Jag har aldrig riktigt lyckats få till nån teknik som är bra.
Borra är meckigt, likaså att perforera/hugga ut med liten mejsel eller kniv, och bara klappa till på ocket brukar gå åt h-e med oönskade sprickor.

Hu brukar du göra? :)

E
Köp en ursparingstång.

I dosor - borra lite i stosen med en flatborr för trä och knacka sedan så lossar knockoutbiten. I brytare beror det på hur skör plasten är men ett litet pilothål med metallborr och så rymma upp med en roterande fräs/rasp i lämplig dimension brukar gå bra och ge tät passning.

tommib
Utanpåliggande? Klipptång/ursparingstång. Dosor? Doskniv (Elkos).

• Gilla
Winden och 1 till
  • Laddar…
Stegborr funkar riktigt bra tycker jag till att göra dessa hål.

• En stegborr verktyg mot vit bakgrund, används för att borra gradvis större hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Håller med tommib i #4.

Doskniv eller dostång (heter de så? Schneider har en man liksom gnager bort lite i taget) beroende på omständigheterna.

En vanlig morakniv går väldigt bra, in från dosöppningen snett mot där du vill punktera, tryck till från sidan snett uppåt, bänd till. Klart...

Edit: oj, läste fel, trodde det var infällt vi snackade om.

Elkos dostång är bäst, bra känsla i den: https://www.elbutik.se/product.html/klipptang-elko

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
KarlXII KarlXII skrev:
Jag har aldrig riktigt lyckats få till nån teknik som är bra.
Borra är meckigt, likaså att perforera/hugga ut med liten mejsel eller kniv, och bara klappa till på ocket brukar gå åt h-e med oönskade sprickor.

Hu brukar du göra? :)
Det är även stor skillnad på tysk ädelplast och den billiga kinesiska sorten som knäcks sönder bara man tittar på den, riktiga märken är plasten nästan som en seg kola och man får svårt att misslyckas. Lite taggar kan man skrapa bort med kniven.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.