Bosch har ju en för 220volt fast den är bara på 1400watt.
Jag har en likadan men 110V60hz (USA import).
Om den ska sitta fast monterad i fräsbord är ju ett alternativ att skaffa en transformator och köpa en lite kraftigare fräs från USA.

Daniel, vad är det för typ av fäste på din monsterfräsmotor som satt i bordsöverfräsen? Skulle man kunna klämma in den i en routerlift tror du?

Den är visserligen rund, men mer som en krage än vad fixed base fräsarna är, så jag tror inte att den passar. Dessutom saknar den reglerbart varvtal tyvärr, så den hade inte varit så kul ändå.

Undrar om Kress har någon som skulle kunna passa i en lyft.
Det är lite märkligt att det inte finns en fräs bygd för att sitta permanent monterad i ett bord.

Pär

Daniel_N skrev:
Dock kräver både Incran och Bench:en att man använder sig av en fixed base-fräs. Och sådana verkar vara svåra att få tag på i 230V50hz, speciellt om man letar efter modeller på 2kw eller mer. Hittade faktiskt inte en enda. Någon som vet?

Instämmer att Incran lockar - Men precis som du skriver så fick jag bekräftat från INCRA att deras inte passar till annat än just fixed base. Även jag letar något vettigt till OF1010/OF2200 så jag hänger med på utveckligen av denna tråd med intresse!

Det finns en uppsjö av motorer för cnc maskiner kom jag just på.
Man kanske skulle bygga en Z axel som en cnc med linjärlager och en liten stegmotor !

Pär

Jag fick tips om denna sida när jag frågade om fräsar för ett tag sedan. Vet dock inte om det finns något som passar TS.

Daniel_N skrev:
Dock kräver både Incran och Bench:en att man använder sig av en fixed base-fräs. Och sådana verkar vara svåra att få tag på i 230V50hz, speciellt om man letar efter modeller på 2kw eller mer. Hittade faktiskt inte en enda. Någon som vet?
Uppar detta ämne lite - finns det någon som sett någon fixed-base fräs som passar citerade kriterier?

Nej, nu har jag gett upp angående att hitta en 230V fräs, fixed base på 2kw. Det ger mig två alterantiv; antingen kan jag köpa Jessems Rout-R-Lift Prestige, vilken är tillverkad för plunge-base routers, men den saknar en del av de finesser jag letar efter. Det andra alternativet är att via trafo köra en fixed-base fräs från USA och med den använda en Mast-R-Lift II från Incra, vilken egentligen är den lift jag vill ha. Undersöker just nu hur det här med trafo egentligt fungerar: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/200395-fragor-kring-trafo-handoverfras.html

Paralllellt med detta letar jag efter den bästa fräsen. Gillar generellt sett tyska maskiner (Festool, Protool, Mafell, Elu etc)...men ingen av dem tillverkar fixed-base fräsar. Istället lär det handla om olika ameriskanska varianter (Porter Cable, milwaukee etc). Jag letar som sagt efter en fräs av högsta kvalitet med 2kw+ i effekt. Någon som har några egena erfarenheter att dela med sig av?

Men som glad amatör.

Den farligaste maskinen i en virkesfabrik är väl cuttern, är det inte en sån du ska ha?

magnu skrev:
Men som glad amatör.

Den farligaste maskinen i en virkesfabrik är väl cuttern, är det inte en sån du ska ha?
Inte helt säker på att jag förstår vad du menar?

Daniel_N skrev:
Inte helt säker på att jag förstår vad du menar?
Jag tror att cuttern är den maskin som gör de profilerade brädorna i ett snickeri.

Ok, det blir en vertikalfräs (som jag tror är vad du menar) också, men den blir ett komplement till handöverfräsen i bord, inte en ersättning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.