Storsockret
Jag bytte som många andra till Bitwarden när LastPass blev betalvariant
 
  • Gilla
jorblad och 4 till
  • Laddar…
KeePass är gratis, välrespekterat. Använder på på jobbet, vet att flera stora läkemedelsbolag använder med.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken lösenordshanterare rekommenderar ni. Den ska fungera med de vanliga operativen, dvs iOS, Android och Linux. Funkar den dessutom på Windows är det en bonus även om det inte är viktigt för mig. :p
Jag använder Chrome. Google påminner mig om jag har för svaga lösenord eller om något av mina lösenord har förekommit i någon massdump av lösenord.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Jag bytte som många andra till Bitwarden när LastPass blev betalvariant
Ja de verkar intressanta. Kör du helt gratis eller bara nästan gratis? Saknar du något om du kör varianten "helt gratis". Tänker på 2FA exempelvis. Har inte satt mig in i några direkta detaljer om skillnader.

Jämförelse av Basic Free Account och Premium Account tjänster med prissättning och funktioner såsom 2FA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Storsockret
Alfredo Alfredo skrev:
Ja de verkar intressanta. Kör du helt gratis eller bara nästan gratis? Saknar du något om du kör varianten "helt gratis". Tänker på 2FA exempelvis. Har inte satt mig in i några direkta detaljer om skillnader.
Jag kör helt gratis, så det blir bara extra verifiering om jag loggar in på en ny dator. Då blir det via mail och på det kontot har jag tvåfaktors.
 
H hapazard skrev:
KeePass är gratis, välrespekterat. Använder på på jobbet, vet att flera stora läkemedelsbolag använder med.
Dessa alltså https://keepass.info ? Googlade bara på keepass lite slarvigt och första hitten ledde till https://www.keepersecurity.com/ som inte verkar gratis utan däremot har råd att betala Google för "höga säkresultat". :rolleyes:
 
Det känns mycket mer naturligt att läsa det som KeepAss och helt plötsligt för det tankarna åt något barnförbjudet. Undrar hur de tänkte med det namnet egentligen?
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag använder Chrome. Google påminner mig om jag har för svaga lösenord eller om något av mina lösenord har förekommit i någon massdump av lösenord.
Du kör alltså med Chrome som lösenordshanterare även på "saker" som inte har med en webläsare att göra? Ja det kanske funkar nog så gott? Eller Firefox och dess lösenordshantering?

Fast webläsarna verkar väldigt fixerade på kombon webadress/username/password. Jag vill kunna lägga in sådant som "kod till garaget" och "diverse olika lösenord till en router".

Firefox "ruta" för att lägga in ett nytt lösen ser ut så här;

Skärmdump av Firefox lösenordsskapare med fält för webbadress, användarnamn och lösenord samt Spara och Avbryt-knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och för Chrome hittar jag inte ens ett sätt att skapa ett konto/lösenord från scratch utan någon automatik, men det måste väl finnas?
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Det känns mycket mer naturligt att läsa det som KeepAss och helt plötsligt för det tankarna åt något barnförbjudet. Undrar hur de tänkte med det namnet egentligen?
Lika smart som när man döper en klädsäljare till Stayhard. Kanske avslöjar en del om mig men jag associerar mest till kemiska produkter som påstås vara blåa. :crysmile::oops:
 
H hapazard skrev:
KeePass är gratis, välrespekterat.
Men stödjer den flera klienter med någon form av central eller distribuerad databas? Jag vill komma åt samma data från flera telefoner, flera plattor och flera datorer/webläsare. Går det?
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Dessa alltså [länk] ? Googlade bara på keepass lite slarvigt och första hitten ledde till [länk] som inte verkar gratis utan däremot har råd att betala Google för "höga säkresultat". :rolleyes:
Ja, det är rätt sida. Originalet KeePass är för Windows och sen finns det kompatibla porteringar för mobiler, Mac etc. https://keepass.info/download.html

Jag har KeePass2Android till mobilen för det var det som rekommenderades mest i KeePass-forumet. Observera att till skillnad från många andra lösenordshanterare har KeePass ingen egen server utan du sätter själv upp en synkronisering av den krypterade databasfilen via valfri server (Dropbox etc.) vilket jag tycker är en stor säkerhetsfördel.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Du kör alltså med Chrome som lösenordshanterare även på "saker" som inte har med en webläsare att göra?
I stort sett allt jag gör på internet som kräver lösenord gör jag med Chrome så det fungerar rätt bra. Det finns några undantag, som t.ex. att logga in på Apples och Googles servrar. Jag har alltså keepass2android installerad på telefonen för sånt, och för lösenord som inte har med internet att göra.

En del lösenord finns i Keychain på min Mac, och de synkas till min iPhone om jag hade haft en.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är rätt sida. Originalet KeePass är för Windows och sen finns det kompatibla porteringar för mobiler, Mac etc. [länk]
Det som möjligen talar emot detta för mig är att det verkar väldigt windowsorienterat med en "uppsjö" av mer eller mindre välstödda klienter för andra plattformar. Jag förstår inte ens första nedladdningslänken riktigt:

Skärmbild av KeePass 2.50 nedladdningssida med Windows installationslänk, inkluderar stöd för Linux och MacOS.
då den verkar avse ett rent windowsprogram men avslutas med texten "Linux, MacOS, BSD.

Känns spontant som det inte riktigt är rätt produkt för mig som struntar i windowskompabilitet men vill ha brett och enkelt stöd för "alla" andra plattformar. Men jag kanske har fel...
 
P pmd skrev:
I stort sett allt jag gör på internet som kräver lösenord gör jag med Chrome så det fungerar rätt bra.
Då använder vi nog nätet rätt olika för jag har en uppsjö med appar som kräver inloggning. Allt från "bilappen" för parkeringsvärme till alla "köptempels" egna appar med kvittohantering, inköpslistor med mera.

Eller så tänker du bara inte på hur många "inloggningar/konton" du har som du nyttjar utan Chrome. ;) Vad vet jag... :thinking:

P pmd skrev:
Jag har alltså keepass2android installerad på telefonen för sånt, och för lösenord som inte har med internet att göra. En del lösenord finns i Keychain på min Mac, och de synkas till min iPhone om jag hade haft en.
Ja jag är väl ute efter att om möjligt enbart ha en "sanning" för allt och det har fungerat bra med Myki tills nu.
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det som möjligen talar emot detta för mig är att det verkar väldigt windowsorienterat med en "uppsjö" av mer eller mindre välstödda klienter för andra plattformar. Jag förstår inte ens första nedladdningslänken riktigt:

[bild]
då den verkar avse ett rent windowsprogram men avslutas med texten "Linux, MacOS, BSD.

Känns spontant som det inte riktigt är rätt produkt för mig som struntar i windowskompabilitet men vill ha brett och enkelt stöd för "alla" andra plattformar. Men jag kanske har fel...
Ja, KeePass är skrivet för Windows och använder sig tydligen av .Net Framework för gränssnittet mot Windows för Mono är ett tillägg till Linux, MacOs etc. som gör att de också får gränssnittet .Net Framework.

Det är väl i princip en enda person som utvecklar KeePass (open source) och sen är det då andra som gör kompatibla program/appar för andra miljöer. Så det är skillnad mot när det är företag som står bakom programmet, å andra sidan finns det ingen som behöver ha in en hyfsat stor vinst varje år dvs. vare sig betalvarianter eller reklam finns när det gäller KeePass.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.