5 629 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Bästa möjliga isolering
Hej!
Jag är i begrepp att tilläggsisolera mitt hus och behöver få till bästa möjliga isolering. Vintertid kryper temperaturen ned mot -40. Jag har för avsikt att sätta upp 80 mm västkustskiva ytterst. Min fråga är om jag mellan regelvirket tjänar något energimässigt på att använda frigolit istället för stenull? Är det ens möjligt/lämpligt?
Tacksam för svar!
Jag är i begrepp att tilläggsisolera mitt hus och behöver få till bästa möjliga isolering. Vintertid kryper temperaturen ned mot -40. Jag har för avsikt att sätta upp 80 mm västkustskiva ytterst. Min fråga är om jag mellan regelvirket tjänar något energimässigt på att använda frigolit istället för stenull? Är det ens möjligt/lämpligt?
Tacksam för svar!
"Frigolit" (cellplast) isolerar generellt inte bättre än sten- eller glasull. = En myt
(Har hört det påståendet förr, det kanske gällde för 30år sedan? men inte nu)
Några exempel:
"Frigolit"
Isover Styrofoam 250 XPS: Lambda = 0,034 W/m·°C
Jackon Super EPS: Lambda = 0,031 W/m·°C (Nya "super-frigoliten")
Glasull
Isover Uni 33: Lambda = 0,033 W/m·°C
Isover Fasadskiva 31: Lambda = 0,031 W/m·°C
Stenull
Rockwool västkustskivan: Lambda = 0,035 W/m·°C
Paroc klimatboard WAS 25t: 0,033 W/m·°C
Några exempel:
"Frigolit"
Glasull
Stenull
Ok...tack för snabba och tydliga svarhakaner skrev:"Frigolit" (cellplast) isolerar generellt inte bättre än sten- eller glasull. = En myt
Några exempel:
"Frigolit"
Glasull
Stenull
Tack på förhand!
Kolla lite på http://www.klokahem.com/artikel/varis-bokalders-guide-till-schyssta-isoleringsmaterial
det är en bra lista med kortfattade beskrivningar över de flesta isoleringsmaterial.
På tal om gammal hederlig 'gullfiber' så tål den inte vatten alls, förlorar sin isoleringsförmåga och kan börja lukta och avge mindre trevliga gaser om den blir fuktig.
En intressant sak som står på länken ovan är
"Glasfiberull skapar retsamma hudirritationer vid kroppskontakt. Det finns också studier som påvisar vissa likheter mellan glasull och asbest."
Kan vara att tänka på, vissa länder kräver tom fullkroppsskydd när man 'gullfiber', det är väl mest i norden som man slappar med att skydda sig när man använder det, vissa verkar inte ens vilja ha andningsskydd när dom hanterar det.
det är en bra lista med kortfattade beskrivningar över de flesta isoleringsmaterial.
På tal om gammal hederlig 'gullfiber' så tål den inte vatten alls, förlorar sin isoleringsförmåga och kan börja lukta och avge mindre trevliga gaser om den blir fuktig.
En intressant sak som står på länken ovan är
"Glasfiberull skapar retsamma hudirritationer vid kroppskontakt. Det finns också studier som påvisar vissa likheter mellan glasull och asbest."
Kan vara att tänka på, vissa länder kräver tom fullkroppsskydd när man 'gullfiber', det är väl mest i norden som man slappar med att skydda sig när man använder det, vissa verkar inte ens vilja ha andningsskydd när dom hanterar det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden