska eller inte, du anger hantverkarväska som något negativt för att sedan önska L-boxx.
Nåväl, jag köpte för ett tag sedan Bosch GST som är deras batteridrivna sticksåg. Är mycket nöjd med hur den presterar så jag tror du skulle bli nöjd med någon av de andra blåa sticksågarna.
Om du prenumererar på tidningen 'Gör det själv' så finns ett test där från 2012 tror jag. Du kan ladda hem testen som pdf.
Nåväl, jag köpte för ett tag sedan Bosch GST som är deras batteridrivna sticksåg. Är mycket nöjd med hur den presterar så jag tror du skulle bli nöjd med någon av de andra blåa sticksågarna.
Om du prenumererar på tidningen 'Gör det själv' så finns ett test där från 2012 tror jag. Du kan ladda hem testen som pdf.
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
Har du tänkt att använda sågen mer sedan?
Ska man inte använda den mycket tycker jag det räcker med en enklare såg. Själv är jag inte så kräsen, köper grön Bosch och lägger mellanskillnaden på annat.
Ska man inte använda den mycket tycker jag det räcker med en enklare såg. Själv är jag inte så kräsen, köper grön Bosch och lägger mellanskillnaden på annat.
Jag har Makitan som jag är helnöjd med. Innan dess hade jag en AEG på låns som förvisso va ok, men jag tycker inte riktigt om handväskeformatet. Har inte så annat att jämföra med än min uråldriga blackndecker som lyckats missa elektronikskrotbingen nu nåt år dock 
badtastex skrev:Förstår inte riktigt om du vill ha med väska eller inte, du anger hantverkarväska som något negativt för att sedan önska L-boxx.
Jag vill inte ha typ en vanlig väska som jag fick till min blå lilla excenterslip eller black and decker maskinerna. Jag vill ha den rektangulära L-boxen eller Metaboxen som är staplingsbar och ihopkopplingsbar. Hoppas det blev klarare vad jag menar vad för väska jag vill ha
Om erfarenheterna av Makitan är goda är jag sugen på den om jag hinner få hem den.
Sågen ska inte bara användas till detta. Golvläggning mm så jag hoppas det blir en god vänn länge.
Perfekt om Boschen kan vinklas. Såg inte ut som det.
Nu var Makita sågen beställd.
1750kr på Toolab känndes som ett bra pris. Speciellt då butikerna (Optimera och Bauhaus) jag kollade i låg på nästan 2400 kr för samma såg.
Och Systainer lådan som jag gärna ville ha ingår
I påsk blir det såga så hoppas den uppfyller mina förväntningar!
1750kr på Toolab känndes som ett bra pris. Speciellt då butikerna (Optimera och Bauhaus) jag kollade i låg på nästan 2400 kr för samma såg.
Och Systainer lådan som jag gärna ville ha ingår
I påsk blir det såga så hoppas den uppfyller mina förväntningar!
Du blir nog inte besviken. Köpte likadant kit från toolab får några veckor sedan och är mycket nöjd. Annars har jag bara blåa verktyg i sortimos l-boxx så makita-systainern är lite av den fula ankungen hemma nu men sågen är grym.
Tack för dina erfarenheter.antnor skrev:
Ser fram emot sågen!
Jag har tvärt om, dvs bara fula ankungar i B&D plastlådor samt den blå "hantverkarväskan" till lilla excenterslipen.
Iof har lackfräsen i Metaboxen och den värmer ju att bara se.
Så detta blir nog både bra och snyggt!
Ja kör man festo och metabo redan så passar ju makitas systainer som handen i handsken. Bosch valde att gå mlt strömmen men som låda så gillsr jag l-boxx bättre än systainer. Har dock ingen erfarenhet av de nya sydtainrarna som festo börjat med.LoJo skrev:
Klicka här för att svara