7 549 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Bästa sätt bygga upp bjälklag torpargrund
Bytt ut några bjälkar och ska bygga upp och isolera. Det är ca 40cm från grunden till bjälkarnas undersida, i grunden ligger det sand, känns torrt och fint. Tidigare uppbyggnad bestod av blindbotten av plank, dagstidningar sen spån. Kommer isolera med ekovilla skivor nu, vad bor man använda till blindbotten? Ersätta dagstidningarna med papp? Hur bygger jag bäst upp utan plast?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns särskilda blindbottenskivor som liknar masonit fast tjockare. Det finns också borbehandlad plywood som är avsedd för detta ändamål. När det gäller tätningen mellan blindbotten och isolering tycker jag du skall följa tillverkarens (av ekovilla) instruktioner.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tidningarna var nog endast till för att sågspånet inte skulle rinna ner i brädskarvarna.D D746 skrev:
Så här gjorde jag i ett liknande läge: Tog bort såg/kutterspånet och tidningssidorna (de var för övrigt från krigsåret 1915).
Lade trossbotten av 10 mm konstruktionsplywood, och tätade längs bjälkar och skivskarvar med utefog.
Och lade sedan Gullfiber.
K-plywood valde jag, för jag har intrycket att fiberskivor, masonit och liknande, gärna bågnar under tyngden av isoleringen om det är lite fuktigt, och då kan det bli ett förargligt mellanrum mellan isolering och golvträ, vilket gärna leder till kalla golv.
Börja med att gräva ett hål i sanden under huset, när du kommit ner en 70-80 cm och det är fortfarande helt torrt så kanske.
Men torparegrund fungerade förr i tiden just för att man inte hade någon isolering i golvet, dessutom hade man en varm murstock som stod direkt på marken. Detta gjorde att marken var någon grad varmare så fukt i marken, kunde inte kondenseras under huset. Fukt passerade upp genom golvet.
I dag hindrar man markfukten att stiga upp genom åldersbeständig plast eventuellt med ett lager ren sand eller isodränkross samt ventilation av utrymmet.
Men torparegrund fungerade förr i tiden just för att man inte hade någon isolering i golvet, dessutom hade man en varm murstock som stod direkt på marken. Detta gjorde att marken var någon grad varmare så fukt i marken, kunde inte kondenseras under huset. Fukt passerade upp genom golvet.
I dag hindrar man markfukten att stiga upp genom åldersbeständig plast eventuellt med ett lager ren sand eller isodränkross samt ventilation av utrymmet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Huset är från 1905. Någon gång kring 1945 har dom fyllt på med spån i bjälklaget, 1975 kom det vatten till huset och rummet. Bjälkarna jag bytte var dåliga pga en golvbrunn som inte varit tätt, runtom är det fint trots spånisolering från 45. Därför tänkte jag bygga upp på liknade sätt utan plast eftersom det verkar fungera. Men byta spånet mot ekovilla som ska ha samma egenskaper. Men kan alltså ersätta planken som satt som bindbotten med k plyfa? Pappen är då bara för å hålla spånet på plats, den kan jag då skippa? Eller har den nån annan funktion. Enligt ekovilla ska man ha papp på varma sidan isoleringen i golvet, men det känns onödigt i den här konstruktionen?
Som Leif i Skåne nämnde klarade sig torpargrunder bra förr tack vare att murstocken höll torrt därnere i och med kontinuerlig eldning. Om det inte är så att du också eldar kontinuerligt - har förhållandena redan rubbats - och den gamla lösningen kan därmed vara riskabel.
Jo det är jag med på, dock har det använts el som huvusaklig värmekälla sedan 75 och det är fortfarande friskt. Förutom i badrummet så kommer spånisolering och gamla golv ligga kvar i resten av huset. Men vad tror ni om att skippa pappen och köra med k plyfa istället för plank i blindbotten?L Lärospånet skrev:
L Lärospånet skrev:
När vi grävde ur mullbänken och fixade nytt golv i torpet för 30 år sedan använde vi nån slags oljehärdad plyfa som skulle vara till blindbotten, köpt på vanligt byggvaruhus. Nu i somras behövde jag byta köksgolv och vi råkade då trampa igenom isoleringen och blindbotten. Det såg alldeles nygjort ut allting därunder, inte ens källarlukt, det doftade lite torrt av sand bara. Och ja, vi la byggplast över sanden på marken då för 30 år sen, jag vet inte om det har gjort någon skillnad men det såg iallafall bra ut. Detta med tanke på alla skrämselrapporter, ibland funkar det jättefint faktiskt. Det är alltså ca 40-60 cm till marken och vi har några gluggar i stödmurarna, that's it.D D746 skrev:
gammal tråd jag vetL Lärospånet skrev:
Hej, jag antar att du frågar mig: Jag tror inte vi har problem med radon (pga av typ av mark), och har sedan jag skrev detta landat i att vi ej kommer att försöka ha radonduk (bl a pga att det ej är en bostad). Jag är dock fortfarande intresserad av utmaningen som en duk ger i kombo med äldre beprövade lösningar, vi står även inför att få ordning på gammal parstuga. Så, Om någon rutinerad har lust att dela erfarenheter 🤓Oldboy skrev:
Klicka här för att svara