engs
Om man vill bygga mallar att fräsa mot för att kunna få oregelbundna former repeterbart identiska (eller så identiska en amatör nu kan få till). Vilket material bör mallarna vara i tycker ni?

ralvejd
Är det några få så är mdf lättjobbat men det slits fort.
Brukar lacka kanterna så håller de lite längre.

Beror på hur många gånger du ska använda dem. Få gånger är nog vadtusan du har i spillhögen bra, sen skulle jag nog ha progressionen spånskiva, mdf, mdf med behandlad kant, akrylplast, aluminiumplåt.

Hej
Jag brukar göra mina mallar i björkplywood.
Ett ställe jag jobbade på 80 talet där förstärktes plywoodmallarna med bakelit

Hur stora delar? 3D-printa är en lösning.

Jag har gjort alla mina mallar i 6mm MDF. Fördelen är att det är extremt lättjobbat i MDF. Lätt att få till exakta kurvor med hjälp av slip och handverktyg. MDF är rakt och slår sig inte heller. 6mm äter inte så mycket höjd heller när man ska fräsa.

Nackdelen är att MDF lätt får sig törnar och blir lite luddiga i kanterna efter ett tag om de används flitigt. Så därför har jag försökt med lack, tejp mm på kanterna för att hålla dem i lite bättre skick. Har fungerat hyggligt bra. Tillräckligt för den precision jag behöver.

engs
Tack för alla förslag.

Förutom det som nämnts har jag haft lite funderingar på Valchromat, lite som en hårdare MDF. Onödigt dyrt kanske, men för detaljer som det ska vara mer enheter av kanske det skulle kunna vara kostnadseffektivt.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
jac jac skrev:
En platta av fenolplast kan nog fungera väldigt bra och dessutom ännu dyrare. :)
Första bästa exemplet jag hittade: [länk]
Inte alls dyrt😁...ramlade precis över de här på Malmö återbyggdepå. 60x60cm, 12-13mm tjocka. Inte 100 på att de är fenolplast, men tyngd, styvhet och snittytan såg ut som det. Synd det är ett helvete att bearbeta.
Tre svarta paneler med avfasade hörn och repor på ytan, står lutade mot en vägg inuti ett lager, etikett märkt "100:-" på frontpanelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.