Hej!

Jag har ca 35 m2 ytong som jag behöver fräsa ner ca 50mm.

Ett jävla jobb som jag inte vet riktigt vilken maskin som skulle greja det?

Har testat med en sånhär men den tar påtok för lite:
https://www.amazon.se/dp/B09S5T7YGF?ref_=pe_109251361_1104560371_fed_asin_title

Finns det nåt bra ni kan tipsa om här? Vill ha nåt som tar mycket material på en gång, en flex går tex inte.

MVH Erik Wedlund

Jo det har jag funderat på också, men tänkte om det fanns nåt ännu bättre som fräser på en gång. Det är stora ytor att hantera.

A
Det låter som ett galet projekt, vad är syftet med det?

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Är det en yttervägg med bärande fuktion. Fräses ytong ner med så mycket som 50mm, så blir bärigheten mycket mindre och kommer att ha en tendens till att sprickaa.
Du bör nog tala om varför denna åtgärd , samt vad som ev ska sättas utanpå senare.

J jonaserik skrev:
Är det en yttervägg med bärande fuktion. Fräses ytong ner med så mycket som 50mm, så blir bärigheten mycket mindre och kommer att ha en tendens till att sprickaa.
Du bör nog tala om varför denna åtgärd , samt vad som ev ska sättas utanpå senare.
Allt det där har jag koll på.

Knappt nån last på väggarna och 350 tjocka idag

E erikjakan skrev:
Allt det där har jag koll på.

Knappt nån last på väggarna och 350 tjocka idag
OK men vad är meningen med att skala av 50 mm. Inget svar på det.

Byggnaden måste blir mindre.

AHA kanske då att den då har blivit för stor i area och fått backning av kommunens mätningar. Tråkigt med sådant, men godtar dom det så har du tur att det går att skala av lite. Då är nog det bästa att skära spår med ca max 10 cm mellan ( bäst med 50 mm då poppar den biten lätt ur ) och börja horisentalt nertill, 50mm djupt med en klinga och knacka bort mellanbiten med stämjärn. Ett riktigt skitjobb blir det och mycket damm som yr runt, men måste man för att få till det, så vad gör man.

Det blev en Hilti Spårfräs med 60mm djup och 50mm bredd, det sög men gick rätt fort. Blev ca 10 240 liters säckar med spill Ytong :P

• Gilla
Rumpnissen och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.