Vi bor i kedjehuslänga med friliggande, isolerade förråd. De är ca 12 kvm stora och jag vill använda mitt som gym några gånger i veckan samt förvaring av diverse döda saker. Det finns vissa problem för tillfället då det rinner in vatten när regnet ligger på från fel håll, elementet inte fungerar samt något mer... Men strunt i det för tillfället! Jag vill alltså - ibland - faktiskt kunna befinna mig i förrådet för ett träningspass, med allt vad det nu innebär vad gäller ventilation. Dessutom vill jag bara stänga igen och fuktsäkra så gott det går, för att hålla kostnaden för uppvärmning nere.

Vad blir då den "bästa" lösningen här? Jag har läst i andra trådar att för enbart ett förråd kan det vara vettigt att sätta in en avfuktare och isolera tätt. Avfuktaren hjälper till att hålla temperaturen över frostgräns samt håller luftfuktigheten nere för att möjliggöra bra förvarning. Detta lockar då det låter relativt billigt och stabilt. MEN, jag vill ju faktiskt även kunna vistas i rummet i bland, och vill då ha fräsch luft, samtidigt som jag kommer släppa ut en viss mängd fukt - det handlar ju ändå om träning. Hur löser jag hela "systemet" så att det blir så bra det kan bli?

Alternativ som jag ser:
- att bara köra på nuvarande lösning, med ett element inställt lågt och "självdrag" (finns ventiler)
- att sätta in en avfuktare som jag kan styra på distans
- att sätta in avfuktare OCH ventilation som jag kan styra/forcera på distans
- annat?

Mycket tacksam för tips på lösningar och/eller produkter att köpa!

Första steget är att se till så att du inte ventilerar på annat håll än via ventilerna. Otäta hus drar mycket energi och det går inte att kontrollera ventilationen. Idealt ska man ha ett visst undertryck i huset (förrådet i ditt fall) för att inte den fuktiga inomhusluften ska tränga ut i springor och otätheter och sedan kondensera mot kalla ytor, t.ex. en träregel i en vägg. Om vi förutsätter att isoleringen är korrekt utförd så skulle jag titta på en luftvärmepump, alternativt avfuktare (sämre verkningsgrad). Luftvärmepumpen avfuktar också om du vill. Om det behövs kan en frånluftsfläkt bidra med bättre inomhusklimat (om det även finns tilluft så klart) genom att du blir av med fukten via den. Styr den via belysningen så slösar den inte energi i onödan.

Självklart kan en fungerande radiator värma utrymmet och är billigare än en värmepump, så det kanske är ett bra alternativ om värmen bara ska vara på några få timmar i veckan förutom underhållsvärme.

• Gilla
jtunhag
  • Laddar…
Du utsöndrar inga enorma mängder väta vid ett träningspass men det är trevligt om man har luftväxling.
Fixa allt vatten som rinner in, laga/byt elementet för grundvärme och ha en extra värmekälla som du drar igång en stund innan träningen. Om du fortfarande får problem.med fukt så ta det då. Styrketräning funkar bekvämt runt 15 grader. Begränsningen är metall i bara händer.
Kondition kan vara kallare då man ändå blir så varm och oftast inte vilar lika mycket.

• Gilla
jtunhag
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.