Hej,

Vi är på jakt efter en sandfärgad/beige fog för att matcha granitkeramiken i badrummet.
Alla plattor är 60x60 och med 2mm fogbredd.

Vilket märke rekommenderar ni på fog? Något som är smidigt att använda om man inte är van vid att foga.
Och något som har mycket olika färger att välja på.

Ska man ha någon speciell typ av fog, tex. epoxifog?

Vart kan man åka för att titta på fogfärger (riktiga exempel)?

Tack!

K
Nu är jag inte plattsättare och har således inte prövat en massa olika fabrikat och varianter.
Jag kör på PCI Nanufug Premium i färgen sandgrå i mitt projekt nu. Tycker den varit väldigt lättarbetad och följsam, Lagom lång öppentid i hinken. Har 2mm fogar fogar också.

Vet inte vilken keramik du har, den på mina bilder är Bricmate Norrvange light grey. Kaklade väggar i sandgrått med 2mm fogar och inbyggda hyllor i en dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljusgrå klinkergolv med 2mm fogar och en större klinkerplatta upprest för att visa färgmatchning.
Skapa konto

K KjellTimell skrev:
Nu är jag inte plattsättare och har således inte prövat en massa olika fabrikat och varianter.
Jag kör på PCI Nanufug Premium i färgen sandgrå i mitt projekt nu. Tycker den varit väldigt lättarbetad och följsam, Lagom lång öppentid i hinken. Har 2mm fogar fogar också.

Vet inte vilken keramik du har, den på mina bilder är Bricmate Norrvange light grey.[bild] [bild]
Tack för svar! Verkar vettig, tyvärr finns den inte i några byggvaruhus som jag kan se?

Hur mycket fogade du innan du började tvätta av? Hur lång tid ungefär?

H
K KjellTimell skrev:

Vet inte vilken keramik du har, den på mina bilder är Bricmate Norrvange light grey.[bild] [bild]
Finns det inågon kakelbutik som du kan besöka i din närhet?

H HEM2121 skrev:
Finns det inågon kakelbutik som du kan besöka i din närhet?
Absolut, ska kolla med dem! Brukar ta rätt hutlösa priser dock!

Hur mycket fog går åt på ett ungefär? Badrummet är cirka 8-9kvm och helkaklat med 60x60-plattor på golv och vägg.

H
J jockebq skrev:
Absolut, ska kolla med dem! Brukar ta rätt hutlösa priser dock!

Hur mycket fog går åt på ett ungefär? Badrummet är cirka 8-9kvm och helkaklat med 60x60-plattor på golv och vägg.
Hur mycket det går åt det är jag inte rätt person att säga, det är butiken bra på, du kan ju kolla om du köper lite extra och om du då kan få lämna tillbaka oöppnade förpackningar/säckar.

K
J jockebq skrev:
Tack för svar! Verkar vettig, tyvärr finns den inte i några byggvaruhus som jag kan se?

Hur mycket fogade du innan du började tvätta av? Hur lång tid ungefär?
Blandade 1-1,5 kg pulver åt gången, fogade och tvättade av.
Åtgångtabell har dom flesta tillverkarna på sin hemsida, kolla där. Allt beror ju plattstorlek, tjocklek och fogbredd.

Nej precis, jag tog den från kakelbutik, inte byggvaruhus.

K KjellTimell skrev:

Nu har jag fått tag på fogen. Blev den du rekommenderade fast lite ljusare färg.
Hur lång är öppentiden i hinken ungefär? För 40 minuter torktid gäller först när man har arbetat in den väl?

Hur noga rengjorde du efter 40 minuter, tog du bara det värsta?

T
J jockebq skrev:
Nu har jag fått tag på fogen. Blev den du rekommenderade fast lite ljusare färg.
Hur lång är öppentiden i hinken ungefär? För 40 minuter torktid gäller först när man har arbetat in den väl?

Hur noga rengjorde du efter 40 minuter, tog du bara det värsta?
Brukar dra på en vägg i taget och sedan torka av, brukar dra ett drag med tvättbrädan och inte tvätta runt för då tillför man bara för mycket vatten som kan göra fogen flammig. Även Premiumfogen kan efter ett tag sätta sig i plattan men den har mycket bättre öppentid än vanlig Nanofogen som är helt värdelös.

Skulle absolut inte vänta 40 minuter utan mer 10-20 minuter max, fast detta märker du efter första väggen;)

Blanda lite fog i taget för du får inte blanda upp med mer vatten efter att fogen börjar bli "stabbig" i hinken.

T tank77 skrev:
Brukar dra på en vägg i taget och sedan torka av, brukar dra ett drag med tvättbrädan och inte tvätta runt för då tillför man bara för mycket vatten som kan göra fogen flammig. Även Premiumfogen kan efter ett tag sätta sig i plattan men den har mycket bättre öppentid än vanlig Nanofogen som är helt värdelös.

Skulle absolut inte vänta 40 minuter utan mer 10-20 minuter max, fast detta märker du efter första väggen;)

Blanda lite fog i taget för du får inte blanda upp med mer vatten efter att fogen börjar bli "stabbig" i hinken.
Så ett drag med tvättbrädan efter att fogen har torkat, och när rengör du ordentligt? När det har härdat efter en dag?
Läste lite på PCI's instruktioner där dom rekommenderar att använda en "fogduk" för rengöring av plattorna efter att man har använt tvättbrädan.
Vid fogning av plattor med raka kanter (rektifierade plattor) rekommenderar vi att plattorna rengörs med PCI Fogduk.
Fogduken ser ut som en vanlig mikrofiberduk. Använde du detta?
Person applicerar fogmassa på vägg med tvättbräda och rengör kakel med fogbräda.
Skapa konto

Köpte även denna typ av fogbräda, för vad jag förstår är den bättre än dom vanliga som bara har skumgummi (utan gummilagret längst ut).
Tror ni detta är att föredra?
Grön och svart fogbräda med gummilager och skum för fogning av plattor, isolerad på vit bakgrund.
Skapa konto

T
Ja, ett drag bara som är 80-100 cm långt och sedan rensa svampen och ett nytt drag, byt vatten i tvättbaljan för varje vägg. Detta gör att du inte får några fogrester på plattorna, på sin höjd kan det bli en liten hinna men den tar man i så fall med en torr frottehandduk dagen efter.

Lyckades ändå klanta till det :(
Antagligen för mycket vatten. Försökte att göra endast ett drag, men det blev inte rent nog kändes det som.
Sen så följde jag även instruktionen från PCI om att använda en fogduk för att rengöra plattorna. Detta gjordes efter cirka 2 timmar.

Fogen blev nästan vit på sina ställen, när den ska vara i PCI's färg "Hellgrau" som är grå.
Mosaiken blev bättre, och inte lika ljus.

Så hur löser jag detta? Kan jag foga ett lager till där jag bara stryker av en gång försiktigt?
Eller måste jag kratsa ur fogarna och göra om det?
Nyfogade kakelplattor med ojämn färg, mosaik möter enhetlig platta, vissa partier nästan vita.
Skapa konto

K
Låt det torka upp ett par dygn. Mina fogar fick sin rätta kulör någon dag senare.
Kan ju vara så att det är "dammet" från när du polerat plattorna som lagt sig i fogarna, pröva att skölja och svampa av fogarna och se om det blir bättre innan du tar till mer dramatiska åtgärder.

Jag tvättade runt lite innan jag drog av, minskade hinnan som behövde poleras till nästan 0 upplevde inte att fogarna vart flammiga av det.

K KjellTimell skrev:
Låt det torka upp ett par dygn. Mina fogar fick sin rätta kulör någon dag senare.
Kan ju vara så att det är "dammet" från när du polerat plattorna som lagt sig i fogarna, pröva att skölja och svampa av fogarna och se om det blir bättre innan du tar till mer dramatiska åtgärder.

Jag tvättade runt lite innan jag drog av, minskade hinnan som behövde poleras till nästan 0 upplevde inte att fogarna vart flammiga av det.
Ska vänta till i eftermiddag för att se hur det ser ut. Och rengöra rejält ikväll. Håller tummarna att det är som du säger.

Blev förvånad över att det såg så flammigt och så vitt ut på sina ställen. Igårkväll när det fortfarande höll på att torka så var det väldigt jämnt (fast mörkare såklart).

Köper med en fogkrats så jag kan ge mig på att göra om det om det behövs. Allt utom mosaiken.

Blev för ljus fog. Och något flammig även efter att jag torkat rent ordentligt. Men mycket bättre än på bilden ovan.
Bytte från Hellgrau till Sandgrå som @KjellTimell visade på sina bilder. Ser ut att vara en mycket bättre färg.

Nu börjar det fantastiska jobbet att kratsa ur fogarna :(

Kör på en manuell fogkrats, vågar nog inte köra med en sån till multiverktyget, känns mer troligt att skada plattorna då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.