8 657 läst ·
78 svar
9k läst
78 svar
Bästa Passwords programmet
Jag tycker bättre om KeePassXC (Windows/Linux och Chrome; integrerar bra med SSH agent). Kör också KeePass2Android på mobilen; sparat lösenordet med fingeravtryck. Synchar med NextCloud på alla operativsystem.BirgitS skrev:
Ja, det är rätt sida. Originalet KeePass är för Windows och sen finns det kompatibla porteringar för mobiler, Mac etc. [länk]
Jag har KeePass2Android till mobilen för det var det som rekommenderades mest i KeePass-forumet. Observera att till skillnad från många andra lösenordshanterare har KeePass ingen egen server utan du sätter själv upp en synkronisering av den krypterade databasfilen via valfri server (Dropbox etc.) vilket jag tycker är en stor säkerhetsfördel.
Enda problemet är om du öppnar databasen och lägger till saker på flera ställen samtidigt. Desktop klienten kan göra en merge av de två, men det känns lite läskigt varje gång det händer.
"Originalet" från keepass.info är windowscentrerat och använder Mono för att stödja andra plattformar.Alfredo skrev:
Sen finns det en uppsjö "inofficiella" kloner som är mer direkt anpassade till andra plattformar.
Enklast kollar du vad som är tillgänglig genom respektive plattforms pakethantering och installerar den vägen.
Ja, vi skiljer oss nog åt en del där. Jag använder sällan appar när det finns websidor som alternativ, och jag använder hellre en dator än en telefon för att göra något på en websida.Alfredo skrev:
Jag tror inte det, faktiskt. Jag gick igenom vad jag hade i keepass2android innan jag skrev mitt förra inlägg och det var mest PINkoder för diverse kort och dörrlås (förutom de exempel jag redan har angivit).
Sådana koder har jag inget större användning av att ha i min dator.
Fast här är vi helt lika! Jag skyr också webläsare på nallen. Men är man "på språng" måste det ofta bli telefonen och då blir det för mig därför normalt en app. Bara login till olika streamingappar är nog närmare tio när jag tänker efter.P pmd skrev:
Hursomhelst ett litet sidospår.
Jag kommer nog att titta närmare på KeePass och Bitwarden. KeePass känns säkrare då man inte på samma sätt måste lita på någon men Bitwarden känns som en enklare och mer enhetlig produkt. Är fortsatt intresserad av mer input, både kring dessa och andra lösenordshanterare.
Min tanke är att KeePass så klart är lite mer jobb. Men du spenderar den tiden en gång för att få igång din databas och allt är öppen källkod. Om BitWarden i framtiden går i konkurs eller tar bort gratisvarianten så sitter man i samma sits som när LastPass försvann. På mobilen tycker jag den fungerar bättre än LastPass gjorde men det kan ha att göra med förbättringar i Android sedan dess...Alfredo skrev:
Fast här är vi helt lika! Jag skyr också webläsare på nallen. Men är man "på språng" måste det ofta bli telefonen och då blir det för mig därför normalt en app. Bara login till olika streamingappar är nog närmare tio när jag tänker efter.
Hursomhelst ett litet sidospår.
Jag kommer nog att titta närmare på KeePass och Bitwarden. KeePass känns säkrare då man inte på samma sätt måste lita på någon men Bitwarden känns som en enklare och mer enhetlig produkt. Är fortsatt intresserad av mer input, både kring dessa och andra lösenordshanterare.
Absolut en reell risk. Både LastPass och Myki har som sagt "försvunnit" för mig.S sjoelund skrev:
Sen är ju alltid framtiden osäker och även KeePass kan ju utvecklas i en riktning som inte känns rätt och känner man inte för att "ta hand om" projektet själv hjälper det inte nödvändigtvis att koden är öppen.
Men det finns flera olika KeePass implementationer. KeePass, KeePassXC, Keepass2Android, etc. Se här för fler klienter: https://github.com/lgg/awesome-keepassAlfredo skrev:
Databasformatet är öppet och lär kunna importeras i framtida klienter också. Så för mig känns det ganska skönt att köra på med KeePassXC + KeePass2Android.
Cross-platform finns på sidan med flera klienter som ska fungera i Linux.Alfredo skrev:
Jag kör Linux själv. Inga problem. KeePassXC finns paketerad i Ubuntu och fungerar utmärkt; man kan spara SSH-nycklar i sin KeePass-databas och få in dem i SSH-agent så man slipper kopiera nycklar mellan datorer.
Och tydligen även i Debian, där ser manS sjoelund skrev:
$ apt-cache search KeePassXC
keepassx - Cross Platform Password Manager
keepassxc - Cross Platform Password Manager
Har du någon aning om vad som skiljer keepassx/keepassxc åt och vilken man bör ta? Kan naturligtvis forska själv...
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
KeepassXC är en vidareutveckling av X när den stannade till.Alfredo skrev: