N
Hej!

Som ett privat projekt håller jag på att att försöka skapa ett hus som är den generellt bästa lösningen konstruktionsmässigt om man kollar ur det ekonomiska perspektivet på lång sikt. Jag förstår att denna frågan inte är lätt då den beror på så många olika faktorer. De faktorer jag tänker på främst är U-värde, vilka alternativ till energi det finns på platsen och var i landet det är och så vidare. Jag behöver lite hjälp med hur kan jag gå till väga för att ta reda på samt bevisa vilken den bästa konstruktionslösningen (väggar, tak, platta, detaljer, ventilations osv) som skulle vinna en sådan jämförelse.

Mål: Göra en rapport där målet är att analysera vilken generell konstruktionslösning med tillhörande energisystem skulle vara bäst, om huset skall kunna byggas var som helst i landet. Kort och gott den konstruktionslösning som kostar minst efter säg 20 år vinner.

Metod: Detta metodval tänker jag mig.
1. Jag tänker mig att den det lättaste borde vara att använda något verktyg så som BV2 för att beräkna energianvändningen för olika konstruktionslösningar i olika delar av landet. Detta multipliceras sedan med medelpriset för el under ett år.

2. Beräkna byggkostnaden för de konstruktionslösningarna som jag beräknat i punkt 1.

3. Summera sedan kostnaderna för dessa på låt oss säg 10 och 20 år för att på så vis få en klar bild över kostnaden för dessa hus under ett längre perspektiv.

Frågor.

1. Om ni har något sätt för mig att beräkna dessa delar på ett enkelt sätt, alternativt om det finns några redan givna studier inom området.

2. Vilka konstruktionslösningar skulle ni jämföra om ni gjort detta test?

Om jag missat något som skulle vara av intresse i en sådan här studie får ni hjärna säga till.

Rent spontant känns det svårt att hämta hem konstruktionslösningar med elräkningen. Enkelt sett så torde en rektangulär sadeltaks konstruktion med spännvidder beräknade till C24 virke med kök och och badrum samlade för kortast möjliga dragning nog alltid klå fiffighet.

• Gilla
NyfikenIngenjör
  • Laddar…
Din modell är alldeles för endimensionell. Lika lite som det går att räkna fram en optimal planlösning med hjälp av en ekvation, går det att bestämma en optimal konstruktion på liknande sätt. Du måste först rita ett hus med en bestämd planlösning, fönsterplaceringar, väderstrecksorientering mm, och sedan testa det med olika utföranden och loaliseringar. Tänk på att rumstemperatur inte är den enda parametern för ett bra rumsklimat. Läs vad som står i BBR om Termiskt klimat i avsnitt 6:4. Överhuvudtaget måste du uppfylla reglerna i BBR om tillgänglighet, brandskydd mm. som begränsar materialval.

• Gilla
NyfikenIngenjör
  • Laddar…
Detta känns som ett examensarbete och någon som inte vill göra jobbet själv med att läsa och sammanställa rapporter.. :rolleyes:

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
N
Violina Violina skrev:
Detta känns som ett examensarbete och någon som inte vill göra jobbet själv med att läsa och sammanställa rapporter.. :rolleyes:
Ja det kan man tro men jag har faktiskt redan tagit min byggingenjörsexamen och skrev då om ett helt annat ämne. Men du får väll tro vad du vill så klart.

N
J justusandersson skrev:
Din modell är alldeles för endimensionell. Lika lite som det går att räkna fram en optimal planlösning med hjälp av en ekvation, går det att bestämma en optimal konstruktion på liknande sätt. Du måste först rita ett hus med en bestämd planlösning, fönsterplaceringar, väderstrecksorientering mm, och sedan testa det med olika utföranden och loaliseringar. Tänk på att rumstemperatur inte är den enda parametern för ett bra rumsklimat. Läs vad som står i BBR om Termiskt klimat i avsnitt 6:4. Överhuvudtaget måste du uppfylla reglerna i BBR om tillgänglighet, brandskydd mm. som begränsar materialval.
Jag förstår absolut vad du menar och tror att en avgränsning är på sin plats. Genom att specificera Klimatzon samt Atemp gör det lättare. Om man kan få ut energidata från ett antal konstruktionslösningar på detta vis så tror jag inte det är några problem att sedan göra en LCC analys av denna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.