L Leafbranch skrev:
Finns det någon klar nackdel mer än priset och ev att det luktar?

Tror du det täcker rödfärg lika bra med svart tjärfärg?
Vad jag vet är slamfärg övermålningsbar med bla tjärfärg, kolla med tillverkaren, tex Auson.

wildeside
L Leafbranch skrev:
De sa mest att jag måste vara väldigt nog med att borsta/rengöra för att det ska bli ett bra resultat.

Kan jag annars med fördel måla över vårt röda slamhus med svart tjärfärg?

Hittar inte mycket objektiva tester eller fakta på vad som är det bättre.
Om du kan måla med tjärfärg har jag ingen kunskap om eller erfarenhet av, som jag skrivit så har jag målat med Faluvapens färg.

L Leafbranch skrev:
Det har jag också tänkt på, vad blir skillnaden i verkligheten om man målar med "hybrid" på gamla slamfärgen? I marknadsföringen är de ganska positiva men lite luddigt.
Jag tycker att Falu Vapen marknadsfört sin alkydfärg på tok för otydligt för att jag ska ha någon som helst tillit till deras marknadsföring; det gör att jag är extremt skeptisk till både detta och att deras alkydfärg andas.

wildeside
L Leafbranch skrev:
Det har jag också tänkt på, vad blir skillnaden i verkligheten om man målar med "hybrid" på gamla slamfärgen? I marknadsföringen är de ganska positiva men lite luddigt.
Tja mitt äldsta hus är hit flyttat 1909 och va målat med traditionell slamfärg sen det började målas.
Jag målade om det med Falu fasad för 7 år sen och har inte upptäckt några problem med fasaden eller färgen.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
wildeside
S Svante Svenson skrev:
Obs att det där är inte en slamfärg utan en alkydoljefärg, och nu frågades det om slamfärg.
Men lik **** så skrivs det om tjärfärg som heller inte är en traditionell slam färg.
Jag har inte påstått att Faluvapen fasad är en slamfärg men jag vet att den går att måla över traditionell slam färg med gott resultat iaf fungerat på mina hus....

• Gilla
OramaC
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.