49 325 läst ·
41 svar
49k läst
41 svar
Bästa sätta att fästa bärlina i stolpe?
Takpappen på A stolpar är kanske onödigt men har man lite över så skadar det inte.
Men att säkra upp AB och tro att det blir A-klass med enbart en bit takpapp känns inte helt rätt.
Men mitt budskap står jag fast vid, AB stolpar är INTE byggstandard och "får" därför inte säljas, därför vill jag varna för att tillverka egna.
Men att säkra upp AB och tro att det blir A-klass med enbart en bit takpapp känns inte helt rätt.
Men mitt budskap står jag fast vid, AB stolpar är INTE byggstandard och "får" därför inte säljas, därför vill jag varna för att tillverka egna.
Sätter själv stolpen mot plinten men lägger syllpapp emellan. Använd alltid syllpapp där trä möter betong.agalychnis skrev:Det verkar som att det är mer en smaksak hur man gör. Det finns ju bra argument för alla varianterna!
Skall man sätta en distans under stolpen mot plintskon, som tas bort efter att stoplen fästs i skon, eller skall man sätta stolpen direkt mot plintskon?
Tack för alla synpunkter! Kom gärna med fler.
J-E
Hej!
Lånar också en gammal tråd.
En praktisk fråga om alternativ 2, dvs tv st 45*95
Hur gör man detta enklast? Vilken bit sätter man först så att säga..? Jag tänker mig att man sätter bärlinan i den längre av de två, mäter ut hur stor den delen som ska vara under bärlinan och helt enkelt fäster den sen som stöd - blir det rätt?
Försöker lista ut hur man gör det enklast för ngn som bygger själv, och samtidigt få allt i våg osv..
Hur gör man detta enklast? Vilken bit sätter man först så att säga..? Jag tänker mig att man sätter bärlinan i den längre av de två, mäter ut hur stor den delen som ska vara under bärlinan och helt enkelt fäster den sen som stöd - blir det rätt?
Försöker lista ut hur man gör det enklast för ngn som bygger själv, och samtidigt få allt i våg osv..
Jag börjar med att placera ut en laser där underkant bärlina hamnar.A AndG skrev:Hej!
Försöker lista ut hur man gör det enklast för ngn som bygger själv, och samtidigt få allt i våg osv..![]()
Mäter sedan från respektive stolpsko till laser och kapar en halva av en stolpe, lägger till 190mm för tex en 195bärlina och kapar nästa halva av stolpen osv.
Skruvar ihop dem, placerar på plats, kollar av mot laser igen och justerar stolpen vid behov.
Bultar dit alla stolpar, använder fortfarande lasern för att bekräfta höjd, sätter strävor mellan stolparna om det är lite höjd på dem och lyfter sedan bärlinorna på plats för montage.
Att hålla upp en bärlina och skruva som du föreslår blir nog varken enkelt eller rakt..
Kämpa på!!
Jag "massproducerar" dessa stolpar och kapar till dem när de sitter ihop. Dvs mät ungefär mellan plintarna ovankant på bärlina, säg att det är ca 1000mm. De långa 45*95 snedkapar jag då så att de blir strax under 1000mm (säg 970mm) och de korta kapar jag bärlinans höjd kortare än de långa (lägg bara på bärlinan och rita efter det, det är inte så noggrannt). Spika eller skruva ihop alla stolpar. Palla upp bärlinan temporärt och kapa de ihopsatta stolplarna så att de blir i rätt höjd. Beror ju lite på hur noggrannt detta behöver vara om man har justerbara stolpskor, plintjärn eller fasta stolpskor.. men stolpens färdiga längd gör jag inte förrän de är ihopspikade.A AndG skrev:Hej!
Försöker lista ut hur man gör det enklast för ngn som bygger själv, och samtidigt få allt i våg osv..![]()
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Hej, Passar på att låna denna tråd jag med. Då jag får en fallhöjd på 1 m från altangolvet till mark så behöver stolpen även agera staketstolpe. Dessutom har jag 45 graders vinklar. Har skissat på tre principer för infästningen
A) lägga bärlinan på sidan av stolpen och skruvas fast. Enkelt och stolpen behåller styrkan som staketstolpe.
B) jacka ur stolpen. Stabilt då bärlinan vilar på stolpen, men stolpen försvagas och staketet blir inte lika stabilt. Risk för röta i stolpens ändträ vid urjackningen
C) fäller in bärlinan mellan stolparna och skåskruvar med dubbelgängad skruv typ Essve ET-T
https://www.essve.com/sv/produkter/...sskruv/et-t/konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
Ingen risk för röta, stabil stolpe men hur stabil blir bärlinan.?.
något annat alternativ jag missat?
A) lägga bärlinan på sidan av stolpen och skruvas fast. Enkelt och stolpen behåller styrkan som staketstolpe.
B) jacka ur stolpen. Stabilt då bärlinan vilar på stolpen, men stolpen försvagas och staketet blir inte lika stabilt. Risk för röta i stolpens ändträ vid urjackningen
C) fäller in bärlinan mellan stolparna och skåskruvar med dubbelgängad skruv typ Essve ET-T
https://www.essve.com/sv/produkter/...sskruv/et-t/konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
Ingen risk för röta, stabil stolpe men hur stabil blir bärlinan.?.
något annat alternativ jag missat?
Hej,
Jag är väldigt oerfaren när det gäller snickeri.
Har fått hjälp av en kompis att bygga en balkong på 2.5m höjd ca.
Nu börjar jag bli osäker om infästningen på bärlinan är tillräckligt stark.
Vi har använt oss av alternativ 4, regel utanpå stolpe och med 3 fasadskruv på vardera sida. Alltså 6 skruv per stolpe.
Bör jag förstärka? Och isåfall hur?
Tack på förhand!
Vi har använt oss av alternativ 4, regel utanpå stolpe och med 3 fasadskruv på vardera sida. Alltså 6 skruv per stolpe.
Tack på förhand!
Ja, fasadskruv är inte avsedd för konstruktioner likt denna.. Vilken dimension har ni på skruvar, stolpar, bärlinor? Vad är djupet på balkongen och bredden mellan stolparna? En bild kan vara bra för att lättare utvärderaG gronis2 skrev:Hej,
Tack på förhand!
För balkonger, där det finns uppenbart stora risker för svåra olyckor vid fall, gäller både "hängslen och livrem". Allt ska vara väl överdimensionerat och överdrivet infäst.
Genomgående bultar (där så är möjligt) med överdriven dimension i anpassad ytbehandling.
Spikbeslag ska fyllas helt. Helst med både ankarskruv och ankarspik.
Vid anslutningar till vägg, säkerställ att korrekt infästning sker i bakomliggande regelverk. Använd både rätt skruv och spika.
Genomgående bultar (där så är möjligt) med överdriven dimension i anpassad ytbehandling.
Spikbeslag ska fyllas helt. Helst med både ankarskruv och ankarspik.
Vid anslutningar till vägg, säkerställ att korrekt infästning sker i bakomliggande regelverk. Använd både rätt skruv och spika.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden