1 471 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
bästa steljudisolering för tunt melförlanbjälklag
Vi bygger en stuga med en "sovrumsdel". Två sovrum på nedervåningen och två sovrum och en liten hall/tevespelshörna till barnen på övervåningen. Konstruktionen är ett stolpverk med bjälklagsåsar och bjälklagsreglar synliga från nedervåningen.
Ovanpå bjälklagsreglarna ligger det spontade 20mm brädor som undertak. Min fundering är vad jag skall göra nu för att minimera risken för besvärande stegljud. Ursprungstanken var att regla upp med 45x70 för att få ett installationsutrymme. Fullisolera och därefter ett plankgolv.
Men jag har funderat lite och misstänker att det kanske går att få bättre stegljudsisolering med en ännu "smäckrare" konstruktion. En tanke har varit att fylla halva regelhöjden med san och sedan någon typ av lösull som krattas ut. men det känn lite omständligt.
Det jag funderar på nu är ett lager med golvspån på en stegljudsmatt. I detta lager kan jag även få in de elslangar som behövs. Därpå kör jag ännu ett homogent lager med golvspån med underliggande stegljudsmatta och slutligen ett plankgolv som limmas eller skruvas i den översta golvspånen. Vad tror ni om den lösningen?
Har ni förslag på andra bättre/tunnare/enklare lösning?
Uppbyggnd:
Plankgolv
22 mm Golvspån (flytande förläggning)
8 mm Isolina Stegjudsfilt
22 mm golvspån (med infällda elslangar) (flytande förläggning)
20 mm undertak av spontade brädor
5´x5´ Bjälklagsreglar c/c 550
Ovanpå bjälklagsreglarna ligger det spontade 20mm brädor som undertak. Min fundering är vad jag skall göra nu för att minimera risken för besvärande stegljud. Ursprungstanken var att regla upp med 45x70 för att få ett installationsutrymme. Fullisolera och därefter ett plankgolv.
Men jag har funderat lite och misstänker att det kanske går att få bättre stegljudsisolering med en ännu "smäckrare" konstruktion. En tanke har varit att fylla halva regelhöjden med san och sedan någon typ av lösull som krattas ut. men det känn lite omständligt.
Det jag funderar på nu är ett lager med golvspån på en stegljudsmatt. I detta lager kan jag även få in de elslangar som behövs. Därpå kör jag ännu ett homogent lager med golvspån med underliggande stegljudsmatta och slutligen ett plankgolv som limmas eller skruvas i den översta golvspånen. Vad tror ni om den lösningen?
Har ni förslag på andra bättre/tunnare/enklare lösning?
Uppbyggnd:
Plankgolv
22 mm Golvspån (flytande förläggning)
22 mm golvspån (med infällda elslangar) (flytande förläggning)
20 mm undertak av spontade brädor
5´x5´ Bjälklagsreglar c/c 550
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bästa upplägget för läggning av klinker
Badrum -
bästa kaminen för ge värme inomhus
Ved, Pellets, Flis -
Bästa lösning för underlagstak med bärreglar på takstolar.
Tak & Vind -
Bästa märket för vattenlås, avlopp och sånt?
Vatten & Avlopp -
Hjälp mig välja bästa lösningen för att bredda befintlig krypgrund
Grund & Markarbeten