Vad jag förstår så är det inte direkt enkelt att hitta vitvaror från Gaggenau till rabatt. Är det någon som vet om det kan löna sig att köpa från någon leverantör utomlands eller är det bara att inse att man får titta efter utställningsexemplar om man vill köpa till" bättre" pris? (vi letar initialt efter ugn/ångugn men sedan även efter kyl/frys och vinkyl)

C
Misse Misse skrev:
Vad jag förstår så är det inte direkt enkelt att hitta vitvaror från Gaggenau till rabatt.
Nu var det över 20 år sedan jag köpte mina, men efter att återförsäljaren räknat på ett paketpris så var det helt andra priser än listpriset. Gissar att de även idag tillhör kategorin där det finns rejäla prutmåner, men ingen säljer till "prutat och klart"-pris. Skall man bara ha enstaka prylar lär det väl dock vara rätt svalt intresse att lämna en bra rabatt.

Men be några återförsäljare om en offert helt enkelt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu var det över 20 år sedan jag köpte mina, men efter att återförsäljaren räknat på ett paketpris så var det helt andra priser än listpriset. Gissar att de även idag tillhör kategorin där det finns rejäla prutmåner, men ingen säljer till "prutat och klart"-pris. Skall man bara ha enstaka prylar lär det väl dock vara rätt svalt intresse att lämna en bra rabatt.

Men be några återförsäljare om en offert helt enkelt.
Det har jag gjort - jag fick listpris (och rekommendationen att beställa snabbt då priserna skulle höjas). Nu har de höjts och en serie kommer att utgå och de då skulle kunna ge ett bra pris... om man skyndande sig. Resultatet? 10% rabatt (på listpris som då är högre än vad det var för ett par veckor sedan).

Kan tillägga att jag initialt bad om pris på ugn, ångugn, vinkyl och kyl/frys (90 cm) och då fick jag ett paketpris med 9,5% rabatt. Får skicka frågan till några till ÅF och se vad svaret blir helt klart. I annat fall kan vi säkert komma att titta på något annat men vi har en Gaggenau-häll som skall återanvändas och det hade varit trevligt med samma märke på det som "syns" (kyl/frys plus vinkyl är bra pga höjden- de är lite högre än standard och vi har högt i tak).

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Om jag förstått det rätt så får Köksleverantörerna bra rabatt, vilket de kan nyttja (dels för egen marginal men även för att ge rabatt) för att sälja in dem i exklusiva kök.

/Jocce

Butikernas marginal skall tydligen bero på hur mycket de köper in för så förutsättningarna för dem att lämna rabatt skiljer sig därför åt enligt vad jag fått till mig av en tillförlitlig källa idag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
20-29%

Misse Misse skrev:
Det har jag gjort - jag fick listpris (och rekommendationen att beställa snabbt då priserna skulle höjas). Nu har de höjts och en serie kommer att utgå och de då skulle kunna ge ett bra pris... om man skyndande sig. Resultatet? 10% rabatt (på listpris som då är högre än vad det var för ett par veckor sedan).

Kan tillägga att jag initialt bad om pris på ugn, ångugn, vinkyl och kyl/frys (90 cm) och då fick jag ett paketpris med 9,5% rabatt. Får skicka frågan till några till ÅF och se vad svaret blir helt klart. I annat fall kan vi säkert komma att titta på något annat men vi har en Gaggenau-häll som skall återanvändas och det hade varit trevligt med samma märke på det som "syns" (kyl/frys plus vinkyl är bra pga höjden- de är lite högre än standard och vi har högt i tak).
RB eller RY? 45 eller 60vin? 200 eller 400 serien ugnar?

D DFYD123 skrev:
20-29%
Vad är detta? Rabatten som går att få och i så fall var?

D DFYD123 skrev:
RB eller RY? 45 eller 60vin? 200 eller 400 serien ugnar?
400-serien skall ersättas av "expressive" enligt vad jag fått till mig.

Kan rekommendera att titta på Neff från Tyskland som alternativ?
Det är märket under Gaggenau (Bosch->Siemens->Neff->Gaggenau).

Lyckades hitta vår induktionshäll med downdraft (planlimning) som kostade 45tkr i Sverige för 20tkr i Tyskland.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Misse Misse skrev:
Vad är detta? Rabatten som går att få och i så fall var?
Vad handlarna har.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
J joasag skrev:
Kan rekommendera att titta på Neff från Tyskland som alternativ?
Det är märket under Gaggenau (Bosch->Siemens->Neff->Gaggenau).

Lyckades hitta vår induktionshäll med downdraft (planlimning) som kostade 45tkr i Sverige för 20tkr i Tyskland.
Just häll skall vi återanvända (Gaggenau). Tittade på kyl/frys och då vill ha 90 cm bred och två dörrar på kylen (om vi inte planerar om och får plats med en med 90 cm lucka) så är urvalet minst sagt begränsat. Intressant dock med så stor prisskillnad. Får undersöka om det går att köpa från Tyskland.

Misse Misse skrev:
Just häll skall vi återanvända (Gaggenau). Tittade på kyl/frys och då vill ha 90 cm bred och två dörrar på kylen (om vi inte planerar om och får plats med en med 90 cm lucka) så är urvalet minst sagt begränsat. Intressant dock med så stor prisskillnad. Får undersöka om det går att köpa från Tyskland.
Härifrån köpte jag, väldigt seriöst intryck. Bra packat och bra kommunikation.
Dom verkar ha Gaggenau också:
https://ascasa.de/

• Gilla
Misse
  • Laddar…
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Vill man ha Gaggenau så går det just nu att hitta bra pris på demo-ex (och ibland helt nya ugnar etc) i 400-serien. Min bild är att flera butiker kan ge 10% på nybeställningar (ibland 15%) men högre rabatt är en utmaning (men inte en omöjlighet). VI är inte riktigt redo att köpa alla vitvaror ännu då vi inte har köksritningen helt klar men hoppas inom kort kunna spika köket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.