220 läst ·
2 svar
220 läst
2 svar
Bästa lösningen för persienner som "släppt" i ena hörnet? (med bild)
Hej forumet!
Jag skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig (och andra i framtiden) att reda ut två frågor.
Persienner som är inbyggda i fönster har släppt på ena sidan. Bifogar två bilden där detta syns.
1. Om det går att fixa, hur ska man gå tillväga? Vad kan det kosta i tid och pengar?
2. Vad kan felet bero på? Och hur vanligt är det?
Mvh,
Lukas
Jag skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig (och andra i framtiden) att reda ut två frågor.
Persienner som är inbyggda i fönster har släppt på ena sidan. Bifogar två bilden där detta syns.
1. Om det går att fixa, hur ska man gå tillväga? Vad kan det kosta i tid och pengar?
2. Vad kan felet bero på? Och hur vanligt är det?
Mvh,
Lukas
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Det brukar gå bra att bara göra en ordentlig knut på snöret i botten om 'plastmojäng' spruckit. Hålet är inte mycket större än snörets bredd så det räcker för att få ett stopp som fungerar.
När du är klar och har stängt fönstret justerar du linorna vid "dragpluppen". De har förmodligen fått olika längd efter du fixat och drar ojämnt annars.
Om snöret behöver bytas ska du se till att du köper persiennsnöre och inte tar någon lina vilken som helst du har hemma.
När du är klar och har stängt fönstret justerar du linorna vid "dragpluppen". De har förmodligen fått olika längd efter du fixat och drar ojämnt annars.
Om snöret behöver bytas ska du se till att du köper persiennsnöre och inte tar någon lina vilken som helst du har hemma.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rördragning framför eluttag - bästa lösningen?
El -
Hjälp mig välja bästa lösningen för att bredda befintlig krypgrund
Grund & Markarbeten -
Bästa lösningen för handfatsavlopp?
Badrum -
Hjälp oss med bästa lösningen för vårt badrum/pannrum/bastu!
Badrum -
Bästa lösningen för att torka upp duschrum i källaren?
Värme allmänt